A helyi termelőket részesíti előnyben az Aldi UK
Brit almatermesztőkbe invesztál az Aldi az Egyesült Királyságban, amely a brit alma legnagyobb felvásárlója mennyiségi szempontból. A német diszkont most egy kulcsfontosságú brit gyümölcs ellátási láncát biztosítja ahhoz hasonlóan, amit a Lidl a sertéságazatban tett. Az Aldi legújabb beruházása a brit kormány által az összes gyümölcstermesztőnek juttatott állami támogatás közel négyszeresét teszi ki évente átlagosan.
Az elkövetkező 20 évben mintegy 750 millió fontot tervez beruházni egy családi tulajdonban álló kenti gyümölcsfarmba az Aldi. A megállapodás magában foglal egy az Aldi kizárólagos brit almabeszállítója, az AC Goatham & Son által saját területén létrehozott 200 hektáros gazdaságot is, melyről majd “Aldi gyümölcsöskert” néven hallhatunk. A német diszkont hosszú távú elkötelezettségének eredményeként a termelő, amelynek elmondása szerint az Aldival folytatott együttműködése 2016 óta ötszörösére bővült, azt tervezi, hogy évente további 100 hektárnyi almafát ültet kizárólag az Aldi számára.
A British Apples and Pears Limited (BAPL) ágazati szervezet adatai azt mutatják, hogy a 2024 márciusáig tartó hat hónapban az Aldi volt a brit alma legnagyobb felvásárlója. A mennyiséget tekintve a német diszkont tulajdonképpen több almát és körtét vásárolt belföldön (21527 tonna), mint a piacvezető Tesco (21194 tonna) ugyanebben az időszakban. A szövetség szerint a Lidl 17206 tonnával a „ranglista” negyedik helyén áll (lásd a grafikont).
Több almát és körtét ad el az Aldi, mint a Tesco
Értékesítési volumenek tonnában (2023. október-2024. március)
forrás: British Apples and Pears Limited (BAPL); A grafikont az Aletos Retail Advisory készítette.
Ahogy a Lidl a sertéstenyésztésbe ruházott be a közelmúltban, az Aldi almából kívánja hosszú távú ellátottságát biztosítani. A német diszkont piaci pozíciója sokkal inkább függ a hazai termesztésű brit almától és körtétől, mint a brit versenytársaké. A BAPL szerint a gyümölcs kategória teljes kiskereskedelmi forgalomból való részesedését tekintve a német diszkontok szerepe erőteljesen felülreprezentált a brit kereskedőkhöz képest. 2024 áprilisában az élelmiszerpiacon 27,4%-kal piacvezető Tesco az összes brit alma és körte 27,6%-át értékesítette. A 15,3%-kal második legnagyobb Sainsbury’s a helyi alma-körte 16,2%-át adta el. Ugyanakkor a mindössze 10%-os piacrésszel bíró Aldi a gyümölcsök 22,1%-át értékesítette és a piac 8%-át birtokló Lidl az összes eladott gyümölcs 14,3%-át forgalmazta.
Az év fordulóján a brit média arról számolt be, hogy a brit almatermesztők „pengeélen táncolnak”, ugyanis a költségek tavaly 30%-kal emelkedtek, miközben a szupermarketeknek eladott alma ára csak 8%-kal nőtt. A brit kormány nemrég nyilvánosságra hozott 2024-es élelmezésbiztonsági indexe (Food Security Index) alapján a hazai termesztésű friss zöldségek a keresletnek csupán 55%-át fedezik, míg a friss gyümölcsök esetében ez az arány jóval alacsonyabb, 17%. A hazai gazdálkodói csoportok várakozásai szerint az idei szélsőséges időjárás valószínűleg a korábbiaknál is alacsonyabb terméshozamokat eredményez majd a brit gazdaságokban, ugyanakkor ágazati szakértők úgy látják, hogy a hasonló körülmények Európa többi részén is a friss termékek árának jelentős emelkedéséhez vezethetnek. Az Egyesült Királyság kormánya az ország kertészeti ágazatának „felturbózását” tervezi azzal, hogy az állami támogatást annak mértékét megduplázva 80 millió fontra emeli, amelyből 10 millió fontot a gyümölcstermesztők kapnak. Az Aldi 20 éves beruházása ugyanakkor évente átlagosan több mint 37 millió fontot jelent.
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Ezrek tüntettek Londonban a farmokra kivetett örökösödési adó ellen
Ezrek tüntettek kedden Londonban a mezőgazdasági vállalkozásokra kivetett örökösödési adó…
Tovább olvasom >Tovább erősödnek hazánk agrárkapcsolatai az Egyesült Királysággal
Tovább kell erősíteni az együttműködést a mezőgazdaság és a kereskedelem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >