A kézműves sör az új bor?
Sörforradalomról beszélnek a hazai gasztronómiában, és sokak szerint a kézműves sör az új bor a fogyasztás tekintetében. Az utóbbi néhány évben sorra nyitottak a magas minőségű nagyüzemi és kisüzemi terméket kínáló bárok és kocsmák, ám a számok tükrében aligha lehet mindent átíró sörforradalomról beszélni, az importtermékek tematizálják a piacot, és a magyar bor maradt az alkoholos italok királynője – olvasható a Világgazdaság Online-on.
A magyar sörkultúra a rendszerváltást követően a 2010-es években lett ismét érett azzal, hogy előbb Budapesten, később az ország többi részén is megjelentek a vendéglátóhelyek kínálatában a magas minőségű cseh, illetve német sörök. A kínálatbővülés színt vitt a hazai gyártók termékkínálatába. Az itthon újonnan megjelent sörök elsősorban a nemzetközi gyártók márkái voltak, egy részüket a magyar nagyüzemek anyavállalatai hozták be azért, hogy az egyre nagyobb számú hazai sörturista (Prága- és Októberfest-járók) igényeit is kielégítsék.
Ez a trend egybeesett azzal, hogy Csehországban és Bajorországban valódi sörforradalom bontakozott ki:
az ottani kisebb, de nagyüzemi technológiával működő főzdék újra divatba jöttek, és együttesen hátrébb szorították a nemzetközi gyártók márkáit. A verseny kibontakozott, a nagyok is limitált kiadású főzésekkel tágították a kínálatot, így hirtelen márka- és termékbőség alakult ki, ám az eladások nem követték a kínálatot.
A kapacitások fenntartása érdekében kedvező áron megkezdték az exportot (nem mellesleg a Távol-Keletre is, ennek köszönhetően például Dél-Koreában erőteljes csehsör-kultusz alakult ki). A túlkínálatból jutott Magyarországra, a piacot a gyártók a minőségi sörök felé billentették, a KSH adatai szerint
2008-hoz képest a minőségi világos sör kiskereskedelmi átlagára 2013-ra több mint 20 százalékot emelkedett, vagyis a vevők követték a kínálatot. Hasonló trend mutatkozott a boroknál is, ez viszont öröm volt a gazdáknak, a borra fordított munkát nagyobb arányban lehetett a termékbe építeni.
A sör és a bor piacán ekkor jelent meg az igényes fizetőképes kereslet (a kilencvenes években Prágába és az egri Szépasszony-völgybe túrázó 20 pluszos generáció tényezővé vált a fogyasztásban). Az új igényekhez igazítva 2013-ra megjelentek az egyes márkák mögötti marketingtörténetek, amelyek a két termék legnevesebb képviselőit az egekbe emelték. Divatba jöttek a borválogatások, és ennek farvizén a sörválogatások is.
A piac megérett a szintlépésre, és elindult a kézműves gyártás, amelyből meglepően jól jöttek ki a közepes üzemméretű borászatok és sörfőzdék is. Létrejött a kézműves szubkultúra.
Ehhez zárkóztak fel a nagyon kisüzemi, nagyon szelektált és nagyon egyedi kézműves borokat előállító üzemek, és megjelentek a kis sörfőzdék.
A sör sajátossága, hogy egy adott időszakban kisüzemi rendszerben is meglepően nagy mennyiséget lehet előállítani, míg a bor mennyiségét a szőlőtermés határozza meg. A legkisebb sörfőzdék is képesek nagy számban megjelenni a viszonteladói, kereskedői hálózatban, nem úgy a kicsiny borászatok. A kiskereskedelmi jelenlét alapvetően határozza meg a márkát, hiszen, ha szem előtt van, a termék ismertté válik. Ezzel a sör marketingje márkaorientálttá vált. (vg.hu, Hőnyi Gyula)
Kapcsolódó cikkeink
Új kommunikációs platformmal indítja a sörszezont a Dreher
Új vizuális arculatot, csomagolást és kommunikációs platformot kapott a Dreher…
Tovább olvasom >Sörszövetség: tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás
A Covid-járvány időszakát idéző, 2023. évi 10 százalékos forgalomcsökkenés után…
Tovább olvasom >Rekordmennyiségű sört exportált tavaly Csehország
Rekordmennyiségű, 6,13 millió hektoliter sört exportáltak tavaly a csehországi sörgyárak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >