A magyar cégek megfogják a pénzüket
Az adótanácsadó és a követeléskezelő cégek is nagyon pozitívan látják a magyar vállalkozások működését. Nemcsak tudatosabban és hatékonyabban tervezik meg pénz-, illetve adóügyeiket, de a kintlévőségek kezelése sem jelent már akkora gondot, ráadásul a fizetési fegyelem is javult.
Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója úgy látja, hogy a magyarországi vállalatok kiemelt figyelmet fordítanak kintlévőségeik behajtására.
– Itthon kevesebb a behajthatatlan vállalatközi tartozás (1%), mint a régióban (1,2%). A behajthatatlan kintlévőségeket szinte kizárólag belföldi leírások alkották, és legtöbbször az építő- és az élelmiszeriparhoz kapcsolódtak. A hazai cégek többsége, kb. 67%-a, szemben az 55%-os összesített kelet-európai átlaggal, arról számolt be, hogy a B2B kintlévőségek elsősorban az ügyfél csődje vagy megszűnése miatt váltak behajthatatlanná.
Az Atradius Collections a felszólítólevelek küldésétől a teljes jogi folyamatok elvégzéséig segíti partnereit, legyen szó belföldi vagy külföldi követelések behajtásáról.
– A behajtási sikeresség arányosan csökken a számlalejárat óta eltelt napok számával. Fontos, hogy mihamarabb elindíthassuk folyamatainkat, amelynek során célunk a kintlévőség peren kívüli behajtása és a hitelező-adós között fennálló üzleti kapcsolat megőrzése. Az Atradius világszerte 50 saját irodával rendelkezik, globálisan 96%-os lefedettséggel szolgáljuk ki ügyfeleinket. Multinacionális hálózatunk hatalmas segítséget nyújt azon magyar vállalkozásoknak, amelyek szerteágazó exporttevékenységet folytatnak. A vevők nem fizetése könnyen okozhat késedelmes fizetést a kereskedelmi lánc többi tagjánál is. Így a hitelbiztosítási szolgáltatásunk keretében az új- és meglévő vevők minősítése ügyfeleink részére kiemelt fontosságú. A követeléskezelés során, a behajtási folyamatokat érintően leggyakrabban a felszámolási eljárás megindítását kérik megbízóink. Ám meg kell kísérelni a behajtást az azt megelőző adminisztratív szakaszban, mivel a megtérülés valószínűsége magasabb. A felszámolási eljárás során a megtérülés esélye már alig 1%.
Határidők szorításában
Az Intrum Justitia, Európa vezető követeléskezelő vállalata 1993 óta van jelen a hazai piacon, ahol bizonyítottan jól működő, iparágra szabott szakértői folyamatokkal áll a megbízók rendelkezésére. Laczkó Hajnalka, az Intrum Justitia kereskedelmi üzletágvezetője kiemelte, hogy javult a fizetési hajlandóság. Az idei Európai Fizetési Jelentés eredményei is bizakodásra adhatnak okot, a megkérdezett 500 vállalat túlnyomó többsége (79%) nem számít változásra ezen a téren, sőt 18%-os javulást prognosztizál:
– A nagyvállalatok egyre felkészültebbek a saját követeléskezelési politikájuk kialakításában, azt tapasztaljuk, hogy az elmúlt 3 évben a kezelésre átadott ügyek korossága csökkent. Ez abból adódik, hogy partnereink a fizetési határidő lejártát követően hamarabb jelentkeznek nálunk. Egyértelműen látható, hogy a kkv.-szektor sokkal inkább érintett a késve fizetésekből adódó nehézségek miatt, elvégre kevesebb belső erőforrás áll rendelkezésükre.
Az Intrum Justitia termékportfóliójában a hagyományos behajtási feladatokon túl a kintlévőség kialakulását megelőző és az adminisztratív behajtás utáni jogi szolgáltatások is megtalálhatóak.
– Több mint 20 éves tapasztalatunk alapján kijelenthetjük, hogy érdemes már a számla lejáratát követő legkésőbb 30. napon átadni követeléskezelőnek az adott ügyet. Iparágtól függően 120–180 nap az a mérföldkő, amelyen belül a sikerességünk még 70% körül alakul. Nemzetközi viszonylatban még fontosabb a megfelelő szakmai képviselet. Az Intrum Justitia saját hálózatában – mely 21 országban saját irodát, 160 országban partnerirodát jelent – a helyi jogszabályi hátteret és piaci ismeretet kihasználva tudjuk képviselni partnereinket. Célország tekintetében sem ismerünk lehetetlent; idén például Elefántcsontpartról és Dél-Koreából is rendeztünk kintlévőséget megbízóink számára.
Stratégiai tervezés
A PwC Magyarországon könyvvizsgálattal, adótanácsadással és üzleti tanácsadással foglalkozik. Mekler Anita, a PwC Magyarország cégtársa úgy látja, hogy az általános tanácsadói munka mellett a vállalatok gyakran kérnek segítséget költségmegtakarítási tervek vagy hatékonyság növelését célzó stratégiai tervek kidolgozásban.
– Egyre többen fordulnak hozzánk beruházások esetén különböző támogatások megszerzésének kérdésében, valamint gyakori kérés az adóhatósági ellenőrzésre való felkészítés, illetve a már folyamatban lévő ellenőrzésben való segítségnyújtás. Általános trendként mondható, hogy a cégvezetők magabiztosabbak, ha saját vállalatuk rövid vagy hosszú távú növekedési kilátásait vizsgáljuk. Ami iparágtól függetlenül viszont fejfájást okoz, az a szakemberhiány. Itt azt látjuk, hogy sokkal inkább saját kompetenciájukon belül próbálnak a cégek a problémával foglalkozni, úgymint kompenzációs elemek átdolgozása, illetve nemcsak a munkaerő-felvételre, hanem a munkaerő megtartására is egyedi stratégiákat dolgoznak ki a cégek. Nemzetközi témákat emelnék ki továbbá, melyek most foglalkoztatják a vállalatokat, részben azért, mert nem tudni, hogy pontosan milyen magyar adó-/vámhatások lehetnek ezek következtében, így például a Brexit esetében. Illetve azért, mert már a nemzetközi szabályozás a magyar adórendszerbe is beépült, és lehetősége vagy kötelezettsége van a vállalatoknak az áttérésre.
Új technológiák
A Deloitte Magyarország négy szakmai területen (könyvvizsgálat, adó-, üzletviteli és pénzügyi tanácsadás) tölt be itthon kiemelkedő szerepet, és kínál szolgáltatásokat több mint 600 hazai és külföldi szakértője segítségével. Demeter Ákos, a Deloitte Tanácsadási üzletágának partnere úgy látja, hogy a technológia fejlődésével a vásárlói szokások is megváltoztak, ezért ez új szolgáltatásra hívja fel a figyelmet.
– A fogyasztók „útja” nem az üzletek ajtajában, hanem az online térben kezdődik. Digitális befolyásnak nevezzük annak a mértékét, hogy a vásárlók az áruházakban történő vásárlásaik mekkora részénél használják digitális eszközeiket (laptop, okostelefon, tablet stb.) a bevásárlás előtt vagy alatt. A digitális befolyás ma már a vásárlások közel egyharmadát érinti. Azok a szolgáltatók, akik időben reagálnak erre, versenyelőnyre tehetnek szert. Stratégiai együttműködésben az ajánlórendszerek fejlesztésével foglalkozó Gravityvel egy olyan innovatív technológiai szolgáltatásportfólióval jelentünk meg a piacon, mellyel hiper- és szupermarketek, drogériák, elektronikai cikkeket forgalmazó kiskereskedelmi áruházak és barkácsáruházak már nemcsak online vagy mobilfelületeiken, de az áruházaikban is képesek lesznek személyre szabott ajánlásokat nyújtani vásárlóik számára. A statisztikák alapján az ilyen ajánlórendszerekkel akár 10–20%-os éves forgalomnövelés is elérhető. A szolgáltatásunk továbbá a digitális ökoszisztéma kiépítéséhez és üzemeltetéséhez szükséges technológiai és üzleti tanácsadást is biztosítja.
Adó más szemszögből
A Mazars Magyarországon a vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cégek egyike. Nemzetközi hátterükkel nemcsak regionális, de globális szinten is segítik az ügyfeleiket. Csizmadia Heléna, a Mazars adóigazgatója úgy látja, hogy Magyarország szempontjából a jövő év egyik legizgalmasabb kérdése a számlázóprogramok NAV-rendszerbe való online bekötése lesz.
– Az elmúlt pár évben több nagy, ismert nemzetközi cégnév jelent meg a hírekben összekötve az agresszív adótervezéssel okozott, dollármilliókban mérhető károkkal. Ezzel kapcsolatban a nemzetközi és a hazai szabályozás is bizonyosan tovább fog szigorodni. Jogi, könyvelési és bérszámfejtési, illetve ehhez kapcsolódó HR-megoldásokat is nyújtunk ügyfeleinknek. Átalánydíjas adótanácsadási szolgáltatásainkat nagyon szeretik az ügyfelek: a mindennapokban felmerülő kérdéseikre telefonon, e-mailben azonnali választ kapnak, a költségek pedig előre tervezettek a saját igényeikhez mérten. A transzferárazással kapcsolatos szolgáltatásaink még a versenytársaink szemében is elismerést vívtak ki. A gyakorlat azt mutatja, az ügyfél külön tárgyal egy kérdésben jogi és adószakértővel. Irodánkban „egyablakos” megoldásként kínáljuk a jogi szolgáltatásokat az adótanácsadással a nemzetközi Marcalliance hálózatba tartozó jogi irodával. Azt tapasztaljuk, hogy a cégek nemcsak kötelező bevallási és befizetési kötelezettséget látnak az adóban, de tervezési lehetőséget is. Mind társasági adó, illetve – mivel az áfa kifejezetten magas nálunk – áfatervezési szempontok is komolyabb szerepet játszanak már a beruházási döntésekben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Új korszak a streamingben: 2,4 millió magyar gamer és a márkák találkozása
A Publicis Groupe Hungary kizárólagos partnerként csatlakozott az inStreamly platformhoz…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >