A magyar búza esetében a minőségre kell helyezni a hangsúlyt
A magyar búzatermesztésnek a mennyiség helyett a speciális, minőségi fajták felé kell elmozdulni – hangzott el Martonvásáron, az MTA Agrártudományi Kutatóközpontjának szerdai országos kalászos szakmai napján és fajtabemutatóján.
Bedő Zoltán, a kutatóközpont főigazgatója elmondta, hogy az elmúlt három évben a martonvásári nemesítésű kalászos gabonafajták közül tizenhat szerzett minősítést. Hozzátette: ez nem jelenti a fajtaszám emelkedését, mert a régebben nemesített fajták közül többet kivezetnek.
Az új fajtákkal kapcsolatban kifejtette, hogy a magyar gazdák számára gazdaságosan előállítható és a legnagyobb nyereséget biztosító, speciális igényeket kielégíteni képes fajtákat próbálnak nemesíteni.
Úgy vélte, hogy Magyarországnak a búza esetében a külföldi piacokra kell összpontosítani. Megfelelő minőségimázst kell kialakítani, ezért ragaszkodni kell a Magyarországon minősített fajtákhoz. Hozzátette: a magyar termelők gazdaságos működéséhez profitra van szükség, azt pedig „csak minőségi felárral lehet garantálni”.
Az MTI kérdésére elmondta: jelentősen emelkedett a kereslet a speciális, kiváló minőségű gabonák piacán, így Magyarországnak is ezekre kell megoldásokat felmutatni. A külföldi vásárlók a sütőipari lisztek tekintetében a fehérje- és sikérmennyiségre, valamint ezek minőségére fókuszálnak. Nagy felfutásban van az édesipari célokra használható lisztek gyártása is, amelyeket kekszek előállításához és tortagyártáshoz használnak.
A főigazgató az idei termésátlagokról kifejtette: őszi búzából 4,5 tonna várható hektáronként, az árpánál is hasonló termésmennyiségek mutatkoznak. Hangsúlyozta, hogy ezek a mennyiségek jelentős előrelépést mutatnak az előző évekhez képest, amikor az aszály „elvitte a termés nagy részét”. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >