A kártyás fizetés ma már alapelvárás a kereskedőktől

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 12. 12. 05:01

„A kártyaelfogadás ma már olyan, mint egy közműszolgáltatás: alapelvárás. Aki ezt nem biztosítja, az komoly piaci hátrányba kerülhet” – mondja Szász Ferenc, a Mastercard kártyaelfogadói üzletágának üzletfejlesztési igazgatója. A szakértő segítségével végigvettük, hogyan alakította át a kártyaterminálok terjedése a fizetési szokásokat és milyen gyakorlati előnyöket kínál a kártyaelfogadás a kereskedőknek.

Az elmúlt években több mint duplájára nőtt a terminálok száma

Szász Ferenc, a Mastercard kártyaelfogadói üzletágának üzletfejlesztési igazgatója

2018 óta a kártyás fizetés elérhetősége ugrásszerűen, 73 százalékkal nőtt itthon, ami nagyban köszönhető a Mastercard 2019-ben indított Doppio nevű programjának is.

„3 év alatt megduplázódott a kártyaterminálok száma a hazai boltokban. Amikor elkezdtük, 120 ezer terminál működött az országban, ma már közel 300 ezer helyen elérhető a kártyaelfogadás”

– emeli ki Szász Ferenc. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nemcsak a nagyvárosokban, hanem kisebb településeken, piacokon és őstermelőknél is jobban kiépült a kártyás fizetés infrastruktúrája.

Az elfogadói hálózat terjedése a vásárlói élményt alapjaiban változtatja meg.

„Egyre több vásárló úgy indul el otthonról, hogy csak a kártyáját vagy a telefonját viszi magával. Ha egy vállalkozás nem tudja kiszolgálni ezeket az átalakuló szokásokat, azzal nemcsak potenciális forgalomtól eshet el, de a meglévő ügyfelek hűségét is kockáztatja”

– mutat rá a szakértő.

Kevesebb hibalehetőség és nagyobb biztonság

A kártyás fizetés nem csak a felhasználók életét könnyíti meg – mert gyors és kényelmes -, de a kereskedőkét is. 

„Egy automatikusan összekapcsolt kasszarendszerrel  egyetlen gombnyomással kezdeményezhető a fizetés, ami jelentősen csökkentheti a kasszánál  eltöltött várakozási időt és a manuális adatbevitel esetleges hibáit”

– magyarázza Szász.

A szakember szerint a kártyás fizetés nem csak a hibalehetőségeket minimalizálja, de az iparági szabályozásoknak köszönhetően adatvédelmi szempontból is mindenkinek előnyös.

“Az elmúlt évtizedek alatt az olyan standardok, mint pl. a PCI DSS (globális adatvédelmi szabvány) és a PSD2 (uniós irányelv a fizetési szolgálatások szabályozására) gondoskodtak arról, hogy a kereskedő és a vevő egyaránt biztonságban érezhesse magát. Amikor kártyával fizetünk, a vásárlók érzékeny adatai nem jutnak el a kereskedőhöz; fizikai környezetben már a terminálok a beolvasás során titkosítják az adatokat míg az online fizetések során egyre nagyobb százalékban tokenekkel anonomizáljuk őket.”

Mindez nemcsak a vásárlók biztonságát növeli, de a kereskedőket is védi az adatvédelmi incidensek kockázatától. A több mint 200 országban elérhető Mastercard hálózatnak köszönhetően a biztonságos fizetési élmény a világ szinte bármely pontján adott, ami további versenyelőnyt jelent a nemzetközi közönséget kiszolgáló üzleteknek.

Jelentősen csökkentek a kártyaelfogadás költségei

Ahogy a fogyasztók maguk dönthetik el, hogy milyen fizetési móddal élnek, a választás szabadsága a kereskedők számára is adott és Szász Ferenc szerint az árverseny miatt egyre olcsóbb a kártyaelfogadás:

“Manapság több mint 30 kártyaelfogadási szolgáltatást nyújtó vállalkozás verseng egymással itthon, ami az elmúlt 2-3 év alatt jelentősen, kb. 1-1,5 százalékra csökkentette a kártyaelfogadás költségeit.”

A szakértő hozzáteszi, hogy a kártyaelfogadás nemcsak pénzügyi értelemben előnyös, hanem időt és munkaórát lehet vele megspórolni.

„Gondoljunk bele, mennyi időt vesz igénybe pl. a napi bevétel készpénzben való átszámolása, kezelése, a bankba való be- és kifizetés. Terminálos fizettetéssel mindezt ki lehet iktatni a napi rutinból.”

Fenntarthatóbb fizettetés terminál és bizonylat nélkül

A fizettetéshez ma már fizikai terminál sem feltétlenül szükséges: a Mastercard és partnerei által bevezetett SoftPOS (Telefonterminál) lehetővé teszi, hogy akár egy okostelefon vagy tablet is terminálként működjön.

„Egy SoftPOS beüzemelése ma már annyira egyszerű, hogy a kereskedő online regisztrációval, egy applikáció letöltésével néhány lépésből működőképessé teheti a rendszert és pillanatok alatt kártyaelfogadóvá válhat”

– mondja Szász.

A fizettetési folyamat további digitalizációját és a fenntarthatóságot egyszerre szolgálja a szintén a Mastercard által kezdeményezett GreenPOS (Green Point of Sale): a digitális nyugták lehetővé teszik, hogy a vásárlók e-mailben vagy mobilalkalmazásban érjék el tranzakciós bizonylataikat.

„Ez évente több tonna papír megtakarítását jelenti, miközben csökkenti a kereskedők üzemeltetési költségeit is.”

A kártyás fizetés mint közműszolgáltatás

„A kártyaelfogadás ma már olyan, mint egy közműszolgáltatás: alapelvárás. Aki ezt nem biztosítja, az komoly piaci hátrányba kerülhet”

– összegez Szász Ferenc. A digitális fizetési infrastruktúra gyors fejlődése lehetőséget teremt arra, hogy a kereskedők szélesebb vásárlói kört érjenek el, egyben egyszerűsítsék saját működésüket is. A Mastercard célja, hogy a fizetési piac tovább fejlődjön Magyarországon és a digitális fizetési forgalom aránya – a szabályozói célkitűzéssel szinkronban – a jelenlegi 38 százalékról 2030-ra elérje a 60 százalékot. Mindez a nemzetgazdaságnak kedvez, hiszen visszaszorítja a szürke zónát és növeli a versenyképességet.

Kapcsolódó cikkeink