A kiskereskedelem egyre nemzetközibb
A kihívások ellenére a kiskereskedelem nemzetközi szereplői tovább terjeszkednek a globális piacon − derül ki a CB Richard Ellis (CBRE) „Mennyire nemzetközi a kiskereskedelem?” című éves jelentéséből.
A CBRE által immár negyedik alkalommal elvégzett felmérés a világ 323 legnagyobb üzlethálózatát vizsgálta 73 országban, hogy feltérképezze a globális kiskereskedelem terjeszkedésének irányait, nemzetközi és helyi szinten egyaránt. A jelentés szerint bár 2010-ben a világgazdaság kilábalt a recesszióból, a kiskereskedelem számára mégis egyfajta tesztidőszaknak vagyunk tanúi, hiszen a vásárlók számos piaci szegmensben visszafogják költekezéseiket, valamint kevesebb új bevásárlóközpont nyílik, és így nehezebb prémium kategóriás üzlethelyiséghez jutni.
Az elmúlt négy évhez hasonlóan az Egyesült Királyságnak – a vizsgált nemzetközi márkák 58 százalékának jelenlétével – sikerült pozícióját megőrizni a világ leginkább nemzetközi kiskereskedelmi piacán. A szigetországot szorosan követi az Egyesült Arab Emírségek 54 százalékkal és az Egyesült Államok 50 százalékkal.
Az európai országok továbbra is uralják a CBRE ranglistáját a legtöbb nemzetközi szereplővel rendelkező kiskereskedelmi piacokat tekintve. A kontinens öt legnagyobb gazdasága évek óta az első 10 legvonzóbb nemzetközi kiskereskedelmi célpont között van: az Egyesült Királyság az első, Franciaország a negyedik, Spanyolország az ötödik, Németország a hatodik, Oroszország a hetedik, Olaszország pedig a tizedik helyen áll. Ugyanakkor az első húsz helyezett esetében már szélesebb a mezőny, mert a kiskereskedők a már jól menő helyszínek mellett egyre inkább a feltörekvő piacokat célozzák meg. Tavaly Törökországban nőtt leginkább a kiskereskedelmi jelenlét (2,2 százalékkal), így a kutatásban szereplő kiskereskedők 39 százaléka jelen van az országban. Belgiumban, Lengyelországban, Egyiptomban, Brazíliában, Vietnámban és Mexikóban ugyancsak erősödött a kiskereskedelmi jelenlét, több mint 1,5 százalékkal.
A kiskereskedők számára a nemzetközi terjeszkedés továbbra is világszerte fontos stratégia, az új boltnyitások 40 százaléka külföldön történik. A terjeszkedés üteme ugyan lassult, a bolthálózatok csak két százalékkal növekedtek tavaly, ami visszaesést jelent a 2009-es 4 vagy a 2008-as 12 százalékhoz képest, azonban mintegy huszonegy országban öt vagy annál több új piaci belépő jelent meg a piacon. Az észak-amerikai kiskereskedők növelték legnagyobb mértékben globális jelenlétüket, átlagosan 2,6 százalékkal, míg az európai és az ázsiai kereskedők 1,8 százalékos bővülést tudhatnak magukénak.
Peter Gold, a CBRE Európai Határon Átnyúló Kiskereskedelemért felelős vezetője szerint bár a növekedés üteme 2010-ben lelassult, a kiskereskedők tovább növelik üzlethálózataikat a nemzetközi piacokon, megcélozva a fejlett és a feltörekvő országokat egyaránt. A globalizáció megállíthatatlan folyamat, a kiskereskedők terjeszkedését két tényező befolyásolja az elkövetkezendő években: a korlátozottan rendelkezésre álló új területek sok piacon leszűkítik a prémium kategóriás üzlethelyiségek elérhetőségét, ennek eredményeképpen pedig sok kiskereskedő inkább online terjeszkedik, minthogy a tényleges üzlethálózatát fejlessze – tette hozzá.
A CBRE új üzletnyitásokat összefoglaló kutatása szerint tavaly Indiába érkezett a legtöbb − nyolc − új kereskedő, utána Törökország következett hét új belépővel, majd az Egyesült Arab Emírségek, Kuvait, Írország és Belgium hat új kiskereskedelmi üzlethálózattal. Indiát lényegében nem érintette az Európát és az amerikai országokat sújtó recesszió, erős maradt a vásárlói bizalom és 2010-ben 8,8 százalékos volt a gazdasági növekedés, így az ország még mindig vonzó célpontja maradt a nemzetközi kiskereskedelemnek.
A Közel-Kelet szintén fő célpontja a nemzetközi kiskereskedelemnek. A 2009-es nagyarányú új belépés az Egyesült Arab Emirátusokban 2010-ben kissé visszaesett, de ebben szerepet játszik az is, hogy a nemzetközi kiskereskedelmi szereplők már egyébként is nagy számban vannak jelen Dubaiban, és nagyon aktívak az egész régióban: Kuvait hat új belépővel, Szaúd-Arábia pedig öt új belépővel bizonyult népszerű helyszínnek.
„Dubai már elismerten a Közel-Kelet kapuja, azonban a kiskereskedők szeretnék más közel-keleti országban is megismételni sikereiket, ahol hasonló a fogyasztói kultúra. Alapvetően ez azt jelenti, hogy van egy tehetős, jól képzett, sokat utazó és a modern bevásárlóközpontokban vásárló fogyasztói réteg. Kuvait és Szaúd-Arábia megfelel ezeknek a követelményeknek, mint ahogy Abu-Dhabi is, amely két új bevásárlóközpontjával jövőre fontosabb célpontja lehet a kiskereskedelmi piacra lépőknek, mint Dubai. Az utóbbi időben lezajlott közel-keleti események nem hagyhatók figyelmen kívül, de nem valószínű, hogy ennek hosszú távú hatása lenne a kiskereskedők régióbeli terjeszkedésére” – tette hozzá Peter Gold.
Törökországban ugyancsak jelentős volt az új üzletnyitások száma, a kereskedőket ugyanis vonzza a növekvő és gazdaságilag megerősödő középosztály. A török fogyasztók az elmúlt években gyorsan adaptálták a nyugati vásárlási szokásokat, ami leginkább a kozmopolita fiatal népességnek köszönhető, akik az újonnan épített első osztályú bevásárlóközpontokban vásárolnak. Az EU-tagságra váró ország 325 ezer négyzetméternyi modern bevásárlóközpont területtel rendelkezik és további mintegy 140 ezer négyzetméternyi fejlesztési terület van tervbe véve, amely a második legnagyobb Európában.
Úgy tűnik, hogy Törökország a következő időszakban is fontos célpontja marad a kiskereskedelemnek, hiszen a fogyasztása következő öt évben várhatóan 6 százalék felett nő majd éves szinten, ami az egyik legmagasabb növekedési ütem Európában.
Meglepetésre Írország ugyancsak feljebb kapaszkodott a CBRE új üzletnyitásainak toplistáján, ami a válság előtt megszokott csúcshoz képest lényegesen alacsonyabb bérleti díjaknak és a 12-15 hónapos bérleti díj-mentes időszaknak köszönhető. Ezek az ösztönzők többet nyomnak a latban, mint az ír gazdasági helyzetre vonatkozó aggodalmak, és azt is demonstrálják, hogy van bizalom az ír kiskereskedelmi piac iránt – írja a tozsdeforum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >Nagy Márton: továbbra is alacsony szinten az infláció
Az infláció az előzetes kormányzati jelzéseknek megfelelően kedvező, alacsony szinten…
Tovább olvasom >NAV: a lakosság csak megbízható, ismert online áruházakból rendeljen
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azt tanácsolja a lakosságnak,…
Tovább olvasom >