A Kantar közzétette 2023 legértékesebb márkáinak listáját
Mérhetőbb hatékonyság, jelentősen javuló finanszírozási és befektetési esélyek, vállalatfelvásárlás esetén pedig akár többszörös felár elérése – többek között ezek azok az előnyök, amelyek mindenképpen indokolttá teszi a márkaérték meghatározását és a mérlegben való szerepeltetését – hívja fel a figyelmet a Moore Hungary.
Ma tette közzé a Kantar a legfrissebb ranglistáját (Kantar BrandZ) a világ legértékesebb márkáiról. Annak ellenére, hogy a legértékesebb márkák jelentős részét alkotó technológiai részvények árfolyamát – így márkaértéküket is – megtépázták az elmúlt év tőzsdei folyamatai, a TOP 10-be idén sem lehetett 100 milliárd dollár alatti márkaértékkel bekerülni. A 100 legértékesebb márka 20 százalékkal, vagyis 1.700 milliárd dollárral ér ma kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt, ám a COVID előtti, 2019-es szinthez képest 47 százalékos a növekedés.
A Kantar Brandz élén immár második éve az Apple áll. 2019-hez képest az Amazon fokozatosan csúszott le az elsőről a negyedik helyre. A nem technológiai cégek közül a McDonald’s a legértékesebb, és az idei trendekkel szemben is erősödni tudó Coca-Cola 2023-ra visszatért a TOP 10 listára. Továbbra is az USA-beli cégek túlsúlya jellemzi a márkaértéklistát: a 10 legértékesebb márkából 8 innen származik. (2019-ben is ugyanez volt az arány, akkor a francia Louis Vuitton helyett a kínai Alibaba szerepelt a TOP 10-ben.)
Számos tekintetben komoly előny
A márkaérték azonban nem csupán a vezető globális cégek számára bír kiemelt fontossággal.
A jelenlegi szigorú banki finanszírozási feltételek mellett könnyen azon múlhat egy vállalat további fejlődése vagy akár hosszabb távú túlélése is, hogy hozzá tud-e jutni további forrásokhoz. A mérlegben vagyonértékű jogként megjelenő márkaértéknek ebből a szempontból is nagy jelentősége van, hiszen jelentősen javíthatja a vállalat saját tőke/idegen tőke arányát, ami a finanszírozók számára alapvető szempont a hitelképesség meghatározása során.
A márkaérték tulajdonosváltás esetén is alapvető szerepet játszik egy társaság működésében. A vállalatfelvásárlások eddigi történetei is világosan bizonyítják, hogy bizonyos esetekben a vevők akár a tranzakciós érték legnagyobb részét a sikeres márka megvásárlása miatt fizetik meg.
„A vagyoni értékű jogként megjelenő márkaértéknek fontos szerepe lehet kontrolling rendszerek működésében és adótervezésben is. Az értékelt márkanév emellett a vállalati eredményesség vizsgálatának egyik fontos segédeszköze is lehet, hiszen mérhetővé teszi az erőforrások megfelelő elosztását és a menedzsment hatékonyságát is”
– hangsúlyozza Huth Gabriella, a Moore Hungary ügyvezető partnere.
Hogyan számolják ki a márkaértéket?
A nemzetközi gyakorlatban alkalmazott módszerek az első megközelítésben igen szubjektívnek tűnő márkaértéket többféle szempontból közelítik. A többnyire csak ellenőrzésre alkalmazott költségalapú értékelés során az adott márkanév kialakításához kapcsolódó ráfordításokat vizsgálják, míg más módszerek a márkanév által generált többletjövedelmet számítják ki. A piaci összehasonlító módszerek ugyanakkor például a márkával jelzett termékek árelőnyének elemzésével, vagy éppen a márkáért fizetett tranzakciós összegek, valamint licencdíjak mértékének vizsgálatával képesek a márka értékének megjelenítésére.
„A gazdasági életben igen nagy jelentősége van a márkaérték meghatározásának
– hívja fel a figyelmet Boross Ákos, a Moore Hungary ügyvezető partnere.
A tőkebevonási és finanszírozási lehetőségek bővülése mellett fontos még megemlíteni a sport– és kulturális szférában jellemző szponzori gyakorlatot, vagy éppen a vállalati vagy a termékekhez, szolgáltatásokhoz kapcsolódó márkanevek és logók cseréjét is. Ezek mindegyikében a tervezett lépések költség-haszon elemzéseihez alapvető feltétel az adott márka értékének megfelelő ismerete.”
Kapcsolódó cikkeink
Globális trendek – élelmiszeripari insightok
Az élelmiszeripar globális trendjeinek és innovációinak vezető platformjaként működő SIAL…
Tovább olvasom >Új korszak a streamingben: 2,4 millió magyar gamer és a márkák találkozása
A Publicis Groupe Hungary kizárólagos partnerként csatlakozott az inStreamly platformhoz…
Tovább olvasom >Moore Hungary: Csaknem két hét maradt még a döntésre a csoportos társasági adózás választásáról
November 20-ig nyújthatnak be kérelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >