A kisbolt-láncok voltak 2007 nagy vesztesei
Erősödött a diszkont és a hipermarket, miközben az FMCG-forgalomban relatív visszaesés volt érzékelhető tavaly, derül ki a GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek 2007 című tanulmányából, amelyet március 12-i sajtótájékoztató keretében ismertettek.– Az adatok közül számomra a legmeglepőbbnek az bizonyult, hogy a modern kereskedelmi csatornák tavaly a magyar tulajdonú láncoktól nagyobb piacrészt vettek el, mint a függetlenektől – emelte ki Kozák Ákos, a GfK Hungária ügyvezető igazgatója.
A felmérés szerint a fogyasztói piac 2007-ben is az alacsonyabb árfekvésű saját márkás termékek felé mozdult, amelyek részaránya az FMCG-n belül elérte a 24 százalékot. A háztartások költései ugyan emelkedtek, de ennek mértéke (6,7 százalék) alatta marad a 11,5 százalékos élelmiszer-inflációnak. A modern kereskedelmi csatornák a tavalyi évben tovább erősödtek, és immáron a hazai napi fogyasztási cikk forgalmának több mint kétharmadát adják.
A GfK Gain & loss analíziséből kiderül, hogy a hipermarketek erősödését főleg a kosárátlag emelkedése okozza, de a vevőszáma is nőtt: elsősorban a kisbolt-láncoktól sikerült vásárlókat átcsábítania. Igaz, a szupermarket-csatorna viszont tőle hódított el számottevő forgalmat.
A szupermarketek piaci részesedése 2007-ben önmagában nem változott a megelőző évhez képest – továbbra is 15 százalék –, viszont ez azt jelenti, hogy egy bővülő piaccal arányosan tudott fejlődni. Növekvő értékforgalma főként a versenytársaktól elnyert forgalomból származik, a csatornában mért vásárlói intenzitás viszont az elvártnál lényegesen kisebb mértékben nőtt. A diszkontcsatornában, a hipermarketekhez hasonlóan, a vásárlási intenzitás növekedése okozza a piaci részesedés 2007. évben mért növekedését, azaz a vásárlók átlagosan többet költöttek tavaly a csatornában, mint 2006-ban. Versenynyeresége szinte teljes mértékben a kisbolt-láncoktól származik – tehát ennek a csatornának a kárára tudott leginkább teret hódítani.
Kiskereskedelmi csatornatípusok piacrészének alakulása a háztartások költésében (kerekítve)
2006 2007
Hipermarket 24 25
Cash & Carry 3 3
Diszkont 17 18
Szupermarket 15 15
Kisbolt-lánc 15 14
Független kisbolt 15 15
Drogériák 2 2
Utcai árus 4 4
Egyéb 5 5
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >