A jövőre fókuszálva
Egyre több az olyan FMCG-vállalat Magyarországon, amely a vonzó márkanevek és kiváló minőség mellett egyre fontosabbnak tartja a felelős, fenntartható gondolkodást a fogyasztók bizalmának növeléséhez. A piac legújabb kihívásairól Bálint Gergellyel, a Nestlé Hungária új kereskedelmi igazgatójával, Szilva Mónikával, a Maggi üzletág új vezetőjével és Tompa Gáborral, a cég új vállalati kommunikációs vezetőjével beszélgettünk.
Mind a hárman régi motorosnak számítotok a Nestlé Hungáriánál. Lehetséges, hogy ebben (is) rejlik a vállalat sikere?
Bálint Gergely: – A Nestlé egy komplex, mátrix rendszerben működő vállalat, széles portfólióval, erős márkákkal. Idő kell ahhoz, hogy az ember ezt teljes egészében átlássa, képes legyen teljes vertikumban gondolkodni, stratégiát alkotni, illetve hatékonyan irányítani a folyamatokat.
Az utóbbi években nagyon gyorsan változtak a piaci trendek. Mit tartotok az élelmiszerpiac, illetve az FMCG-terület legnagyobb kihívásának?
B. G.: – Az FMCG-vállalatoknak manapság a fogyasztói szokások változása mellett a kereskedelmi csatornák átrendeződésével is meg kell küzdeniük. A fogyasztói szokások az elmúlt évszázadban 20 évente változtak jelentősen – most is egy ilyen periódusban vagyunk. Az igazi kihívást az jelenti, hogy a digitalizáció sokszorosára emelte a változás sebességét, így nekünk is sokkal gyorsabban kell reagálnunk az igényekre.
Tompa Gábor: – A társadalmunk és az élelmiszeripar kihívásai egyenlő arányban növekedtek az elmúlt években. A táplálkozás népegészségügyi problémái mellett mára világosan látszik, hogy egyre kritikusabb kérdéssé vált környezetünk megóvása is. A Nestlének megvannak a válaszai ezekre a kihívásokra; termékfejlesztéseink, gyerekeknek szóló edukációs programjaink és az új csomagolási innovációink hatékony eszközt jelentenek. Az igazi kihívás így az marad, hogy fogyasztóinkat is elkötelezzük a felelős és fenntartható viselkedés mellett, hiszen mit sem ér az újrahasznosítható csomagolás, ha az a kommunális szemétben végzi.
Szilva Mónika: – Nincsenek könnyű helyzetben a fogyasztók. Szeretnének egészségesebben étkezni, azonban a napi rutinba nehezen fér bele plusz idő és energia a változtatásra. Az elérhető információk mennyisége is sokszor zavarba ejtő, illetve sokszor ellentmondásokkal vannak tele. Így fontos feladatunk fogyasztóink táplálkozási ismereteinek bővítése, és termékfejlesztéseink során ügyelnünk kell a helyes tápanyag-összetételre. A már meglévő termékeinket is folyamatosan korszerűsítjük, például csökkentjük a sótartalmukat.
A Nestlé termékek tíz háztartásból kilencben jelen vannak Magyarországon. Meddig növelhető még ez a piaci pozíció?
B. G.: – Én bizakodó vagyok a jövőt illetően, hiszen kivétel nélkül minden kategóriánk tervei közt szerepelnek olyan innovációk, melyek képesek táplálni az elmúlt évek remek növekedési dinamikáját.
Mennyire gyorsan tud reagálni egy ilyen nemzetközi mamutvállalat a folyton változó piaci kihívásokra?
T. G.: – Manapság mindenki a kis start-up cégekre figyel, az üzleti iskolák előszeretettel vizionálják a nagy cégek bukását. Ez nyilván összefügg azzal, hogy a nagy cégek adaptációs képessége lényegesen alacsonyabb. A nagyoknak más értékeik vannak, de ezekre is érdemes építeni.
SZ. M.: – Folyamatosan kutatjuk fogyasztóink változó étkezési szokásait, igényeit. Látjuk a felívelő és az eltűnő trendeket is. Mindemellett nem támogatjuk a szélsőséges táplálkozási irányokat. A kiegyensúlyozott táplálkozásban hiszünk, melynek alapja a változatos étrend és a mértékletesség. Fontos, hogy olyan termékeket fejlesszünk, melyeket a fogyasztóink hosszú távra tudnak beépíteni az étrendjükbe. Ezeknek természetesen szigorú minőségi és biztonsági előírásoknak kell megfelelniük.
B. G.: – A Nestlé kutatás-fejlesztési kapacitása óriási. Minden üzletágunk önálló fejlesztő központtal rendelkezik, ahol igyekeznek a legfrissebb trendeknek megfelelő termékeket előállítani. Egy ekkora méretű cégnél elengedhetetlen, hogy a trendek közül is leginkább azokra fókuszáljunk, melyek hosszú távú potenciált jelentenek, illetve olyan innovációkkal rukkoljunk elő, amelyek a későbbiekben trendet teremtenek.
Mennyire könnyű kihasználni a kategóriák közötti szinergiákat?
B. G.: – A klasszikus kiskereskedelmi univerzumot nézve a Nestlé hét üzletággal van jelen a magyar piacon. Ez gyakorlatilag hét külön vállalat, nagyon sok márkával, saját portfólió-, csatorna- és vevőstratégiával. Ezek integrálása komplex feladat, de a Nestlé kifinomult tervezési struktúrával, jól felkészült szakemberekkel rendelkezik, ami önmagában garancia a közös stratégia felállítására.
SZ. M.: – Összességében több mint 50 márka termékeit forgalmazzuk hazánkban. Sok tennivalónk van még a tekintetben, hogy a fogyasztók az összes márkát azonosítsák a Nestlével mint vállalati márkával.
Beszélhetünk már konkrét 2019-es célkitűzésekről?
B. G.: – Tiszta és egyértelmű célkitűzésekkel vágunk neki a 2019-es évnek. A vállalat kifinomult folyamatokkal rendelkezik, melyben a hosszú távú tervezés kikerülhetetlen, hisz évekre előre meghatározásra kerülnek a főbb irányok, termékbevezetések és stratégiai elemek. Az aktuális év a többéves ciklus első része, és ideális esetben már kizárólag az előre meghatározott tervek kivitelezéséről szól.
SZ. M.: – A hazai fogyasztók körében rendkívül kedvelt Maggi márka népszerűsége az elmúlt években tovább nőtt. Hagyományos termékeinkkel – mint például a Maggi leveskocka, Maggi főzős levesek és Maggi alapok – nemcsak évek óta megbízható segítséget jelentünk a háziasszonyoknak, de a Maggi Pár Perces termékcsaládunk a rohanó mindennapokban is tud egy meleg étkezést biztosítani. A tavalyi év során bevezetésre került Maggi üveges szószok és fűszerkeverékek tovább erősítették a márkát. 2019 kihívása az üzletág továbbfejlesztése, termékeink változatosságának bővítése lesz a folyamatosan változó fogyasztói igények alapján.
A Nestlé tevékenységében meghatározóak a CSR- és a fenntarthatósági szempontok… Mit kell tudnunk az idei tervekről?
T. G.: – A Nestlé egy kicsit tágabb kontextusban gondolkodik a fenntarthatóságról. A fenntarthatóság üzleti modellünk szerves részét képezi, tevékenységünk során egyszerre igyekszünk részvényeseinknek és a helyi közösségeknek is értéket teremteni. Ezen tevékenységünk fókuszában évek óta a Nestlé az Egészségesebb Gyermekekért program áll, melyet 2019-ben is prioritásként kezelünk. A gyerekek mellett segíteni kívánjuk a munka világába beilleszkedő fiatalokat, és nagy hangsúlyt fog kapni a környezeti fenntarthatóság kérdése is.
SZ. M.: – Fontosnak tartjuk, hogy edukáljuk a fogyasztóinkat a kiegyensúlyozott táplálkozás alapelvei mentén. A Maggi termékek csomagolásán például részletesen megtalálható az adott termék tápanyag-összetétele és értéke, illetve az ajánlott napi fogyasztási mennyiség.
Sok fogyasztóban felmerülhet, hogy az FMCG-cégek összefoghatnának a hulladéktermelés megszüntetéséért. A Nestlének vannak ilyen törekvései?
T. G.: – A Nestlé 2018 áprilisában kötelezettségvállalást tett, amely szerint csomagolóanyagai 100%-át újrahasznosíthatóvá vagy újrafelhasználhatóvá kívánja tenni 2025-ig. A vállalást néhány hete egy konkrét akcióterv nyilvánosságra hozatala követte, melyben termékszintű vállalást is tettünk. Nagy öröm számunkra, hogy a csomagolóanyag-innovációk kifejlesztésében és bevezetésében szerencsi gyárunk is aktív szerepet vállal majd. Ez azonban egy teljes cikket is megérdemel majd a Trade magazinban… //
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >