A Karácsony igazi nyertesei a webshopok
Bár még egy hét van hátra karácsonyig, már most valószínűsíthető, hogy az idei szezon az internetes vásárlás jelentős sikerével zárul majd Magyarországon. A webshopok minden eddiginél erőteljesebb marketinggel jelentek meg, a vásárlók számára pedig egyre természetesebbé válik, hogy online rendeljenek.
Egyre népszerűbbé válik az internetes kereskedelem, ma már legtöbben a neten keresünk terméket, szolgáltatást vásárlás előtt – azaz a vállalkozások sikere is nagyban múlik azon, hogy jelen vannak-e a világhálón. A Budapest Bank friss felmérése szerint a megkérdezettek 90%-a vásárolt már online, ugyanakkor a kisvállalkozások csupán 13%-a rendelkezik webshoppal, holott ez jelentősen növelheti bevételüket. A szolgáltatásaikat, termékeiket online is árusító kisvállalkozások fele állítja, hogy forgalma jelentősen nőtt internetes áruházának köszönhetően.
Az online kereskedelem azon kevés gazdasági terület közé tartozik, amelyre a gazdasági válság nem hatott negatívan, az elmúlt években töretlenül fejlődött. Az interneten értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma 2009-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, 2010-ben pedig a 133 milliárdot, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8%-át teszi ki.
Az internetes vásárlás előnyeit egyre többen ismerik fel: nem kell elmenni az üzletekbe, hanem otthon ülve is megtekinthető több bolt kínálata, összehasonlíthatóak az árak, és bármikor megrendelhető a termék.
A megkérdezettek 90%-a rendelt már legalább egyszer interneten keresztül terméket, szolgáltatást (ezen belül 30% rendszeresen, 52% több alkalommal rendelt már.) A webáruházakból rendelők 76%-a mondja azt, hogy ez igen kényelmes megoldás, 55% szerint pedig az itt árult termékek akár olcsóbbak is lehetnek, mint a boltban kaphatók. A webshopokból a fogyasztók leggyakrabban könyvet (59%), műszaki cikkeket (55%) rendelnek, de népszerű az interneten történő szállásfoglalás (38%) és különböző programokra szóló belépőjegyeket is sokat vásárolnak online (34%).
Kereskedői szempontból a webshop jelentősen növelheti az üzleti működés hatékonyságát: online áruházat üzemeltetve nemcsak az adott településen élőket érhetik el a cégek, hanem országszerte, sőt akár külföldről is szert tehetnek megrendelésekre. Ennek ellenére egyelőre még csak a magyar kereskedők kis hányada élt az ebben rejlő lehetőségekkel. A felmérés szerint a kisvállalkozások csupán 13%-ánál lehet interneten rendelni termékei, szolgáltatásai közül. (Jobb az arány, ha a honlappal rendelkezőket vizsgáljuk, – ez a vállalkozások közel felét teszi ki -, közülük 32% rendelkezik webáruházzal.) Érdekes viszont, hogy magánemberként a vállalkozások vezetőinek 86%-a vásárolt már online, tehát elvileg tisztában vannak az előnyökkel.
A webshoppal rendelkező kisvállalkozások fele állítja, hogy forgalma nőtt ennek az eszköznek a hatására, mégpedig átlagosan 26%-kal. Ugyanakkor a vállalkozások egy része költségcsökkenésről is beszámolt, hiszen spórolhatnak az üzletbérlésen, hirdetési kiadásokon – ezen cégek esetében az üzemeltetési költségek átlagosan 24%-kal csökkentek.
Idén talán minden korábbinál erőteljesebb marketinggel jelentek meg a karácsonyi csúcsszezonra a webshopok. Több olyan akció volt, amelyek során kedvezményekkel, árengedményekkel, vagy akár ingyenes házhoz szállítással várták a vevőket.
Mint arról a Pénzcentrum.hu is beszámolt, november végén rendezték meg a Dotcommerce day nevű akciót. Akkor egy napig a csatlakozott webáruházak különféle kedvezményeket (leginkább akciós vásárlási lehetőségeket, ajándékokat) kínáltak, az online vásárlás népszerűsítésének érdekében.
December közepén pedig Ingyen Szállítás Napot tartott több webshop. Ezen a napon a résztvevő webáruházak vállalták, hogy az aznap feladott megrendeléseiket díjmentesen szállítják ki úgy, hogy karácsonyig mindenki megkapja a csomagját.
Idén az interneten vásárolt karácsonyi ajándékok közül a mobiltelefon volt a legnépszerűbb, melyet az LCD és plazma TV-k, és a notebookok követtek a dobogón. Ezeket a termékkategóriákat a digitális fényképezők, a táblagépek és a játékkonzolok követték.
Aki még most szeretne karácsonyra rendelni, elvileg nincs elkésve: a legtöbb webshop 3-4 napon belül tudja vállalni a kiválasztott termék szállítását, de a magyar piacon is van olyan cég, amelyik -egyes termékeknél- vállalja az expressz (Budapesten 3 órán belüli) kiszállítást is.
A webáruházak csupán egyötödénél lehet online, bankkártyával fizetni
Még egyszerűbbé teheti az online vásárlást, ha bankkártyával interneten keresztül ki is lehet fizetni a megrendelt árut, szolgáltatást. Ezt teszi lehetővé a V-POS (Virtual Point of Sales) szolgáltatás, azaz a webáruház felületén kialakított virtuális bankkártya elfogadói terminál.
A felmérés szerint az emberek nagy része még nem használta ezt az eszközt: azok közül, akik online szoktak vásárolni, 43% fizetett már az interneten bankkártyával, alkalmanként átlagosan 5-10 ezer forintot költve. Ennek részben az lehet az oka, hogy csupán a webáruházzal rendelkező kisvállalkozások egyötödénél érhető el ez a megoldás. (71%-nál lehet átutalással előre kiegyenlíteni a rendelés ellenértékét, 61%-nál utánvéttel lehet fizetni.)
Az online bankkártya elfogadás (V-POS) – azon túl, hogy a fenti fizetési formáknál egyszerűbb és gyorsabb – a vásárló számára semmilyen többletköltséget nem jelent, és a kereskedő számára is hasznot hoz, hiszen ezzel az eszközzel gyorsan bevételeihez juthat, nem kell várnia arra, hogy a webáruházban megrendelt termék ellenértéke megérkezzen, és a készpénzkezeléssel kapcsolatos idő és költség is megspórolható – írja a penzcentrum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megválasztották az Év Kerékpárosbarát Szolgáltatóját
Másodjára osztotta ki a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) az…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >