A jövő háttere
A „Future Store” nem csak az eladóhelyen megjelenő elemekről szól. Annak szerves részét, bázisát képezi az integrált informatikai háttérrendszer. Manapság, amikor a kereskedők igyekeznek kis raktárkészletet fenntartani, kiemelten fontos, hogy legyen utánpótlás a polcokon, ami az automatizált és online beszerzéssel biztosítható.Ha a pénztárgépek össze vannak kötve a raktárnyilvántartó rendszerrel, akkor az a megadott minimumhatár elérésekor egyből jelez, hogy rendelést kell indítani – ami online megoldható, különösebb papírmunka nélkül. A teljes ellátórendszer, raktárkészletek, bevételek és árazások nyomon követhetők lesznek, ami mind erőforrásban, mind vevőelégedettségben megtérül.
Sokan úgy vélik, a pénztárgéppiacon a „Future Store”-ok diktálják a trendet. Steinbinder Romulus, a Synergon Retail Sytems Kft. ügyvezető igazgatója szerint ez nem teljesen fedi a valóságot. A gyártók lehetőséget kapnak, hogy a vásárlók terepasztalán kipróbálják az innovációkat, és mérjék azok hatékonyságát. Az évek folyamán azonban számos be nem vezetett fejlesztésről lehetett hallani. Magyarországon gyakran próbálkoznak külföldi szokások adaptációjával, a hazai sajátosságok figyelembe vétele nélkül.
A Synergon először 2005-ben mutatta be „Future Store” (Jövő Áruháza) megoldásait. Azóta a legkülönbözőbb típusú pénztárgépek és önkiszolgáló rendszerek (mérlegek, vonalkódolvasók, POS-terminálok) mellett már az elektronikus polccímke, az RFID és a Magyarországon még rendkívül újdonságnak számító „self checkout” megoldások is a portfólió részét képezik.
Sokrétű PDA-alkalmazások
A mobil megoldások és alkalmazások között a képviselői PDA-rendszer technológiája, a hardver és a felhasználói igények olyan gyorsan változnak, hogy akár néhány hónap alatt „elavulhat” egy-egy megoldás, tudjuk meg Farkas Magdolnától, a MOBISOL munkatársától.
A cég testre szabja alapprogramjait az ügyfél igényei alapján, ezért nincs két egyforma projekt vagy PDA-alkalmazás a MOBISOL ügyfélkörében. Ez munka- és időigényesebb ugyan, mint egy dobozos program bevezetése, de a vevői elégedettség és a rendszer hatékony használata komoly versenyelőnyt kovácsol a felhasználó számára.
A társaság mindig a területi visszajelzések alapján finomítja rendszerét, a PDA-alkalmazás funkcióit, a szerver és a kommunikációs alkalmazását. Az FMCG-piac igényeinek megfelelően a MOBISOL PDA-rendszere is fejlődik:
– PDA, mint mobil CRM-rendszer. A logisztikai folyamatok átszerveződésének következménye, hogy a PDA-t alkalmazó multinacionális láncoknál a rendelés funkciója háttérbe szorul.
– PDA, mint KAM-munka, márkaépítés adatbázisa. A PDA-n történő adatgyűjtés speciális felületek segítségével hatékonyan támogatja a KAM-ok, brand menedzserek munkáját, lehetőséget nyújt a plannogramok, polctükrök kialakításában, ellenőrzésében. A lehetőségek száma mérhetetlen, az ügyfelek igényei hozzák az újabb felületeket és funkciókat.
– PDA, mint a vevőszolgálat kiegészítője. Az FMCG-piacon a területi képviselők mellett nagyon sok esetben telesales támogatás is működik. Ezektől a munkatársaktól jogosan elvárható, hogy ugyanolyan hatékonysággal szolgálják ki ügyfeleiket, mint a PDA készülékkel dolgozó területi képviselő. Elvárás lehet, hogy az üzletkötő és a vevőszolgálatos összedolgozzon, s a túratervből kimaradt boltok telefonos megkeresés útján rendelhessenek.
– PDA, mint az értékesítés adatbázisának alapja. A területi adatgyűjtés sok veszélyt rejt magában. Előfordulhat, hogy túl sok adat rögzítése szükséges. Ezek sorsa bizonytalan, nem kerülnek feldolgozásra. A PDA-projektek alatt mindig fel kell tenni az ügyfeleknek a kérdést: Mit, hogyan és milyen céllal szeretne feldolgozni, riportálni? A PDA-funkciók, az adatgyűjtés struktúrája ennek megfelelően alakul ki.
– Tapasztalatunk, hogy a PDA-szállító piacismerete, gyakorlati gondolkodásmódja nagyban meghatározza az ügyfélnél bevezetendő PDA-rendszer használatának hatékonyságát – foglalja össze Farkas Magdolna.
Raktárkezelés és nyilvántartás mobil alkalmazásokkal
Az InfomatiX által kifejlesztett megoldások segítik a raktározási folyamatokat, valamint alkalmasak eszközök, berendezések nyilvántartására, tudjuk meg az InfomatiX munkatársától, Nagy Katalintól. A hangsúly azon van, hogy a raktározás főbb folyamatai mobil eszközzel is elvégezhetők. Ezek a megoldások elősegítik a FIFO/LIFO elv megvalósulását. Használatuk segít az optimális készletszint megállapításában. Így azon túl, hogy elkerülhető a túlrendelés következtében például az áru megromlása, a készlethiányból eredő bevételkiesés is kiküszöbölhető. Nem elhanyagolható továbbá az sem, hogy a korábbi papír alapú nyilvántartás felszámolásával jelentős kiadások spórolhatók meg, és az elírásból eredő hibák száma is minimálisra csökkenthető.
A legújabb megoldások a központi vállalatirányítási rendszerrel összekapcsolt ipari PDA-kon, okostelefonokon is futtatható alkalmazások formájában jelennek meg. Ezek alkalmasak vonalkód leolvasására, meg tudják határozni egy keresett termék helyét a raktárban, fényképet tudnak készíteni egy esetlegesen hibás termékről stb.
E rendszerek hatalmas előnye, hogy területi képviselőket alkalmazó cégek esetében az üzletkötők percre pontos készletinformációkhoz férnek hozzá telefonjaik, PDA-készülékeik segítségével.
Az InfomatiX Sales Force Automation rendszereinek lényege, hogy a folyamatosan úton lévő területi képviselő kollégák a boltlátogatások alkalmával a szokásos információkon túlmenően mobil eszközükkel rögzítik a közeli lejárati határidejű termékek mennyiségét, a lejárat pontos dátumát. Ezt azonnal jelentik a központnak, ahol ennek az információnak a birtokában biztosítható, hogy mindig optimális mennyiségű készlet legyen jelen a boltokban. Javaslatot tudnak adni a forgalmazóknak, hogy ne legyen túl- vagy alulrendelés adott termékből.
Földön, vízen, levegőben
Zsámár Attila, az Info-technology ügyvezető igazgatója szerint az általuk tervezett és jelenleg fejlesztés alatt álló moduláris rendszerük kiváló megoldást kínál mindenkinek, aki a logisztikai piacon képviselteti magát. A termék képes lefedni a ma ismert összes szállítói (légi, közúti, vízi, vasúti, raktározási) folyamatot. Segítségével egy cég tevékenységi köre minimális beruházás mellett rendkívül sokrétű lehet, a működés optimálisabb lesz. Egy biztos: csak az ügyfelek megszerzésére kell törekedni, a profittermelést pedig a szoftver segíti. Lehetőséget biztosít a modernebb, innovatívabb technológiák használatára. Ezek közé tartozik a minimum 95 százalékban megvalósuló elektronikus ügyintézés, többek között árukövetésnél, vámügyintézésnél, okmányátadásnál, számlázásnál, de ide sorolhatjuk a cég adatainak teljes körű elektronikus iktatását és ügyintézését is.
A modern technológiáknál a kissé elavultnak tekinthető vonalkódrendszerek helyett a RFID és számos mobil kommunikációs forma kerül előtérbe. A hordozható eszközök segítségével bárhol hozzáférhetünk az adatainkhoz, láthatjuk a pillanatnyi statisztikákat, fontos üzleti döntéseket hozhatunk.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >