A jövőépítés szándékával: a fenntartható gasztronómia napját a METRO
Hagyományteremtő díjátadóval ünnepelte júniusban a fenntartható gasztronómia napját a METRO. A kisebb környezeti hatást jelentő élelmiszeripari és gasztronómiai módszerek, gyakorlatok elterjesztését a nagyvállalat a jövőépítés szándékával karolja fel.
Június 16-án egy szakmai fórum keretében először adták át a METRO Fenntartható Gasztronómia Díjakat, melyeket ezentúl három kategóriában, évente ítélnek oda egy-egy, a területen élen járó személynek, vendéglátóhelynek és szervezetnek.
A díjat első alkalommal személy kategóriában Zoltai Anna élelmiszer-biztonsági szakmérnök, a KÖZSZÖV elnöke, vendéglátóhely kategóriában a Balatonalmádiban működő Veganeeta Home étterem, szervezet kategóriában pedig a Plant-Powered Perspectives Conference (Növényi Konferencia) köré szerveződött közösség kapta.
A számos szakmai elismeréssel rendelkező Zoltai Anna mindig kiemelt figyelmet fordított a dolgozók és a fiatalok képzésére, az ismeretterjesztésre: oktat a cukrász mesterképzésben és vendég előadóként több felsőoktatási intézményben. Az utánpótlásért, a fiatal vendéglátóipari szakemberekért végzett munkáját méltatta a METRO a díjjal.
A húsmentesség kora
A Veganeeta Home – ahogy a díjakat átadó Bősze Ákos HoReCa üzletfejlesztési vezető fogalmazott – iskolapéldája mindannak, amit a METRO számára a fenntartható vendéglátás jelent. Képviseli mindazt, amit fenntartható, környezettudatos gasztronómia alatt értünk a vendéglátásban: a rövid beszállítói láncokat, az újrahasznosítást és az újrahasznosított anyagok használatát, az élelmiszer-pazarlás minimalizálását.
A szervezet kategóriában díjazott Plant-Powered Perspective Conference – Növényi Konferenciát szervezők köre az üzleti szektor azon szegmensére fókuszál, amely követi, előremozdítja és színesíti a növényi alapú trendet Magyarországon. A szervezet az innovatív növényi alapú termékek piacát népszerűsítő, hiánypótló ismeretterjesztő és szemléletformáló munkát végez.
A díjátadónak egy, a témában rendezett szakmai fórum adott kereteket. A METRO-nak a szektor partnereként jó rálátása van a vendéglátóipar aktuális kihívásaira, folyamataira. „Mivel a sikerünk a partnereink sikerén múlik, kötelességünk, hogy kiálljunk a fejlődés útja mellett – ez pedig most a fenntartható gasztronómia. A horeca nagyon sok mindent tehet a környezettudatosság terjesztéséért, amennyiben elsajátítja a fenntartható gasztronómia gondolkodásmódját. Ismerjük fel saját erőnket!” – mondta a fórum motivációjáról köszöntőbeszédében Bősze Ákos.
Közelről
A program során Ádám Csaba séf firtatta a fenntarthatóság fenntarthatóságának koncepcióját: a változás útjában álló legnagyobb akadály, a közöny falát egyre nehezebb áttörni, jóllehet a fogyasztói szokásaink már visszafordíthatatlan károkat okoztak a bolygónak. Reménysugarat adhatnak a tudatos kisközösségek, a nagyüzemi állattartás visszaszorítása, valamint a gasztronómiában az olyan úttörő kezdeményezések, mint a farm to fork (termőföldtől az asztalig) stratégia terjedése – kérdés azonban, hogy nem futunk-e ki az időből.
Szöllősi Réka élelmiszer-politikai elemző a fenntartható gasztronómia és élelmiszeripar alapfogalmait mutatta be. Élelmiszerláncok helyett élelmiszerrendszerekben kell gondolkodni – mutatott rá –, mert a változáshoz rendszerszintű gondolkodás szükséges. „A gasztronómiának normateremtő szerepe, és így felelőssége, lehetősége van a fenntarthatóság terjesztésében” – hangsúlyozta az előadó.
Minorics Dávid, a Mito SEO vezetője gyakorlati útravalót fogalmazott meg a helyi közösségek – mint a vendéglátóipar számára kézenfekvő célcsoport – online eléréséről a Google Business Profile beállításain keresztül. A keresőoptimalizálás szempontjait szem előtt tartó, interaktivitást kínáló digitális kommunikáció a hagyományos nyomtatott reklámeszközöknél nagyobb láthatóságot biztosít a vendéglátóhelyeknek.
Az előadások alatt fenntartható főzésbemutató is zajlott Vidák Zoltán séf közreműködésével. //
Kapcsolódó cikkeink
A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Tévesen és félreértehően keveri bele a sajtó a közétkeztetést a Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program túlárazásaiba
A Közétkeztetők, Élelmezésvezetők Országos Szövetségének (KÖZSZÖV) közleménye. Az egyik hazai…
Tovább olvasom >Mit eszik az Y, hogy választ a Z?
Idén immár harmadik alkalommal rendezte meg a METRO Nagykereskedelem a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >