Nielsen: A kereskedelmi márkák piaci részesedése 24 százalékra nőtt tavaly, az élelmiszerek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából
Kereskedelmi márkás élelmiszerekkel a boltok mintegy 320 milliárd forint bevételt értek el tavaly, míg saját márkás háztartási vegyiáruval és kozmtikummal kereken 50 milliárd forintot. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat.
Élelmiszerre a kiskereskedelem vásárlói által kiadott minden 100 forintból 24 jutott kereskedelmi márkákra tavaly, ami 1-gyel több, mint tavalyelőtt. Az eladott áru mennyiségét tekintve a láncok saját márkáinak piacrésze stabilan 35 százalék, éves összehasonlításban.
Háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál minden hatodik forint (16 százalék) került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás termékekért tavaly; ugyanannyi, mint egy évvel korábban. Mennyiség szempontjából 35 százalékról 33-ra csökkent a kereskedelmi márkák piaci részesedése, egyik évről a másikra.
A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc
üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket, mint például Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-budget, a dm-nél Denkmit, stb.
A diszkont csatornában játsszák a legnagyobb szerepet a láncok saját márkái: Élelmiszernél értékben 62 százalék jutott rájuk tavaly, háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál pedig 56 százalék.
Hipermarketeknél a mutató értékben, élelmiszereknél 14, háztartási vegyiárunál pedig 8 százalék. Szupermarketeknél 25, illtetve 21 százalék.
Különösen az állateledel és mélyhűtött élelmiszer vásárlói részesítik előnyben a kereskedelmi márkákat, amelyekre a két kategória forgalmából 49, illetve 44 százalék jutott múlt évben, értéket tekintve. Utánuk a háztartási papíráru (42), reggeli cerália (32), babakozmetika (29) és sós rágcsálnivaló (27) következik.
Legalacsonyabb a kereskedelmi márkák értékben mért mutatója hajápoló és szájápoló szereknél (6-6 százalék), élelmiszerek között pedig alkoholos italoknál (14).
Mennyiségben nagyobb a kereskedelmi márkák piaci részesedése, mivel viszonylag olcsók: 35 százalékot vittek el a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória teljes bolti forgalmából tavaly, ugyanannyit, mint egy évvel korábban. A Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriánál a mutató 35-től 33 százalékra csökkent.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Decemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt.– az EU támogatásával –felmérése szerint decemberben…
Tovább olvasom >Ünnepi fogások: bacon kuglóf, baconos sajttorta és szilveszteri kandírozott virslifalatkák
Sokszor egy-egy szokatlanabb hozzávaló, vagy akár maga a tálalás is…
Tovább olvasom >