A logisztikai kiszervezés újabb hulláma következhet?
A logisztikai tevékenységek kiszervezése, vagyis az outsourcing az 1990-es évek derekától kapott igazán nagy lendületet Magyarországon. Sok vállalat szervezte ki raktári és disztribúciós tevékenységét ebben az időszakban. Az elmúlt néhány évben ez a lendület alábbhagyott. Adhat-e a válság újabb lökést a kiszervezéseknek, illetve csökkenthető-e a válság negatív hatása ilyen stratégiával? A kiszervezés történetéről és tapasztalatairól kérdeztük Diera Károlyt, a Sága Foods Zrt. ellátásilánc-igazgatóját.TM: A Sága név és termékek valószínűleg minden olvasónk előtt ismertek, mégis mondjon néhány szót a vállalatról.
Diera Károly: A Sága Foods Zrt. egy vertikálisan integrált szereplője a magyar baromfipiacnak, amelyen belül a márkázott, továbbfeldolgozott termékek kategóriában piacvezető. Ismertebb termékeink a Füstli, a Sajtli és a Selyemsonka.
A Sága Foods Zrt. mintegy 1700 embert foglalkoztat, az integráción keresztül pedig jelentős szereplője a magyar baromfiágazatnak.
TM: Mikor gondolkodtak el először a logisztikai tevékenységek kiszervezésén?
Diera Károly: A kiszervezés koncepciója már a ’90-es évek közepén megvalósult a Ságánál azzal, hogy a Sága által kiépített depóhálózat üzemeltetését vállalatunk kiadta alvállalkozóknak. Korábban saját flottával történt az országos terítés, de ez nem bizonyult elégségesnek sem kapacitás, sem időbeli megfelelés szempontjából a vevői elvárásoknak.
Ezt követően, 2001-től egy logisztikai szolgáltató vállalat vette át a teljes országos disztribúciót, amiben elsősorban a minőségváltás játszotta a főszerepet. 2006. május 1-jétől a mai napig is a Nagel Hungária Kft. végzi termékeink raktározási és belföldi disztribúciós feladatait.
TM: Mik voltak azok a célok, amik miatt a kiszervezés mellett, illetve a későbbiekben annak folytatásáról döntött a Sága vezetősége?
Diera Károly: Több szempont is szerepet játszott, s ezek eltérő időben és eltérő hangsúllyal jelentkeztek. Az első kettő a kiszolgálási színvonal biztosítása és a költségcsökkentés volt. Fontos volt még, hogy a kiszervezéssel megmaradjon a korábbi, vagy legalábbis egy ahhoz hasonló depóhálózat, a vevői rendelésekre történő kiszedések lehetősége, és biztosított legyen termékeink nyomon követhetősége is.
A Nagel Hungária Kft. 2006-os belépésével már egy olyan logisztikai szolgáltató a partnerünk, aki nemcsak a magyarországi feladatokat tudja jó színvonalon ellátni, de európai disztribúciós hálózattal is rendelkezik. Ez persze a jelentős exportforgalmunknak nyújt biztonságos hátteret.
TM: Jelenleg milyen logisztikai tevékenységet lát el a Nagel Hungária Kft.?
Diera Károly: A Sága megmaradt az alaptevékenységek kiszervezésénél, azaz a raktározásnál és a disztribúciónál. A Nagel Hungária a gyárunkból egyenesen a Nagel Hungária depóiba – amelyek lényegében átrakópontok –, illetve saját, vagy közvetlenül a vevői központi raktárakba szállítja termékeinket. A gyári átadástól az áruk fizikai kezelése a Nagel Hungária feladata, mind a fagyasztott, mind pedig a hűtött termékek esetében. Nálunk a komissziózásnak fontos szerepe van, hiszen mintegy 3000 lerakóhelyre jutunk el az áruinkkal. A vevőszolgálat és a számlázás továbbra is a Sága feladata; ezeket saját csapattal oldjuk meg, és ezt nem is tervezzük megváltoztatni.
TM: Az elmúlt évekre visszatekintve mennyire elégedett korábbi döntéseikkel, illetve mit csinálna másképp?
Diera Károly: A Sága a kiszervezéssel elérte céljait. Sikerült a költségeket csökkenteni, korábbi fix költségeinket változó költséggel helyettesíteni és a vevőkiszolgálási szintet a korábban megszokott magas színvonalon tartani. Ha belegondolok, hogy a Sága milyen dinamikus növekedést tudott felmutatni az elmúlt években, ez nagymértékű állóeszköz-beruházást is igényelt volna, amit szintén sikerült elkerülnünk.
Ennek az eredménynek az elérésében természetesen logisztikai szolgáltató partnerünk, a Nagel Hungária Kft. is nagyon nagy szerepet játszott. (X)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >