A kertészeti árudák előre menekülnek
A jól berendezett kertészeti részlegekben, árudákban, ha a vevő jól érzi magát, vásárol is. Az ügyes kertészkereskedőket is dicséri, hogy ebben a termékkörben viszonylag csekély volt az elmúlt hónapokban a visszaesés. Biza Klára, a Magyar Kertészeti Árudák Egyesületének elnöke a forgalom növelésével próbálkozók számára is szolgál hasznos tanáccsal.A hazai dísznövény-kereskedelem méretéről pontos adatok nincsenek, szakértői becslések szerint mintegy száz nagykereskedelmi cég működik az országban. Többségük importál, de szerződéses kapcsolat révén vagy ad hoc jelleggel a hazai termelőktől is vásárol. Legfontosabb vevőik a kiskereskedőnek számító virágboltok, de szállítanak az üzletágba kapcsolódó áruházláncoknak is.
A hazai dísznövény-termesztés elaprózódása miatt a nagykereskedőknek, mint közvetítőknek fontos szerepük van az áruházláncok ellátásában is. A faiskolai ágazatra ez a fajta értékesítés már csak az ár különleges volta miatt sem jellemző.
Kiváló Áruda-díj a legjobb kertészeteknek
Hazánkban mintegy 400 állandó, illetve időszakos faiskolai áruda működik, s ezek a forgalom 70 százalékát bonyolítják, a maradék 30 százalék az áruházláncoknak jut. Biza Klára, a Magyar Kertészeti Árudák Egyesületének (Makert) elnöke elmondta, hogy az 1996-ban alakult szervezet mintegy kétszáz tagja – közöttük a barkácsáruházak is – határozza meg a piacot.
A barkács- vagy élelmiszer-áruházakban folytatott növényértékesítésnél mindenképpen kedvezőbb feltételeket biztosítanak a kertészeti árudák, hiszen itt rendszerint kellő szakképzettséggel rendelkező alkalmazottakkal találkozhat a vevő.
A Makert is tesz lépéseket a hazai dísznövény-kiskereskedelem fejlesztéséért, ezért indították a Kiváló Áruda Versenyt. Amint Biza Klára elmondta, ezzel is szeretnék, ha elterjednének azok a kereskedelmi szokások, amelyek a régebbi díszkert-hagyományokat ápoló országokat jellemzik. Példaként említette, hogy Angliában egyéves garanciát vállalnak a kereskedők a náluk vásárolt növényekre.
A verseny követelményrendszerét is úgy alakítják ki, hogy lehetőleg a példát mutató, innovatív, a vásárlók igényeit mind jobban kielégítő kereskedők nyerhessék el a címet, s az ezt bizonyító plakettet és zászlót két évig használhatják.
Maga a követelményrendszer, amelyet pontoznak, egyfajta útmutató is, hiszen ilyennek kellene lenni egy jól működő, vevőcsalogató kertészeti árudának. Fontos, hogy a vásárlók első benyomása jó legyen, ugyanis az első kellemes pillanatok meghatározók abban, hogy mennyit és milyen gyakorisággal vásárolnak.
Meghatározó a szakképzett eladó
Az áruház leglátványosabb részének a bejáratnak, s ennek környékének kell lenni. Jól láthatóan kell jelölni a pénztárt és a kijáratot is.
Biza Klára tapasztalatai szerint az áruféleségek elhelyezésekor figyelembe kell venni azt is, hogy a vásárló valamilyen, a hozzáértő kereskedő szerinti logika alapján jusson el a bejárattól a pénztárig és a kijáratig. Az árudában tett körútja közben meg kell találnia a növényt, az ahhoz legjobban illő ültetőedényt, kaspót, földet, esetleg a tápoldatot. Még egy jól berendezett árudában is nehéz megtalálni a megfelelő helyet a műtrágyáknak, növényvédő szereknek, különböző kertészeti eszközöknek. Különösen kezdő kereskedők esnek gyakran abba a hibába, hogy egy terméktípusból túlságosan sokfélét tartanak. A kínálatban azonban mindig legyen olcsóbb, közepes árfekvésű és drágább is.
A kertészeti árudákban is alkalmazható az ismert kereskedelmi módszer, amely szerint a legjobban hozzáférhető, látható helyre kell kerülni a legnagyobb nyereséget hordozó terméknek. A polcokon az aktuális évszaknak megfelelően kell árut cserélni, és talán a legfontosabb, hogy a vevő mindig találjon hozzáértő, szakképzett és mosolygós eladót. Megtudtuk azt is, hogy egy felmérésük szerint az árudákba betérő látogatók 76,5 százaléka vásárol is. Egyébként a gazdasági visszaesést a lakosságot, a hobbikertészeket kiszolgáló kereskedők kevésbé érezték meg, annál inkább azok, akiknek a korábbi vevőkörét a kertépítők, az új beruházások környékén kertészeti munkát vállalók jelentették.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >