A Kaufland Slovakia a helyi választékra helyezi a hangsúlyt
Támogatásáról biztosítja a Kaufland a szlovákiai termelőket. Az iparági jelentések szerint a nagy kereskedelmi láncok üzleteinek polcain jellemzően csökken a hazai termékek aránya. A törvényhozók időről időre újratárgyalják a belföldi forrásból származó élelmiszerekre vonatkozó kötelező kvótákat.
Szlovákiában a Kaufland a hazai termelőkkel való együttműködését hangsúlyozza. Mint azt Richard Bendík, a Kaufland Slovenská republika beszerzési és marketingigazgatója a cég közleményében elmondja, a szlovákiai beszállítókkal való együttműködés kulcsszerepet játszik a vállalat üzleti stratégiájában.
A Kaufland ezt a kijelentést a GfK YouGov nemrégiben végzett felmérésének eredményeivel támasztja alá, amely szerint az ország kiskereskedelmi láncai közül a szupermarket-üzemeltetőnek van a legnagyobb kitettsége a szlovák termékekkel kapcsolatban, immár nyolcadik éve. Az általános iparági trenddel ellentétben a Kaufland rámutat arra, hogy két százalékponttal növelte a hazai termékek arányát üzleteinek polcain. Az országos felmérést a különböző kiskereskedelmi láncok 360 üzletében 32 kategóriában végezték 2024 júliusában.
A Kaufland a vásárlói kommunikációjában is hangsúlyozza a helyi termékeket. A „Helyi termékek első kézből – a termelőtől az asztalig” mottó alatt megjelenő aktuális heti szórólap dupla oldalon mutatja be a regionális forrásból származó választékot. A kiskereskedő már 2018-ban elindította a „Z lásky k tradícii” (A hagyományok szeretetéért) márkanevet viselő hazai saját márkát, amely alá jelenleg több mint 60 termék tartozik – olvasható a kiskereskedő honlapján.
A hazai termelők támogatása kulcskérdés szlovákiai politikában. A Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) által szintén a nyáron készített piackutatás más következtetésekre jutott: A Go4insight megállapításai szerint 2024-ben a szlovák élelmiszerek országos átlagos aránya a polcokon 2023-hoz képest 0,6 százalékponttal 41,2%-ra csökkent, ami már a második egymást követő évben jelent csökkenést. Az iparági szövetség szerint a szlovák termékek tekintetében a hazai kiskereskedők voltak a vezetők: a Coop Slovensko 55%-os, a Fresh szupermarketlánc 51%-os, a CBA pedig 46%-os részesedéssel rendelkezett. Őket a nemzetközi kiskereskedelmi láncok, a Kaufland és a Tesco 42%-kal, a Billa szupermarket-kereskedő és a Lidl diszkont 41%-kal, illetve 29%-kal követte.
A politikai döntéshozók többször keresték a módját annak, hogyan lehetne a külföldi kiskereskedelmi láncokat rávenni arra, hogy több szlovák terméket tartsanak a kínálatban. Idén tavasszal Richard Takáč szlovák mezőgazdasági miniszter bejelentette, hogy a kiskereskedők számára kötelezővé tenné, hogy polcaikon egy meghatározott minimum arányban szlovák élelmiszereket tartsanak.
A hazai élelmiszergyártókra vonatkozó kvóták bevezetésére irányuló kísérletek nem újkeletűek Közép-Európában. A cseh parlament 2021-ben fogadta el az élelmiszertörvény módosítását, amely előírja, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező élelmiszer-kereskedőknek legalább 55%-ban hazai márkákat kell a polcaikon tartaniuk. Romániában 2017 és 2020 között a nagyobb élelmiszer-kiskereskedőknek legalább 51%-ban hazai, regionális vagy helyi beszállítóktól származó friss termékeket kellett kínálniuk. Az Európai Bizottság közbenjárására a terveket mindkét esetben elvetették az érintett jogalkotók.
Kapcsolódó cikkeink
Innovatív és fenntartható csomagolási megoldásokon dolgozik a Kaufland
Tavaly számos saját márkás termékének csomagolását módosította a német Kaufland…
Tovább olvasom >A városközpontokban kezd terjeszkedni a Lidl és az Aldi
A városközpontok felé mozdulnak a német diszkontok: a Lidl és…
Tovább olvasom >Továbbra is magas kamatkiadások terhelik a Lidl nemzetközi nyereségét
A 2023/2024-es üzleti évben a Lidl enyhén növelheti nemzetközi tevékenységének…
Tovább olvasom >További cikkeink
UHT és friss tejek árversenye: hogyan változtak a tejpiaci trendek?
Az elmúlt évek jelentős változásokat hoztak a magyar tejpiacon, ahol…
Tovább olvasom >Új funkcióval bővül a SZÉP-kártya: felhasználható lakásfelújításra is
A kormány szerdai bejelentése szerint a SZÉP-kártya új felhasználási lehetőséggel…
Tovább olvasom >Nagy István: az élelmiszerpazarlás megelőzése közös feladatunk
Az élelmiszerpazarlás megelőzésével, tudatos vásárlással mindenki sokat tehet a bolygóért…
Tovább olvasom >