A legnagyobb hazai webshopok oldalainak a karbonlábnyomát mérte meg a magyar startup
Tizenhat hazai webshop oldalának karbonlábnyomát mérte meg a Carbon.Crane, az első ISO kompatibilis digitális karbonlányom-méréssel és csökkentéssel foglalkozó magyar startup. Olyan szereplők is szerepeltek a listán, mint az IKEA, a Libri, a BestBite és a Telekom, a legjobban optimalizált útvonalak pedig a Pepita, a Media Markt és az Kifli oldalaihoz tartoztak. A mérésükből kiderül, hogy az e-commerce térnyerése számos láthatatlan eszközzel is szennyezi a környezetünket – a jó hír azonban, hogy ezen könnyen változtathatunk.
Mindannyiunkat érint, mégsem beszélünk róla eleget
Az online vásárlás kényelme mára már a mindennapjaink részévé vált. A felgyorsult életmódhoz kiválóan alkalmazkodnak a különböző e-commerce szolgáltatások: többé nem kell boltról boltra járnunk, hiszen néhány kattintással bármit beszerezhetünk. Annak ellenére, hogy gyakran merül fel az online áruházak kiszállításhoz kapcsolódó környezeti hatása, kevesen gondolnak bele abba, hogy a webshopok látogatása is karbonkibocsátással jár. A nagy felbontású, színes képek és termékbemutató videók mind CO₂e kibocsátást eredményeznek, ezért a Carbon.Crane úgy döntött, hogy láthatóvá teszi a webshopok karbonlábnyomának mértékét. A vállalat a saját, Bureau Veritas által validált technológiájával mérte meg a 16 legnagyobb hazai e-commerce szereplő karbonlábnyomát. A kutatás célja, hogy láthatóvá tegye a digitális jelenlét rejtett környezeti hatásait és felhívja a figyelmet a mindannyiunkat érintő problémára.
Közel egymillió mosást indíthattunk volna el
A webshopok kiválasztása a PWC 2024-es évre vonatkozó E-toplistája alapján készült és a felhasznált módszertan minden szereplőnél azonos volt. Az oldalakat egy új, saját fejlesztésű browser extension segítségével mérték meg: az internetes keresőkbe telepíthető applikáció a mérés mellett azt is megmutatja, hogy az adott oldalon milyen lehetőségek vannak a karbonkibocsátás optimalizálására felhasználói, vagy programozói szempontból. Egy browser extension segítségével mérték meg az oldalak karbonkibocsátását, amely idén állt először a csapat rendelkezésére.
A vizsgálat során egy átlagos vásárlás fő útvonalait járták végig: a főoldalról a terméklistára, majd egy termékoldalra navigáltak, végül pedig kosárba helyezték a terméket. A kutatás során kiderült, hogy átlagosan a főoldalak karbonlábnyoma és csökkentési potenciálja a legnagyobb, ezt követik a termékoldalak. Az eredmények magukért beszélnek: a weboldalak tesztelése során annyi CO₂e kibocsátás keletkezett (233 943 kg CO₂e), mintha közel egymillió mosást indítottunk volna el, vagy 732 Budapest-Párizs autóutat tettünk volna meg. Az átlagos csökkentési potenciál 19.8%, ha a kereskedők optimalizálnának, a megtakarított energia 78 háztartás éves áramfogyasztását fedezné.
A hazai szereplők egy vásárlási útvonalon eredményezett kibocsátása rendkívül változatos. A legnagyobb kibocsátás 3.21 gramm volt, míg a legkisebb 1.15 gramm. Érdekesség, hogy a legnagyobb karbonlábnyommal rendelkező főoldal több, mint hatszor annyi kibocsátást termel, mint a legkisebb. Az összes vizsgált oldal (főoldalak, terméklisták, termékoldalak) közül a legkisebb és a legnagyobb ugyanannál a kereskedőnél jelent meg.
A tizenhat webshopCO₂e kibocsátása a legkisebbtől a legnagyobbig (útvonalanként értelmezendő)
- Pepita – 1,15 CO₂e
- Media Markt – 1,22 CO₂e
- Kifli – 1,29 CO₂e
- Euronics – 1,30 CO₂e
- Auchan – 1,58 CO₂e
- Decathlon – 1,78 CO₂e
- Bookline – 1,79 CO₂e
- Tesco – 1,96 CO₂e
- iPon – 1,97 CO₂e
- Rossmann – 1,99 CO₂e
- Alza – 2,06 CO₂e
- Telekom – 2,07 CO₂e
- BestBite – 2,10 CO₂e
- Libri – 2,59 CO₂e
- Aqua – 2,83 CO₂e
- Ikea – 3,21 CO₂e
A fenti néhány grammos értékek valós környezeti hatásának érzékeltetése érdekében a szakértők évi 120 milliós vásárlói útvonal bejárást szimulálva határozták meg az kibocsátás mértékét. Az adatok alapján a legnagyobb karbonlábnyomú oldalak akár évi több száz tonna CO₂e kibocsátást is eredményezhetnek a felhasználók összesített látogatásai alapján. Jó hír, hogy bár ez a szám jogosan tűnhet ijesztőnek, meglepően könnyen csökkenthető a kibocsátás mértéke. Egyes oldalaknál a képek és interaktív elemek optimalizálásával akár 30–50%-os csökkentés is elérhető lenne – a felhasználói élmény romlása nélkül.
„Fontos látni, hogy az általunk grammokban mért adatok hűen tükrözik az energiafogyasztást és vízfelhasználást is, illetve az utóbbi időben egyre inkább felértékelődő betöltődési időket is. Az optimalizáció révén elérhető csökkentés minden szempontból kívánatos. A Shopify adatai alapján az 1 másodperc alatt betöltődő oldalak 2,5-ször jobban konvertálnak, mint az 5 másodpercesek.1 Ráadásul a gyorsaság a felhasználói élmény mellett a SEO, és – ma már erre is készülni kell – a mesterséges intelligenciával végrehajtott keresési, kutatási aktivitások szempontjából is alapvető fontosságú.” – emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.
Az optimalizálással mindenki jól jár
A digitális karbonlábnyom nemcsak környezeti, hanem gazdasági kérdés is. Bár a környezetvédelem önmagában is elég fontos cél nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az optimalizálás üzleti szempontból is jó választás. Ahogy a Shopify kutatásából is kiderül a betöltési idő rendkívül fontos a látogatók konvertálásának szempontjából, így egy optimalizált webshop, ami kevesebb energiát fogyaszt a vállalat marketingjéhez is hozzájárulhat. A karbonlábnyom csökkentésére optimalizált képek és videók ugyanis nem veszítenek az érzékelhető minőségükből, a weboldal viszont gyorsabbá, könnyebben böngészhetővé válik. Sőt, az ilyen optimalizálás ESG jelentésekhez is hiteles, mérhető és objektív adatot szolgáltat. A magyar startup további szektorok lábnyomelemzésére készül: többek között a közösségi média és az eseményipar vizsgálata szerepel a jövőbeli terveik között. A vállalat emellett várja azoknak a cégeknek a jelentkezését, amelyek szeretnék optimalizálni a digitális jelenlétüket – egy élhetőbb bolygóért és egy fenntartható, mindenki számára előnyös marketingért.
Kapcsolódó cikkeink
Ismét meghirdeti a nagyvállalati-startup programját a NAK
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) hetedik alkalommal hirdeti meg a…
Tovább olvasom >NAK TechLab – valós problémákra valós megoldások
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) immár hetedik alkalommal indítja el…
Tovább olvasom >Az autónk színével is csökkenthetjük a karbonlábnyomunkat – június 5-e a környezetvédelem világnapja
A közlekedés a környezetszennyezés egyik számottevő forrása, amelyben a közúti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Romlott a gazdasági hangulatindex az EU-ban és az euróövezetben augusztusban, Magyarországon javult
Romlott a gazdasági hangulatindex az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >Augusztusban négyhavi csúcsára ért fel a GKI konjunktúra indexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett –…
Tovább olvasom >A GVH állítja: minden elköltött 100 forintból legalább 70 a multiké
A multinacionális kiskereskedelmi láncok uralják a 8400 milliárd forint bruttó…
Tovább olvasom >