A lisztár emelkedését nyögi a kekszpiac

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2010. 12. 03. 11:12

A rossz gabonatermés okozta lisztáremelkedés rosszkor jött a kekszpiacnak, mivel a fogyasztás-visszafogás amúgy is meggyengítette a termékkör pozícióit. Az árérzékenység növekedésére a kereskedelem is reagált a maga módján: az értékesebb keksztípusok között is igyekeznek saját márkáikkal versenyt támasztani.

Komoly piacvesztést könyvelhet el a keksz a Nielsen adatai szerint az utolsó félévben, az előzőhöz viszonyítva.

– Igaz, hogy a kekszek egy része valóban beépült a mindennapi táplálkozásba – főleg a natúr- és teljes kiőrlésű lisztből készült termékek –, ám a kategória általában nem tartozik az alapélelmiszerek közé. Az elmúlt évben tapasztalt csökkent vásárlási kedv így automatikusan érintette ezt a szegmenst is – ad magyarázatot Teveli Zsanett, a Maresi Foodbroker Kft. brand menedzsere.

PL-előretörés az értékesebb kekszeknél is

A Detki Keksz Kft. a rossz piaci környezet ellenére tavaly néhány százalékos mennyiségi növekedést könyvelhetett el az értékesítésben, elsősorban a diszkont csatornában erősödött.

– A keksz olcsóbb alternatívát kínál a nassolásban a csokoládéhoz képest, így a vásárlók visszafogottságának akár haszonélvezője is lehet – ad hangot optimizmusának Pavlova Olga, a Detki Keksz Kft. ügyvezető igazgatója. – A kekszpiac azonban idén igen komoly kihívással küzd. Ez pedig a duplájára nőtt lisztár, amelynek hatásait év közben már szinte lehetetlen érvényesíteni a kiskereskedelemben.

A cég nem csupán Detki márka alatt forgalmazza termékeit, hanem a saját márkás kekszpiac egyik meghatározó beszállítója is. Idén is megjelentek új termékekkel ebben a kategóriában. Pavlova Olga úgy tapasztalja, hogy a láncok elvárásai nőnek PL-fronton, elsősorban a csomagolás tekintetében. De hozzáadott értékben is: folyamatosan növekszik a kereslet a kereskedelem oldaláról például a reggelizőszeletek iránt. A Detki Keksz igyekszik felelni erre az igényre.

Tartalomhoz a forma

A Maresi Foodbroker több szegmensben, így a prémiumkategóriában, illetve a szeletes kekszeknél is szortimentbővítést tervez 2011 elején.

Forgalmazott márkái közül a Bahlsennél továbbra is a csomagolás harmonizációja áll a középpontban. A jövő év elején a Hobbits család új designt kap. Tervezik a Leibniz kekszek csomagolásának megújítását is.

– A Bahlsen több szegmensben is jelen van: a Hit szendvicskekszek továbbra is tartják stabil pozíciójukat, a Hobbits elsősorban az egészségtudatos vásárlók körében kedvelt. A Leibniz kekszek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, így ebben a termékcsaládban több új terméket is tervezünk 2011-ben; egyrészt a Choco Leibniz új ízét, másrészt egy teljesen új, szeletes keksz bevezetését – árulja el Teveli Zsanett.

Aktivitásaik során továbbra is a BTL-eszközökre helyezik a hangsúlyt: áruházi megjelenésekre és termékpromóciókra. Az új innovációk kapcsán az ATL-eszközök is szerepet kapnak majd, így az internetes kommunikáció és a klasszikus aktivitások az alternatív csatornákban.

Ígéretes bio-vonal

A Detki Keksz két úton próbálkozik termékvonala szélesítésével. Az egyik a funkcionális irány, itt azonban az áttörés – vélhetőleg a kedvezőtlen gazdasági körülmények, a meggyengült vásárlóerő miatt – várat magára.

– Ígéretesen szerepelnek viszont a biokekszek, amelyek megtalálták stabil vevőkörüket, akik tudatosak, a válsághangulat kevésbé befolyásolja őket. Erre alapozva már a keksz „baba” változatával is megjelentünk – újságolja Pavlova Olga.

A Detki Keksz csak korlátozott erőforrásokkal rendelkezik marketing tekintetében. Tavaly sikeres volt egy bécsi utazási irodával közösen szervezett nyereményjátékuk, amely során 10 bécsi utat lehetett nyerni darált háztartási keksz vásárlásával. Az ilyen közös marketingakciókat Pavlova Olga költséghatékony megoldásnak látja a hozzájuk hasonló kisebb cégek számára.

Kapcsolódó cikkeink