A kereskedelmi bankok nem hiteleznek az agráriumnak
Az uniós támogatások felhasználását és a beruházásokat is veszélyezteti a mezőgazdaság hitelhiánya. Nagyjából 50 milliárd forint forrás áll rendelkezésére, melyet a bankok nem közvetítenek a termelőknek – állítja az Agrárkamara.
A Magyar Bankszövetség , az agrártárca, a nagy hazai bankok és a Magyar Agrárkamara azért folytat egyeztetéseket, hogy javítson a mezőgazdaság és élelmiszeripar finanszírozási lehetőségein. A Magyar Agrárkamara elemzéséből a pénzügyi szektor szakemberei előtt is világossá vált, hogy az ágazatnak sürgősen 100 milliárd forint hitelre van szüksége.
A gyakorlatban azonban a kereskedelmi bankok nem hiteleznek, körülbelül 50 milliárd forintnyi hitel áll a pénzintézeteknél. Ennek több oka van: egyrészt információ-hiány, másrészt a bankárok óvatosak, harmadrészt a támogatott konstrukciók egyes elemeinél túl kicsi a haszonkulcs.
A megbeszélésen részt vett Szőllősi Endre, az FVM főosztályvezetője, aki szerint számos működő hitelkonstrukciót dolgoztak ki a Magyar Fejlesztési Bankkal. Ilyen például a fejlesztési hitel, a gabonahitel, a forgóeszköz, a TÉSZ-ek és az élelmiszeripar számára szánt program. Ezekben összesen 50 milliárd forintnyi külső forrás áll még rendelkezésre.
A nagybankok képviselői arról számoltak be, hogy összességében nem csökkent az agrárium hitelállománya. Az Agrárkamara szerint azonban ennek az összegnek legalább 15-20 százalékkal kellett volna növekednie a felfutó uniós támogatások, programok miatt.
A bankszövetségen belül külön bizottság alakult, amely megvizsgálja a közraktározás hitelezésének újraindításának lehetőségét. Így várhatóan őszre a pénzügyi tárcával új konstrukciót dolgoznak ki. Emellett a kisebb, gyengébb agrárvállalkozások számára is készül egy új FVM-MFB hitelprogram.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >Rekordszámú feladatot oldottak meg az iskolások: az Etesd az Eszed oktatóprogram népszerűsége töretlen
Véget ért a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >