A magyar agrárium a 21. század nagy nyertese lehet

Szerző: STA Dátum: 2023. 10. 20. 10:30

A magyar agrárium a 21. század nagy nyertese lehet, a fejlesztési forrásoknak köszönhetően néhány éven belül visszatérhet Európa élvonalába – mondta az agrárminiszter a budapesti Hungexpo Kongresszusi és Kiállítási Központban, a 81. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár (OMÉK) pénteki megnyitóján.

(Fotó: AM/Fekete István)

Nagy István szerint Magyarország nagy lehetősége, hogy élelmiszerből a saját szükségletének legalább a kétszeresét képes megtermelni, ám emiatt új értékesítési lehetőségekre, külföldi piacokra van szüksége. A kiváló minőségű alapanyagot ugyanakkor belföldön kell feldolgozni, hogy az abból származó nyereség ne máshová kerüljön – tette hozzá. A kormány ezért döntött úgy, hogy az uniós vidékfejlesztési forrásokat a költségvetés keretéből kiegészíti, megháromszorozva a termelőket segítő támogatásokat – hangsúlyozta. Az állami hozzájárulás soha vissza nem térő lehetőséget teremt számukra – emelte ki, jelezve: ennek köszönhetően 2030-ra a magyar agrárium termelékenysége a másfélszeresére, hozzáadott értéke a kétszeresére nőhet, kivitelének értéke pedig 50 százalékkal emelkedhet. A miniszter az idei OMÉK díszvendégeit, Szerbia küldöttségét köszöntve kiemelte, hogy a szomszédos országgal kialakított együttműködésekben nagy lehetőségek rejlenek. A két ország gazdasági kapcsolatát a közös történelmi örökség, a két nemzet sorsközössége is erősíti – fogalmazott Nagy István.

Szerbia mezőgazdasági, erdészeti és vízgazdálkodási minisztere kiemelkedően fontos bemutatkozási lehetőségnek nevezte az OMÉK-ot

Jelena Tanaskovic elmondta: a Budapestre érkezett szerb kiállítók megmutathatják, hogy miként Magyarországon, úgy Szerbia mezőgazdaságában is sok minden változott az utóbbi években. A szerb miniszter üdvözölte a magas szintű együttműködést és az agrártermékek külkereskedelmének fellendülését. Ennek értéke 2018 és 2022 között 159 millió euróról 345 millió euróra nőtt, és a kapcsolatok fejlődése biztosíthatná a forgalom további jelentős emelkedését is. A két ország kihívásai ugyanazok, de a szorosabb együttműködés lehetővé tenné, hogy Szerbia és Magyarország a nehézségeken túl az eredményeken is osztozhasson – mondta a szerb agrártárca vezetője.

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke biztos benne, hogy a magyar-szerb agrárkapcsolatok jelentős fejlődés előtt állnak

Beszédében kiemelte: mint minden más országnak, a két szomszédos államnak is alapvető nemzeti érdeke a fenntartható termelés, a versenyképes mezőgazdaság, a biztonságos élelmiszerellátás, valamint az ehhez szükséges eszközök hatékony alkalmazása. Úgy vélte, ezek bemutatására az OMÉK éppúgy kiváló alkalom, mint a kihívások megvitatására, vagy a fiatalok figyelmének a felkeltésére, amely nélkülözhetetlen a szakember-utánpótláshoz. Az agrárkamara vezetője üdvözölte, hogy a magyar élelmiszeripar egyre jobban alkalmazkodik a fogyasztói igényekhez, és nem csak pénzbeli, hanem társadalmi támogatottságra is számíthat. A fogyasztói tudatosság, a helyben termett élelmiszerek iránti kereslet nagy segítség a termelőknek, akárcsak az online értékesítés, a NAK ezért internetes árukereső szolgáltatást hoz létre. Az oldal hamarosan elérhetővé válik, a fogyasztók ezen keresztül termékek, termelők, piacok és más vásárlási lehetőségek között böngészhetnek majd.

A szervezők képviseletében az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője köszöntötte a megnyitó vendégeit

Ondré Péter arról beszélt, hogy a termőföld a 21. században az emberiség egyik legfontosabb erőforrása, művelése nem csupán munka: benne van az előző évszázadok tapasztalata, a kitartás és a szaktudás. A vasárnapig tartó OMÉK megmutatja, hogy a magyar föld és az élelmiszertermeléshez szükséges eszközök jó kezekben vannak, a kiállítók azért dolgoznak, hogy az ellátás biztonságos legyen a jövőben is – tette hozzá. Ondré Péter közölte, hogy az idei OMÉK-on 150 nemzetközi kereskedő vesz részt 22 országból, a szervezők tárgyalási lehetőséget biztosítanak velük a magyar résztvevők számára. A rendezvény idén is megőrizte a megszokott közösségi jellegét, újra megtartja a hagyományos programjait, de az exportfejlesztési fórummal kiegészülve immár nemzetgazdasági jelentősége is van – emelte ki az AMC vezetője. Az elsimerések átadásán készült fotók itt elérhetők.

AM helyettes államtitkár: az üzleti kapcsolatok fejlesztése fellendítheti az élelmiszer-kivitelt

Tarpataki Tamás, AM helyettes államtitkár

Az üzleti kapcsolatok fejlesztése, az exportőrök és a külföldi beszerzők közötti kapcsolatfelvétel támogatása fellendítheti az élelmiszer-kivitelt – mondta az Agrárminisztérium (AM) agrárpiacért felelős helyettes államtitkára pénteken a 81. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár (OMÉK) első napján a budapesti Hungexpo Kongresszusi és Kiállítási Központban. Tarpataki Tamás úgy látja, hogy a magyar agrárexport az utóbbi 10 évben sokat fejlődött, köszönhetően annak a csaknem 350 milliárd forint forrásnak, amelyet az előző vidékfejlesztési programban és uniós támogatások forrásaiból az élelmiszeripari fejlesztések kaptak. A mostani EU-s költségvetési ciklusban szintén jelentős összegek jutnak ilyen célokra, így tovább nőhet az agrárexporton belül a magas feldolgozottságú termékek aránya. A jó minőség és a fejlett technológia azonban ma már nem elég, meg kell teremteni a megfelelő alkalmakat a magyar exportőrök és a külföldi beszerzők találkozóira – mondta a helyettes államtitkár.

Elindult a Hungarian Food Summit is

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető-helyettese

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető-helyettese közölte, hogy pénteken, az OMÉK első napján elkezdődött Hungarian Food Business program legújabb kezdeményezése, a Hungarian Food Summit exportfejlesztési találkozó, amelyen 46 magyar élelmiszeripari gyártó 87 külföldi cég 124 beszerzőjével kezdett tárgyalásokat. A nap végére csaknem ezer üzleti találkozó zárulhat le, ilyen eredményre még nem volt példa a magyar élelmiszerexport-fejlesztés történetében – hangsúlyozta. Az AMC 2021-ben létrehozott Hungarian Food Business programja évente 150-200 magyar céget legalább tíz szakmai kiállításra juttat el, hogy bemutatkozhassanak és kapcsolatokat építhessenek más országokban. Emellett üzletfejlesztési találkozókat is szerveznek magyar vállalkozók és külföldi beszerzők között. Ugyancsak jelentős eredményeket hozott a Hungarian Food Business Catalogue online élelmiszeripari katalógus, amely csaknem 2 ezer magyar terméket mutat be, és már legalább félezer külföldi beszerzővel hozta össze a gyártókat – mondta az AMC ügyvezető-helyettese.

MTI/AMC

Kapcsolódó cikkeink