A Lidl–Kaufland alapítója lett ismét Németország leggazdagabbja

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 10. 10:58
🎧 Hallgasd a cikket:

A Manager Magazin közzétette a 500 leggazdagabb német listáját: a 2024-es adatok alapján – akárcsak 2022-ben – a Lidl és a Kaufland alapítója, Dieter Schwarz áll az élen, 43,7 milliárd eurós vagyonnal. A diszkont-kiskereskedelem így ismét megelőzte az autóipart a lista élén: a korábbi éllovas BMW-főrészvényesek (Susanne Klatten és Stefan Quandt) 36,1 milliárd eurós vagyonát Schwarz már jócskán maga mögé utasította. A harmadik helyre is a kiskereskedelem futott be: az Aldi Süd-öt irányító Albrecht–Heister családok vagyonát ~27,7 milliárd euróra becsülik.

A heilbronni születésű Schwarz 1973-ban nyitotta az első Lidl-diszkontot, 1984-ben indította a Kaufland hipermarketláncot; a csoport ma Európa legnagyobb élelmiszer-kiskereskedője. A Lidl Magyarországon a legnagyobb piaci szereplők egyike. A Kaufland itthon nincs jelen, ám a régiós aktivitás és egy magyar vevőkre szabott, forintos árkommunikációt megjelenítő szlovákiai weboldal híre időről időre piaci találgatásokat indít a lehetséges magyarországi belépésről.

Tágabb kép: a kiskereskedelem felértékelődése a német milliárdoslistán

Németországban 256 eurómilliárdos él – rekord és +7 fő egy év alatt. A lista negyed évszázada alatt a száz leggazdagabb összvagyona 263-ról 758 milliárd euróra nőtt (közel triplázódás), miközben a német GDP csak megduplázódott. Vagyis a vagyonok koncentrációja gyorsabb, mint a gazdaság bővülése – és ebben a diszkont-kiskereskedelem tartósan kiemelt értékteremtő ágazat.

Mit üzen ez a magyar piacnak?

  • Diszkontmodell, skálaelőny, beszerzési fegyelem: a toplistás vagyonok mögötti teljesítmény újra megerősíti, hogy a hatékony ellátási lánc és a napi-árverseny továbbra is piaci részesedést hoz, még gyengébb makrokörnyezetben is.

  • Multi-formátum stratégia: a Lidl–Kaufland páros diszkont + hipermarket felállása rugalmas reagálást tesz lehetővé a fogyasztói missziókra (gyors kosár vs. nagybevásárlás). Ha a Kaufland egyszer belépne, ár- és promóciós háború lehet a hiperszegmensben.

  • Márka és private label: a diszkontok sajátmárka-portfóliója (jó–jobb–legjobb) ma már a közép-felső szegmensben is alternatívát ad. A hazai láncoknak minőségkommunikációval és differenciált PL-stratégiával érdemes válaszolniuk.

  • Lokáció és online jelenlét: a régiós e-kereskedelmi jelek (forintos árak, célzott tartalom) azt üzenik a szereplőknek, hogy határon átnyúló csatornában is verseny zajlik a magyar kosárért.

Dieter Schwarz újabb első helye nem pusztán személyes rekord; üzleti bizonyíték arra, hogy a skálázható, hatékony diszkont-kiskereskedelem a következő években is profit- és vagyonmotor maradhat.

Kapcsolódó cikkeink