A Kaufland Slovakia a helyi választékra helyezi a hangsúlyt
Támogatásáról biztosítja a Kaufland a szlovákiai termelőket. Az iparági jelentések szerint a nagy kereskedelmi láncok üzleteinek polcain jellemzően csökken a hazai termékek aránya. A törvényhozók időről időre újratárgyalják a belföldi forrásból származó élelmiszerekre vonatkozó kötelező kvótákat.
Szlovákiában a Kaufland a hazai termelőkkel való együttműködését hangsúlyozza. Mint azt Richard Bendík, a Kaufland Slovenská republika beszerzési és marketingigazgatója a cég közleményében elmondja, a szlovákiai beszállítókkal való együttműködés kulcsszerepet játszik a vállalat üzleti stratégiájában.
A Kaufland ezt a kijelentést a GfK YouGov nemrégiben végzett felmérésének eredményeivel támasztja alá, amely szerint az ország kiskereskedelmi láncai közül a szupermarket-üzemeltetőnek van a legnagyobb kitettsége a szlovák termékekkel kapcsolatban, immár nyolcadik éve. Az általános iparági trenddel ellentétben a Kaufland rámutat arra, hogy két százalékponttal növelte a hazai termékek arányát üzleteinek polcain. Az országos felmérést a különböző kiskereskedelmi láncok 360 üzletében 32 kategóriában végezték 2024 júliusában.
A Kaufland a vásárlói kommunikációjában is hangsúlyozza a helyi termékeket. A „Helyi termékek első kézből – a termelőtől az asztalig” mottó alatt megjelenő aktuális heti szórólap dupla oldalon mutatja be a regionális forrásból származó választékot. A kiskereskedő már 2018-ban elindította a „Z lásky k tradícii” (A hagyományok szeretetéért) márkanevet viselő hazai saját márkát, amely alá jelenleg több mint 60 termék tartozik – olvasható a kiskereskedő honlapján.
A hazai termelők támogatása kulcskérdés szlovákiai politikában. A Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) által szintén a nyáron készített piackutatás más következtetésekre jutott: A Go4insight megállapításai szerint 2024-ben a szlovák élelmiszerek országos átlagos aránya a polcokon 2023-hoz képest 0,6 százalékponttal 41,2%-ra csökkent, ami már a második egymást követő évben jelent csökkenést. Az iparági szövetség szerint a szlovák termékek tekintetében a hazai kiskereskedők voltak a vezetők: a Coop Slovensko 55%-os, a Fresh szupermarketlánc 51%-os, a CBA pedig 46%-os részesedéssel rendelkezett. Őket a nemzetközi kiskereskedelmi láncok, a Kaufland és a Tesco 42%-kal, a Billa szupermarket-kereskedő és a Lidl diszkont 41%-kal, illetve 29%-kal követte.
A politikai döntéshozók többször keresték a módját annak, hogyan lehetne a külföldi kiskereskedelmi láncokat rávenni arra, hogy több szlovák terméket tartsanak a kínálatban. Idén tavasszal Richard Takáč szlovák mezőgazdasági miniszter bejelentette, hogy a kiskereskedők számára kötelezővé tenné, hogy polcaikon egy meghatározott minimum arányban szlovák élelmiszereket tartsanak.
A hazai élelmiszergyártókra vonatkozó kvóták bevezetésére irányuló kísérletek nem újkeletűek Közép-Európában. A cseh parlament 2021-ben fogadta el az élelmiszertörvény módosítását, amely előírja, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező élelmiszer-kereskedőknek legalább 55%-ban hazai márkákat kell a polcaikon tartaniuk. Romániában 2017 és 2020 között a nagyobb élelmiszer-kiskereskedőknek legalább 51%-ban hazai, regionális vagy helyi beszállítóktól származó friss termékeket kellett kínálniuk. Az Európai Bizottság közbenjárására a terveket mindkét esetben elvetették az érintett jogalkotók.
Kapcsolódó cikkeink
Bővíti üdítőital-portfolióját a Kofola ČeskoSlovensko
A cseh Kofola ČeskoSlovensko új gyümölcslevekkel és jegesteákkal bővítette portfólióját.…
Tovább olvasom >Dráguló karácsonyi menü és ajándékok Szlovákiában: mit várhatnak idén az ünnepi időszakban?
A Szlovák Statisztikai Hivatal friss adatai szerint az idei karácsonyi…
Tovább olvasom >Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >