A járvány kezdete óta a fogyasztók több, mint háromnegyede változtatott vásárlási szokásain
A hazai lakosság 80 százaléka tagja valamelyik hűség- vagy kedvezményprogramnak, genderfüggetlenül, miközben jól látszik a nemek meghatározó szerepe az egyes programok kedveltsége kapcsán – idézia DIMSZ – Adatvezérelt Marketing Szövetség reprezentatív felmérését az origo.

Elkészült az első hazai felmérés a hűségprogramok fogyasztóoldali hatásairól
A pandémia kezdete óta a fogyasztók több, mint háromnegyede változtatott valamilyen mértékben vásárlási szokásain a McKinsey nemzetközi kutatásai alapján, 39 százalékuk váltott márkát, és ezen belül 79 százalék nyilatkozott úgy, hogy a továbbiakban is nyitott az új ajánlatokra. Ebből is látszik, hogy a vásárlói hűség a marketing megkerülhetetlen területe, mégis keveset tudunk róla.
Huszics György, a Szövetség elnöke, a kutatás egyik kezdeményezője elmondta: Nemzetközi tanulmányok szerint a vásárlók általában 14 hűségprogramban vesznek részt, és ennek felében aktívak is, hasonló információ azonban a magyar piacon ezidáig nem volt elérhető.”
Hozzátette: „Ezért elkészítettük az első olyan hazai felmérést, mely a hűség- és kedvezményprogramok fogyasztóoldali hatásait vizsgálja: többek között a részvétel és aktivitás alakulását, az egyes programtípusok kedveltségét, a legvonzóbb motivációs megoldásokat és a járványhelyzet programokra gyakorolt hatását.”
A felmérés alapján a lakosság 80 százaléka vesz részt hűség- és kedvezményprogramokban, közel azonos arányban képviselik a nők és a férfiak magukat ebben a sokaságban, és átlagosan 3 programban vesznek részt egyidejűleg. Ez nem változott a járvány sújtotta időszakban sem, a válaszadók kétharmada állította, hogy ugyanúgy használta a hűségprogramokat, mint a covidot megelőzően. Sőt, nagyjából minden ötödik vásárló még jobban odafigyelt a kedvezmények kihasználására.
A kutatás kitér az egyes programok fogyasztói megítélésére is. „A mért adatok alapján a Tesco Clubsmart kedvezményprogramja vezeti a listát, ezt követi szorosan a Rossmann, és aztán a DM. Hozzá kell tenni, hogy a helyezés annak is függvénye, hogy egy adott lánc elérhető-e országosan, ugyanis például Budapesten és a központi régióban nagyon népszerű Auchan országosan már nem tud hasonló eredményt felmutatni. Ugyanakkor az élelmiszerláncok mellett a drogériák, benzinkutak, illetve – a szolgáltató szektort nézve – a telekommunikációs terület is az élbolyba tartoznak.” – ismertetett néhány további megállapítást Stéger Anett.
Az egyes kedvezmények, kedvezménytípusok megítélésénél a forintosítható megoldások szerepeltek a legjobban, azonban itt is lehetnek különbségek az egyes formátumok (pl. visszatérítés, pontgyűjtés) között a szegmensektől, ágazatoktól és programtípusoktól függően. Ugyanakkor a megkérdezettek közel háromnegyede (73 százalék) vonzónak találná, ha kulturális programlehetőségek is elérhetők lennének a programok kedvezményei között.
„Most, hogy sikerült a hazai hűség-és kedvezményprogramok területét „körberajzolni”, szeretnénk a tanulságokat kibontani és a tudásanyagot bővíteni szakértői beszélgetések formájában, illetve az üzemeltetők bevonásával.” – mondta el Huszics György a kutatással kapcsolatos további elképzeléseikről. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Főként termékkeresésre használják a generatív AI-t
A generatív mesterséges intelligencia (AI) egyre népszerűbb a vásárlók körében,…
Tovább olvasom >SPAR Group: növekszik az AI elfogadottsága a kiskereskedelemben
Egyre nagyobb teret nyer a kiskereskedelmi környezetben a mesterséges intelligencia,…
Tovább olvasom >Tavaly az AI gondoskodott a boldog karácsonyi vásárlási élményről
A mesterséges intelligencia (AI) a legutóbbi karácsonyi vásárlás során is…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >