A JYSK nyereségben már az első, de az IKEA forgalmát még senki sem éri utol

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 06. 11:27

Három nagy szereplő uralja a hazai lakberendezési piacot: az IKEA, a JYSK, valamint a Mömax és Möbelix áruházakat összefogó MMXH Lakberendezési Kft., amelyhez 2023-tól az XXXLutz is hivatalosan csatlakozott. A Pénzcentrum elemzése szerint a piac átrendeződése folytatódik, és bár az IKEA árbevételben még mindig verhetetlen, nyereség és export terén a JYSK áll az élen.

Egyesült osztrák front: jött az XXXLutz is

Az MMXH 2023 tavaszától már nemcsak a Mömax és Möbelix hálózatot működteti, hanem az XXXLutz boltokat is, miután az utóbbi beolvadt a cégbe. Ezzel az osztrák hátterű vállalat végleg konszolidálta magyarországi jelenlétét, és egyértelmű kihívóként lépett fel a piac két nagyágyúja, az IKEA és a JYSK mellé.

A Gazdasági Versenyhivatal korábban is figyelemmel kísérte a folyamatokat – különösen azóta, hogy az XXXLutz átvette a Kika boltokat –, de a beolvadást végül jóváhagyta. A fúzió eredményeként ma már több mint ezer alkalmazottat foglalkoztat az MMXH – bár ez az összlétszám alacsonyabb, mint a korábbi három cég együttes munkavállalói száma volt.

Árbevételben még mindig IKEA-ország

A legfrissebb üzleti beszámolók alapján az IKEA továbbra is piacvezető: 137,2 milliárd forintos nettó árbevétele magasan felülmúlja a versenytársak eredményeit. A JYSK tavaly 76,8 milliárd forintos bevétellel zárta az évet, az MMXH pedig az XXXLutz beolvadása utáni első közös évben 62,3 milliárdot produkált.

Érdekesség, hogy az IKEA árbevétele 6,2%-kal csökkent, miközben a JYSK 14,4%-os növekedést könyvelhetett el. Az MMXH eredménye enyhe visszaesést mutat az előző évek együttes számaihoz képest.

Exportban toronymagasan vezet a JYSK

Ha a hazai és exportértékesítést együtt nézzük, a JYSK szintén az élre tör: 61,2 milliárd forintos exportbevételével messze lekörözi az IKEA (148 millió Ft) és az MMXH (27 millió Ft) exportteljesítményét. Így összesített árbevételben is épphogy megelőzi a svéd bútorgyártót.

Nyereség: a JYSK az új király

Az adózott eredmény tekintetében egyértelmű a sorrend: az MMXH mínuszos mérleget produkált, az IKEA nyeresége csökkent, a JYSK-é viszont nőtt – igaz, nem érte el a két évvel ezelőtti csúcsot. Mégis, a mostani számok alapján a JYSK stabilan átvette a vezetést nyereségesség terén.

Mennyi az annyi? – A bérek alakulása

Az IKEA jelenleg 1575 főt foglalkoztat, ezzel messze a legnagyobb munkaadó a három cég közül. A JYSK-nél az átlagos létszám 1108 fő, az MMXH-nál 1086 fő. Ha a teljes éves bérköltséget elosztjuk a munkavállalók számával és 12 hónappal, az egy főre jutó havi bérköltség alapján a sorrend meglepő:

  • JYSK: 566 ezer Ft/fő/hó

  • MMXH: 517 ezer Ft/fő/hó

  • IKEA: 502 ezer Ft/fő/hó

Fontos hangsúlyozni: ez az érték az összes alkalmazottat figyelembe veszi a vezetőségtől a bolti eladókig, így nem azonos az eladók átlagbérével. A dolgozói struktúra, irodai létszám és vezetői bérek nagyban befolyásolják az arányokat.

Merre tovább?

A számokból jól látszik: az IKEA továbbra is piacvezető, de a JYSK lendülete egyre erősebb – különösen nyereségben és exportban. Az MMXH–XXXLutz szövetség pedig minden eszközzel igyekszik utolérni a vetélytársakat, de egyelőre még nem sikerült áttörni az árbevételi és profitkorlátokat.

A következő évek nagy kérdése az lesz, vajon az osztrák erők egyesítése elég lesz-e ahhoz, hogy a bútorkereskedelem trónjáért vívott versenyben új sorrend alakuljon ki – vagy továbbra is a skandináv és dán cégek diktálják a tempót.

Kapcsolódó cikkeink