A magyar borágazat jövője a minőség és az innováció
A magyar borok képesek felvenni a versenyt a világ legnevesebb borvidékeivel minőség, sajátosság és sokszínűség tekintetében. Az ágazat jövője az innovációban rejlik – mondta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára, a 44. Országos Borverseny ünnepélyes megnyitóján, kedden, Budapesten.
A helyettes államtitkár kiemelte, a megfelelő technológia, infrastruktúra megléte kiemelten fontos, ezért csak fejlesztésekkel biztosítható, hogy a szőlő-bor ágazat igazodni tudjon a változó fogyasztói igényekhez. Az agrártárca a KAP Stratégiai Tervben támogatja többek közt a szőlőültetvények korszerűsítését, a beruházásokat, a promóciót és az innovációt. Ezen célokra az idei évben közel 28 millió euró, a 2024-2027-es időszakra pedig összesen közel 112 millió euró forrás áll rendelkezésre.
A pályázatokról szólva elmondta, a támogatási kérelmek benyújtási időszakait az agrártárca úgy módosította, hogy azok jobban igazodjanak a termelők igényeihez. Új elemként indul az innovációs beruházási támogatás, ebben a tervezett felhívásban olyan új technológiák, eljárások bevezetésének támogatása válik lehetővé, amelyek révén az ágazat szereplői új piacokat, fogyasztókat érhetnek el. A szőlőültetvények szerkezetátalakítási és átállítási támogatása július 20. és augusztus 15. között igényelhető, míg a beruházási támogatások 2025. november 15. és december 15. között. Tarpataki Tamás hozzátette, kiemelt területet jelentenek a promóciós pályázatok is, a kül- és a belpiaci promóciós támogatási kérelmeket június 30-ig lehet benyújtani.
A borpiaci trendek megkövetelik azt, hogy a csendes borok mellett olyan új termékekkel is megjelenjenek a borászatok, mint a habzóbor, a pezsgő, a murci, a must, alkoholmentesített borok, koktélok vagy éppen a szőlőmagolaj. Mindez pedig fejlesztést és új ismereteket követel meg az ágazat szereplőitől – húzta alá Tarpataki Tamás.
Az ágazat exportteljesítményét ismertetve a helyettes államtitkár kiemelte, 2003 óta a legmagasabb exportvolument könyvelhette el az ágazat a tavalyi évben. A mennyiségi növekedés 12 százalékos volt, ami 1,4 millió hektolitert jelent, az értéknövekedés pedig 16 százalékos, amely közel 20 millió eurós többletet jelentett. Az export növekedése egyértelműen jelzi a nemzetközi piacok fontosságát. A további előrelépéshez az exportpiacok bővítése és a termékek versenyképességének növelése kulcsfontosságú – hangsúlyozta.
Kapcsolódó cikkeink
Hazai termékek elismerését segíti a minőségrendszerekhez történő csatlakozás
A vásárlók bizalmának növelésén túl piaci előnyökkel is jár a…
Tovább olvasom >A St. Andrea Szőlőbirtok lett Az év pincészete Magyarországon
A magyar borászatok hittel, kitartással, hűséggel dolgoznak, lépést tartanak a…
Tovább olvasom >A tarvágás káros, és az állami erdészetek tudnák felelősebben kezelni hazánk erdeit – ezt üzeni a WWF Magyarország Klímabarát Erdőgazdálkodó díja
Az Agrárminisztérium közleménye, illetve a közösségi média számára készült videója…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >