A hosszútávú kölcsönök növelése helyett a lízingkonstrukciók fenntartásában gondolkodnak a nagyvállalatok
A nagyvállalatok vezetői közt továbbra sem mennek a hosszútávú kölcsönök, amit a hazai, de főleg a nemzetközi gazdasági helyzet hektikus változásai indokolnak. A K&H nagyvállalati növekedési index 2025 első negyedévének kutatási adatai szerint ezek a legkevésbé népszerűek: 5 százalékponttal nőtt azok aránya, akik kevesebb, míg 4 ponttal csökkent azoké, akik több ilyen hitelt terveznek felvenni. A nagyok tehát egyelőre kivárnak vagy maximum rövidebb futamidő mellett invesztálnak fejlesztésekbe. Azok, akik a beruházásaikat hitelből valósítják meg, növekvő arányban gondolkodnak valamilyen lízingkonstrukcióiban. Összességében minden finanszírozási megoldás esetében a változatlan mértékű igénybevételi arány a legjellemzőbb.
A K&H nagyvállalati növekedési index 2025 első negyedévének kutatási adatai szerint csökkent azon cégvezetők aránya, akik beruházásaik volumenét tekintve visszaeséssel számolnak egy éves időtávon. Noha ez pozitív eredmény, túlzott örömre azonban mégsem ad okot, mivel ők nem növekedésre, hanem a jelenlegi szint fenntartására rendezkednek be: 9 százalékpontos emelkedéssel jelenleg tízből kilenc cégvezető kalkulál változatlan beruházási volumennel.
Azok körében, akik fejlesztéseik megvalósításához külső segítséget is terveznek bevonni, a lízingkonstrukciók a legnépszerűbbek. 10 százalékpontot meghaladó mértékben csökkent ugyanis azok aránya, akik számára nem releváns ez a finanszírozási forma, jelenleg alig több mint egyharmaduk állította ezt. Emellett 6 százalékos azok aránya, akik szerint növekedni, míg 5 százalékról 3-ra mérséklődött azok aránya, akiknél csökkenni fog a lízingkonstrukciók kihasználtsága. Ezzel egyidőben a lízingelés szinten tartására a vállalatok több, mint fele számít, mely az eddig mért legmagasabb érték.
Jelentősen csökkent a rövid lejáratú kölcsönöket irrelevánsnak tartó cégvezetők száma is. Míg az év végén több mint felük gondolkodott így, az első negyedév adatai alapján már csak alig több mint harmaduk. Ezzel egyébként folytatódott a tavaly ősz óta tartó zuhanórepülés-szerű csökkenő tendencia, mostanra közel feleannyian (36%) gondolják a rövidtávú kölcsönt irrelevánsnak, mint akkoriban (63%). Ezzel párhuzamosan – ugyanezen időtávon – megkétszereződött azok aránya, akik szerint stagnálás várható a finanszírozási forma népszerűségében. A növekedést prognosztizálók és a visszaeséssel kalkulálók aránya együtt mozog: az elmúlt negyedévben mindkettő 2 százalékponttal csökkent, jelenleg 3 ponton állnak.
Noha jelentősen – kétharmadról mintegy felükre – visszaesett a hosszú lejáratú kölcsönöket irrelevánsnak gondoló cégvezetők száma, mégis ez a legkevésbé népszerű finanszírozási forma a nagyok körében. Minden hatodik cégvezető véli úgy, hogy a hosszútávú kölcsönök kihasználtsága csökkenni fog a következő egy évben, továbbá 4 pontos csökkenéssel mindössze 2 százalékra mérséklődött a növekedéssel számolók aránya. Ebben az esetben is a szinten tartást tervezők aránya nőtt legnagyobb mértékben (23-ról 33 százalékra).
„Az adatokból jól látható, hogy még mindig aggódnak a nagyvállalatok a hazai, de a nemzetközi gazdaság várható alakulása miatt is. Továbbra is inkább a biztonsági játékot tartják célravezetőnek, és nem szívesen köteleződnek el hosszú távon, ami érthető lépés a jelenlegi turbulens környezetben. A világ gazdasági szakembereinek szeme Amerikán csüng, miközben próbálják kiszámítani a kiszámíthatatlant: hogy milyen újabb lépések várhatóak a tengerentúlról”
– értékelte az eredményeket Bodor Tibor, a K&H vállalati divíziójának vezetője.
Kapcsolódó cikkeink
Így lett része a hétköznapoknak a mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia (AI) ma már szinte észrevétlenül vált a…
Tovább olvasom >A K&H Bank nyerte el a Euromoney Awards for Excellence 2025 „Best Digital Bank” díját Magyarországon
A K&H Csoport a Euromoney ezen díját immár két egymást…
Tovább olvasom >A fiataloknak is érdemes hosszú távra vagy a váratlan kockázatokra szóló biztosítást kötniük
Az élet nagy mérföldkövei, mint az érettségi vagy a karrier…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >