A HÓNAP TÁBLÁZATA – Terjednek a saját márkák
Évről évre növekszik a bolti eladásból a kereskedelmi márkák piaci részesedése. A trend tükrözi a kínálati és keresleti oldal sajátos viszonyait. Egyfelől ugyanis szélesedik is, mélyül is a láncok saját márkáinak választéka.Másfelől pedig a fogyasztók egyre kedvezőbben ítélik meg a kereskedelmi márkákat. „Minél jobb a bolt, annál jobb a saját márkája”, állította három éve a Nielsen által megkérdezett fogyasztók 52, tavaly viszont már 70 százaléka. „A saját márka csomagolása ugyanolyan jó, mint a márkázott termékeké.” Ezzel a kijelentéssel a korábbi 39 után tavaly a válaszadók 65 százaléka értett egyet. „A saját márka minősége ugyanolyan jó, mint a márkázott termékeké”. Itt az egyetértők aránya 42-ről 59 százalékra emelkedett.
A Nielsen azt is feltárta, hogy ki, milyen okból tett a kosarába saját márkás terméket. „Olcsóbb volt” – mondták legnagyobb arányban a megkérdezettek a kategóriák zöménél. Kivétel a konzerv és előre csomagolt élelmiszer, égetett szeszes ital, továbbá bébiétel, ahol legtöbben úgy vélekedtek, hogy „jobban megéri az árát”.
Figyelemre méltó szempont még, hogy „a saját márka minősége ugyanolyan jó”. Ezt kiemelkedő arányban nevezték meg ok gyanánt saját márkás tejtermék, személyes higiéniai cikk, valamint mélyhűtött és hűtött termék esetében. Az égetett szeszes italnál előtérbe került még egy vélemény: „A saját márkás termékek ugyanolyan innovatívak, mint mások”.
Érdemes megjegyezni, hogy a Nielsen kereskedelmi márkáknak azokat a termékeket tartja, amelyeket kizárólag egyetlen kiskereskedő vagy üzletlánc értékesít, illetve a gyártó közvetlenül csak a lánc számára gyártja.
A Nielsen által mért kategóriák különböző bolttípusokban elért kiskereskedelmi forgalmából a kereskedelmi márkák piaci részesedése, érték szempontjából (százalékban)
Bolttípus 2006. 2007. 2008.
Teljes Magyarország 19 20 21
Hipermarket 13 13 14
Szupermarket 16 18 20
Diszkont 47 49 50
Hazai lánc 14 15 16
Egyéb 6 7 7
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >