A kártyákon is nyomot hagyott az élelmiszer-infláció
Jól látható a több évtizedes csúcsra gyorsuló infláció, ezen belül a több mint 40%-os élelmiszer-drágulás a kártyás költéseken is – derül ki a K&H összefoglalójából. Tavaly decemberben a pénzintézet lakossági bankkártyás ügyfelei összesen 32,3 milliárd forintot költöttek élelmiszerre – többek között az élelmiszert forgalmazó boltokban –, szemben az egy évvel korábbi 22,2 milliárd forinttal.
A múlt év decemberében egy-egy élelmiszer-tranzakcióra átlagosan 5300 forint jutott, míg tizenkét hónappal korábban 5530 forint volt ugyanez, vagyis a csökkenés 4%-os. A múlt év egészében pedig az egy kártyás élelmiszer-vásárlásra jutó átlagos összeg 4964 forintra rúgott, ami 13%-kal alatta marad a 2021-es értéknek.
A K&H összefoglalójából kiderül az is, hogy a bankkártyások tavaly 58,5 milliárd forintért vásároltak drogériákban, ami 16%-os éves emelkedésnek felel meg. Az üzemanyagok hatósági ára is jól látható a kártyás forgalmon: 2022-ben 128,5 milliárd forintért vettek üzemanyagot az érintettek, ami 26%-os növekedésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest. Az egy üzemanyag-vásárlásra jutó kiadás tavaly átlagosan 13 051 forintot tett ki, míg egy évvel korábban 11 494 forintról volt szó. Ebben szerepe lehetett egyrészt annak, hogy év közben ellátási problémák voltak a kutakon, ezért az autósok többet tankoltak egy-egy alkalommal, másrészt annak, hogy drágább, prémium üzemanyagokat vásároltak, ha nem volt az adott kúton sima benzin vagy gázolaj. //
A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >K&H: hány forintért kártyáztak a magyarok külföldön?
Közel 3 millió alkalommal vásároltak külföldön a K&H bankkártyás ügyfelei…
Tovább olvasom >Egy év alatt négyszeresére ugrott a felelős alapok kezelt vagyona
A Magyar Nemzeti Bank nemrégiben megjelent 2024-es adatai szerint a felelős alapok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >