A legtöbb magyar még sose találkozott feketepiaci cigivel
A magyarok legnagyobb része szerint nem az a fő probléma a csempészett cigarettával, hogy az államnak kevesebb adóbevétele keletkezik, hanem az, hogy ezeknek a termékeknek a minősége nem ellenőrzött – idézi az Eurtobarométer felmérését a portfolio.hu. Még érdekesebb, hogy a magyarok többsége saját bevallása szerint még nem találkozott feketepiaci cigarettával.
A szokásos átfogó Eurobarométer-kutatások mellett az Európai Bizottság időről időre készít kisebb kutatásokat különböző területekről, ennek keretében jelent meg arról egy felmérés, hogyan viszonyulnak az EU állampolgárai a feketepiaci cigarettához. A felmérésben 1028 emberrel készítettek interjút tavaly novemberben és decemberben Magyarországon, Európában pedig összesen több mint 25 ezer állampolgár véleményét kérdezték meg.
A magyarok hetven százaléka saját bevallása szerint még sosem találkozott feketepiacon cigarettával, vagy legalábbis nem kínáltak nekik eladásra. Ez alacsonyabb az uniós 79 százalékos aránynál, a hazai viszonyokat ismerve viszont talán meglepőnek mondható. További 19 százalék úgy válaszolt, hogy már próbáltak nekik eladni feketén cigarettát, de csak ritkán, legfeljebb havonta egyszer. Vagyis tízből kilenc magyar legfeljebb elvétve találkozott csempészcigarettával. Mindössze a válaszadók két százaléka mondta azt, hogy hetente többször is próbálnak neki eladni nem legálisan ilyen terméket.
A legtöbb ember az utcán futott bele illegális cigarettaárusba, hetven százalékuk nyilatkozott így. További hét százalék pedig étteremben vagy bárban találkozott hasonló termékkel. Az nem meglepő, hogy saját bevallása szerint a magyarok kétharmada azért vásárol illegálisan cigarettát, mert az olcsóbb. Az viszont talán sokakat meglephet, hogy az EU-ban ennél is magasabb, 74 százalék ez az arány, vagyis a jelek szerint a magyar fogyasztók nem számítanak kimondottan árérzékenynek ezen a piacon. Sőt, nálunk alacsonyabb csak a portugál, a román és a holland válaszadók esetében volt az árra vonatkozó válasz aránya. Az olcsóság mellett a megkérdezett magyarok második legfontosabb érve, hogy a feketepiaci cigaretta könnyebben hozzáférhető, 14% nyilatkozott így, miközben az EU-ban ugyanez az arány csak 9%. Ez valószínűleg annak tudható be, hogy az utóbbi években a nemzeti dohányboltok elterjedésével problémásabb lett hozzájutni legálisan a dohányárukhoz. Nálunk nagyobb arányban csak az osztrákok, a horvátok, a ciprusiak és az írek gondolják, hogy túl nehéz hozzájutni a legális cigihez.
Az európai állampolgárok szerint a szervezett bűnözés számára az illegális drogok, a prostitúció és emberkereskedelem, valamint a fegyverkereskedelem jelenti a legnagyobb bevételi forrást, és csak a válaszadók 6 százaléka tekinti fő pénzforrásnak a cigarettapiacot. Ezzel szemben Magyarországon 13 százalék szerint a cigi a fő forrása a maffiának. Ez szintén a nemzeti dohányboltoknak köszönhető szigorítás eredménye lehet, hiszen a szabályozás miatt nálunk megéri nagyobb tételben csempészni.
Megkérdezték azt is az emberektől, hogy szerintük mi a legnagyobb kára az illegális dohánykereskedelemnek. A felmérés résztvevői több választ is megjelölhettek, uniós szinten 43% szerint az adókiesés a legnagyobb probléma, nálunk viszont ez az arány csak 30%. Ugyanakkor a magyarok 37%-a attól tart, hogy a csempészcigaretták minősége nem ellenőrzött, ez a legnagyobb arány, emellett 31 százalék azt mondta, hogy a könnyebb hozzáférés dohányzásra ösztönzi a fiatalokat. Vagyis ami az EU-ban a legnagyobb hátrány az emberek szerint, az nálunk csak a harmadik tényező a rangsorban. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >