A láncba szerveződött kisboltok piacrésze növekedett

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 04. 05. 08:00

Tovább folytatódott a csökkenés a gyümölcslevek piacán 2008-ban. Egyedül a nektárok tudtak növekedni – ezt mutatják a GfK Hungária Piackutató Intézetnek a háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatai.A piac 2007-es enyhe csökkenése 2008-ban tovább folytatódott a mezőgazdaságot sújtó körülmények miatt. Míg 2007-ben az értékesített mennyiség csökkenése mindössze 3 százalék körül mozgott, addig 2008-ban ez a szám meghaladta a 10 százalékot. Forgalom tekintetében is hasonló tendencia figyelhető meg. A piac 2007-ben stagnált, tavaly valamivel több mint 3 százalékkal csökkent. Azonban így is ötből négy háztartás vásárolt gyümölcslevet tavaly.
A gyümölcstartalmat tekintve egyedül a nektárok (40–99%) tudtak növekedni az értékesített mennyiség, a forgalom és a penetráció tekintetében egyaránt. A szegmens növekedése mögött a vásárló háztartások számának közel 15 százalékos bővülése áll. A nektárok literenkénti átlagára 200 forint alatt maradt, köszönhetően az enyhe, 5 százalékos átlagár-növekedésnek. A 12–24 százalékos gyümölcslevek is növelni tudták piacrészüket, de ebben az esetben az átlagnál valamivel kisebb mértékű csökkenés és nem a növekedés állt a háttérben.
Az értékesítési csatornák közül elsősorban a láncba szerveződött kisboltokat érdemes kiemelni, amelyek a teljes FMCG-piacon piacrészüket tekintve stagnáltak, míg a gyümölcslé piacon növekedni tudtak. Ezzel szemben mind a hipermarketek, mind a diszkontok veszítettek mennyiségi és értékbeli piacrészükből 2008-ban. Azonban így is a diszkont csatornáé volt a kiemelten fontos szerep a gyümölcslévásárlásokban. Míg FMCG szinten a diszkontok 18 százalékos piacrésszel rendelkeztek, addig ez az arány a gyümölcslevek piacán 29 százalék.
A kereskedelmi márkák a 2007-ben csökkenő piacon növekedni tudtak mennyiség, érték és piacrész tekintetében. 2008-ban azonban a kereskedelmi márkákat is elérte a piac csökkenése. Mennyiségben közel azonos mértékben (11%) csökkentek, mint a gyártói márkák, a forgalmat tekintve viszont a csökkenés kétszerese (5%) volt a gyártói márkákénak.

Kapcsolódó cikkeink