A külkereskedelem komoly potenciált jelenthet a kkv-k számára
„A legfrissebb külkereskedelmi adatok szerint idén márciusban 2,8%-kal csökkent az export euróban számított értéke az előző év azonos időszakához képest. A belföldi fogyasztás tartós csökkenése miatt azonban az exporttevékenység lehet a cégek kulcsa a növekedéséhez” – hangsúlyozta Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.
A ma megjelentetett KSH adatok szerint az első negyedévben 20 milliárd euróval nőtt a külkereskedelmi többlet az előző év azonos időszakához képest, ugyanakkor a márciusi export euróban számított értéke 2,8%-os csökkenést mutat 2012 márciusához képest. Mivel a legutóbbi adatok alapján a belföldi kereslet csökkenése tovább folytatódott, és ez a tendencia a várakozások szerint az év további részében is jellemző lehet, ezért a kkv-k számára kevésbé a hazai, mint inkább a külföldi piacok felé nyitás, terjeszkedés lehet a növekedés kulcsa. A magyar gazdaság fő hajtóerejét évek óta a külkereskedelem jelenti, amelyben a kkv-k egyelőre igen alacsony, csupán 18%-os arányban vesznek részt, ezért mindenképpen van még tér a bővülésre” – mondta el Németh László.
„Az exporttevékenységünk bővülését nehezíti ugyan, hogy legnagyobb külkereskedelmi piacunkon, az Európai Unióban idén recesszió várható, ezzel párhuzamosan azonban a keleti irányú kapcsolatok – a FÁK térség országai, Kína, az Öböl-térség arab országai és a távol-keleti országok – komoly potenciált jelenthetnek a hazai vállalkozások számára. Tapasztalataink szerint a külkereskedelmi tevékenységtől leginkább az tartja távol a hazai vállalkozásokat, hogy nem ismerik a célországra jellemző országkockázati tényezőket. Szeretnénk azonban felhívni a cégek figyelmét arra, hogy ma már az erre szakosodott szakmai szervezetek és a pénzintézetek fel vannak készülve a külpiacra jutás, az exportfinanszírozás és az adminisztrációs környezet nehézségeire, így közreműködésükkel jelentős mértékben mérsékelni lehet a kockázatokat. Tisztában kell lenni azonban azzal, hogy az új kereskedelmi irányok, partnerek kiépítése nem megy egyik napról a másikra. Így a keleti nyitás – ami szemmel láthatóan érdekli a vállalkozásokat – csak később pótolhatja vagy egészítheti ki a hagyományos piacokat. Ezért egyelőre az európai trendek a leginkább meghatározóak számunkra” – hangsúlyozta Németh László.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Zöldülő gasztromarketing és Z-gen
A Magyar Marketing Szövetség HoReCa & Event és Zöld Tagozat…
Tovább olvasom >Áruveszteség-csökkentő megoldás
A francia Groupement Les Mousquetaires, mely olyan márkákat képvisel, mint…
Tovább olvasom >Mit tartogat 2025 a magyar lakosság számára?
Hogyan tekintenek a magyarok az új évre? Milyen várakozásokkal vannak…
Tovább olvasom >