A kkv-k negyede indulna uniós pályázatokon a következő három évben
Tíz kis- és középvállalkozásból (kkv) hat hallott az új uniós pályázati ciklusról, minden negyedik vállalkozás pedig tervezi is pályázat beadását az uniós támogatások elosztását végző Széchenyi 2020 programban – derül ki a Budapest Bank kutatásából.
Az MTI-hez hétfőn eljuttatott összefoglaló szerint a most kezdődő pályázati időszakban a tervek alapján valamivel magasabb lesz a résztvevő kkv-k aránya, mint az előző ciklusban volt. A 2007 és 2013 között eltelt időszakban ugyanis a kkv-k 22 százaléka pályázott uniós forrásra. A résztvevők 85 százalékának volt nyertes pályázata.
A Széchenyi 2020 keretében pályázók 42 százaléka csak egy, 38 százaléka pedig több, de legfeljebb öt pályázatot adna be.
A pályázni tervező cégek 31 százaléka 10 millió forint alatti összeget, 27 százalék pedig 10 és 50 millió forint közötti összeget célozna meg. A vállalkozások 28 százalékánál a pályázási szándékhoz még nem kapcsolódik összegszerű elképzelés.
Pályázati célként legtöbben, a válaszadók 37 százaléka a technológiafejlesztést jelölte meg, 33 százalék gondolkodik székhely- vagy telephelybővítésben, 21 százalék pedig kapacitásbővítésben.
A pályázni tervezők 72 százaléka kizárólag vissza nem térítendő pénzre pályázna, 16 százalék visszatérítendőre is, míg 12 százalék esetében a pályázási szándék nem függ a támogatás típusától.
A pályázásra készülő cégek beruházásaik értékének 81 százalékát uniós pénzből tervezik megvalósítani, ennek híján ezeknek a beruházásoknak a 60 százaléka elmaradna.
Azok a cégek, amelyek nem tervezik pályázat beadását, leggyakrabban – 44 százalék – azzal indokolja a döntést, hogy nincs szükségük támogatásra. Emellett 27 százalék tart attól, hogy nem tudná teljesíteni a pályázati feltételeket, 24 százalék pedig azt gondolja, hogy nem lesz majd olyan pályázati témakör, amely szükséges lehetne vállalkozása számára. A pályázatok beadásához, illetve megvalósításához szükséges önerőt és előfinanszírozást a vállalkozások 54 százaléka saját tőkéből kívánja biztosítani.
A cégek negyede a kereskedelmi bankok által értékesített és állami háttérrel rendelkező programokat is igénybe venné, várhatóan a Széchenyi Kártya Hitelprogramhoz, illetve az Magyar Nemzeti Bank növekedési hitelprogramjához kapcsolódó termékek is népszerűek lesznek a pályázók körében.
A pályázást tervezők 62 százaléka külső segítséget vesz majd igénybe a lehetőségek felkutatásához. A cégek 56 százaléka a pályázati anyagok összeállítását is másra bízza, döntően pályázatíró szakemberekre és tanácsadó cégekre.
A kutatást a Budapest Bank megbízásából a GfK Hungária készítette. Az adatfelvétel 2015 februárjában és márciusában 500 fős mintán készült mikro-, kis- és közepes vállalatok körében, amelyek éves árbevétele 1 millió és 10 milliárd forint közötti. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Új munkavállalói értékrend formálódik – avagy mit jelent ma a „jó munkahely”?
A Randstad globális kutatása, a Workmonitor 2025 átfogó képet ad…
Tovább olvasom >EY: Kiveszőben a márkahűség – szinte csak az ár-értékarány számít
Világszerte aggódnak a vevők az egyre emelkedő megélhetési költségek miatt,…
Tovább olvasom >Az AI sötét oldala – ki állítja meg a deepfake terjedését?
Az online térben egyre nagyobb problémát jelent a deepfake, vagyis…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >