A Kaufland Slovakia a helyi választékra helyezi a hangsúlyt
Támogatásáról biztosítja a Kaufland a szlovákiai termelőket. Az iparági jelentések szerint a nagy kereskedelmi láncok üzleteinek polcain jellemzően csökken a hazai termékek aránya. A törvényhozók időről időre újratárgyalják a belföldi forrásból származó élelmiszerekre vonatkozó kötelező kvótákat.

A hazai előállítású termékek szembeötlően kerülnek kihelyezésre a polcokon
Szlovákiában a Kaufland a hazai termelőkkel való együttműködését hangsúlyozza. Mint azt Richard Bendík, a Kaufland Slovenská republika beszerzési és marketingigazgatója a cég közleményében elmondja, a szlovákiai beszállítókkal való együttműködés kulcsszerepet játszik a vállalat üzleti stratégiájában.
A Kaufland ezt a kijelentést a GfK YouGov nemrégiben végzett felmérésének eredményeivel támasztja alá, amely szerint az ország kiskereskedelmi láncai közül a szupermarket-üzemeltetőnek van a legnagyobb kitettsége a szlovák termékekkel kapcsolatban, immár nyolcadik éve. Az általános iparági trenddel ellentétben a Kaufland rámutat arra, hogy két százalékponttal növelte a hazai termékek arányát üzleteinek polcain. Az országos felmérést a különböző kiskereskedelmi láncok 360 üzletében 32 kategóriában végezték 2024 júliusában.
A Kaufland a vásárlói kommunikációjában is hangsúlyozza a helyi termékeket. A „Helyi termékek első kézből – a termelőtől az asztalig” mottó alatt megjelenő aktuális heti szórólap dupla oldalon mutatja be a regionális forrásból származó választékot. A kiskereskedő már 2018-ban elindította a „Z lásky k tradícii” (A hagyományok szeretetéért) márkanevet viselő hazai saját márkát, amely alá jelenleg több mint 60 termék tartozik – olvasható a kiskereskedő honlapján.
A hazai termelők támogatása kulcskérdés szlovákiai politikában. A Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) által szintén a nyáron készített piackutatás más következtetésekre jutott: A Go4insight megállapításai szerint 2024-ben a szlovák élelmiszerek országos átlagos aránya a polcokon 2023-hoz képest 0,6 százalékponttal 41,2%-ra csökkent, ami már a második egymást követő évben jelent csökkenést. Az iparági szövetség szerint a szlovák termékek tekintetében a hazai kiskereskedők voltak a vezetők: a Coop Slovensko 55%-os, a Fresh szupermarketlánc 51%-os, a CBA pedig 46%-os részesedéssel rendelkezett. Őket a nemzetközi kiskereskedelmi láncok, a Kaufland és a Tesco 42%-kal, a Billa szupermarket-kereskedő és a Lidl diszkont 41%-kal, illetve 29%-kal követte.

A Kaufland üzlet bejáratánál elhelyezett tábla azt adja hírül, hány szlovák terméket adott el az üzlet a megelőző hónapban
A politikai döntéshozók többször keresték a módját annak, hogyan lehetne a külföldi kiskereskedelmi láncokat rávenni arra, hogy több szlovák terméket tartsanak a kínálatban. Idén tavasszal Richard Takáč szlovák mezőgazdasági miniszter bejelentette, hogy a kiskereskedők számára kötelezővé tenné, hogy polcaikon egy meghatározott minimum arányban szlovák élelmiszereket tartsanak.
A hazai élelmiszergyártókra vonatkozó kvóták bevezetésére irányuló kísérletek nem újkeletűek Közép-Európában. A cseh parlament 2021-ben fogadta el az élelmiszertörvény módosítását, amely előírja, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező élelmiszer-kereskedőknek legalább 55%-ban hazai márkákat kell a polcaikon tartaniuk. Romániában 2017 és 2020 között a nagyobb élelmiszer-kiskereskedőknek legalább 51%-ban hazai, regionális vagy helyi beszállítóktól származó friss termékeket kellett kínálniuk. Az Európai Bizottság közbenjárására a terveket mindkét esetben elvetették az érintett jogalkotók.
Kapcsolódó cikkeink
Új fejezetet ír a Rimi Baltic a Salling Grouppal
Csendben megerősítette pozícióját a Rimi Baltic, miközben egyre kiélezettebb verseny…
Tovább olvasom >Észak-Európában erősít a Salling Group
Az, hogy a Salling Group több mint 300 Rimi üzletet…
Tovább olvasom >Kakaómentes csokoládéval újít a Kaufland
A német Kaufland kakaómentes csokoládéalternatívával készülő saját márkás újdonságokat vezet…
Tovább olvasom >További cikkeink
Európa legjobb marketingszakembere: magyar győzelem a rangos nemzetközi versenyen
Bánhegyi Zsófia, a Magyar Marketing Szövetség vállalati kapcsolatokért felelős alelnöke,…
Tovább olvasom >Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >