A kiskereskedelem 660 milliárdos bevételre tett szert élelmiszerből fél év alatt

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 07. 16. 13:00

A kiskereskedelem bevétele stabil maradt a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer kategória értékesítéséből, a 2012. december-2013. május közötti féléves időszak során, az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Fél év alatt a forgalom változatlanul mintegy 660 milliárd forintot ért el. Mennyiség szempontjából 3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Értéket tekintve legalább 3 százalék növekedést ért el többek között az ásványvíz, táblás csokoládé, édes keksz, ostyaszelet, vodka és liszt.

– A bolttípusok piaci pozíciójával kapcsolatosan lényeges hír, hogy megállt az élelmiszer bolti forgalmának koncentrációja – tájékoztat Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. – A 400 négyzetméteres és kisebb üzletek ugyanúgy 34 százalékkal részesedtek a Nielsen által mért élelmiszerek kiskereskedelmi bevételéből, legutóbb december és május között, mint egy évvel korábban.

Év elején hazánkban a 400 négyzetméteres és kisebb üzletekből a Nielsen adatai szerint 17 974 működött; ez az élelmiszerüzletek hálózatának 93 százalékát teszi ki.

Melisek Eszter figyelembe méltónak tartja, hogy mind az öt Nielsen-régió kiskereskedelmi forgalma élelmiszerből lényegében stabil maradt, legutóbb december-május között.

Az ország lakosságának 28 százaléka él a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrális régióban, amelyre az élelmiszerek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából, a legutóbb december-májusi adatok szerint 34 százalék jut. Ezt az átlagot felülmúlja például a sajt, ásványvíz és gyümölcslé 37-40 százalékos piaci részaránya.
Északnyugaton is felülreprezentált az üzlethálózat 19 százalékos piacrésze, a lakosság 18 százalékos számarányához viszonyítva. Ott az átlagot például az étolaj és a liszt piacrésze haladja meg, 2012. december-2013. májusban.

A többi három régióban az élelmiszer-kiskereskedelem – értékben mért – piaci részesedése kisebb, mint a lakosság számaránya.
Északkeleten átlagon felül adnak el a boltokban például szénsavas üdítőitalt és margarint, fél év alatt. Délkeleten mások mellett a tejföl és a cukorka részaránya emelkedik ki. Délnyugaton többek közt étolajból, ostyaszeletből és lisztből érnek el a boltokban átlagosnál nagyobb bevételt, a legutóbb december-májusi fél év során.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus 2011. december-

2012. május

2012. december-

2013. május

2 500 nm felett 30 30
401-2 500 nm 36 36
201-400 nm 8 8
51-200 nm 17 17
50 nm és kisebb 9 9

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket feltáró és szolgáltató globális vállalat.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a régiók piaci részesedése. Százalékban.

Régió 2011. december-                2012. május 2012. december-2013. május Részarány az ország           lakosságából
Centrális (Bp. és Pest megye) 34 34 28
Északnyugat 19 19 18
Délnyugat 12 12 13
Északkelet 20 20 24
Délkelet 15 15 17

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató, vezető globális vállalat.

Megjegyzés:
Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja. Északkelet: Borsod-Abaúj Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg. Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok. Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.

Kapcsolódó cikkeink