A legmagyarabb magyar márka
Napjainkban a védjegyek egyre nagyobb szerepet játszanak az élelmiszertermékek megítélésében, és egyre gyakrabban meghatározó részei a vásárlási döntés folyamatának. Az élelmiszeripar szereplői etikai tanúsítványok, mentes jelölések, egészségmegőrző és étrendspecifikus védjegyek sorával álltak elő többek között termékeik megkülönböztetése céljából és minőségük biztosítékaként.

Vendégszerző:
Száki Roland
szenior elemző
Euromonitor International
Világszinten a „digitális polcokon” a csomagolt élelmiszereken leggyakrabban bio (az összes raktározási egység azaz, SKU-k 6%-án), gluténmentes (4%), vegetáriánus (3%) és tartósítószer-mentes jelölések (3%) szerepelnek. Ugyanakkor ez a rendszer nem fedi le a helyi vagy származási eredetre vonatkozó védjegyeket, ami az Euromonitor felmérése alapján még fontosabb tényező a vásárlók számára.
Az egészségtudatos életmód Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségre tesz szert, ami látszik az egészséges és wellness termékek eladásának gyors ütemű növekedéséből is. A bio tejtermékeknél például közel 7%-os CAGR-növekedésre lehet számítani a 2021–2026 közötti időszakban kiskereskedelmi mennyiség tekintetében. Ez abszolút mennyiségben azonban kevesebb, mint másfél ezer tonna növekedést jelent, ami elenyésző mértékű Magyarországon a tejtermékek (a bébiételeket nem számolva) teljes várható növekedéséhez képest (80 ezer tonna). Ha figyelembe vesszük, hogy a bio és egyéb egészség-, környezettudatos vagy etikai megfontolású védjegyek komoly követelményekkel és végsősorban árnövekedéssel párosulhatnak, akkor nem csoda, hogyha az árérzékenységéről híres magyar piacon a gyártók egyéb utakat keresnek piaci részesedésük növelése érdekében.
Kétségtelen, hogy a helyi eredet világszerte fontos tulajdonsága az élelmiszereknek, azonban Magyarországon az erre vonatkozó jelölések kiemelkedő számban találhatók meg.
A Magyar Termék Nonprofit Kft. háromfajta hazai védjegyén túl, a Nébih számos egyéb magyar helységre és eredetre utaló védjegyet különböztet meg (például Kaposvár Kincse). Ugyan a helyi tanúsítványok sikere megkérdőjelezhető, a Magyar Termék védjegyeinek népszerűsége tagadhatatlan, hiszen mára már 210 cég több mint 5000 terméke és szolgáltatása viseli valamelyiket. Akkreditált jelölés hiányában pedig az sem ritka, hogy hazai terméken a magyar zászlót, annak színeit vagy országunk vaktérképét fedezhetjük fel valamilyen formában.
A helyi eredet marketinghasználata nem véletlen, hiszen a globalizáció ellenhatásaként többek között a nemzeti büszkeségre és helyi kultúrára épít. Ugyanakkor legnagyobb márkáinknak a hosszú távú növekedésük fenntartása érdekében a hazai ízeken és származáson túlmutató tulajdonságokat is kell kínálniuk. Fontos, hogy társadalmi felelősségvállalás, a fenntartható fejlődés és az egészséges életmód is imázsuk részévé váljon egy olyan piacon, ahol a magyar védjegy csaknem követelménnyé válik.
Erre a „követelményre” való tendencia legfeltűnőbb a tejtermékek és alternatíváik piacán, ahol az ALDI kiemelkedő sikereket ért el a Kokárdás márka megvásárlásával. Egy olyan egyedi saját márkára tett így szert, ami az eredeti tulajdonos és részben jelenlegi gyártó (Alföldi Tej) márkáival vetekszik – ez kimagasló teljesítmény, hiszen az Alföldi a helyi eredet jelölését márkanévvé emelte (Magyar Tej). //
Kapcsolódó cikkeink
Az AI és a saját márkák révén nőtt az Eroski nyeresége
A spanyol Eroski kiskereskedelmi lánc a 2025-ös pénzügyi év első…
Tovább olvasom >A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad
A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat…
Tovább olvasom >A Coop Italia saját márkás termékeivel erősít a horvát Tommy
Stratégiai együttműködést kötött a horvát Tommy kiskereskedelmi lánc és az…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >