A házhoz szállítás a kiskereskedelem új kitörési pontja
A pizza-házhozszállítás, az internetes menürendelés már régóta megszokott dolog, mára viszont a legtöbb élelmiszer-áruház is elindította internetes rendelési felületét. Újabban a napi fogyasztási cikkek, friss és tartós élelmiszerek házhoz szállítása lett az egyik legfőbb kitörési pont a kereskedőknek az egyébként egekben lévő lakossági fogyasztás ellenére is túltelített hazai piacon – olvasható a Magyar Nemzet Online-on.
A vásárlói szokások is változtak: egyre kevesebb idő jut a kényelmes vásárolgatásra a boltban, ezért annak ellenére, hogy a fogyasztóknak leginkább az élelmiszerek internetes rendelésével kapcsolatban vannak fenntartásaik, egyre több hűtőkocsit látunk az utakon, amely valamely ismert áruházlánc színeibe öltözött. Ez a terület még kevésbé ismert, ezért sok a buktató, amik ellen a Budapesti Békéltető Testület adott praktikus tanácsokat.
Az uniós átlagot meghaladó ütemben bővülő teljes magyar kiskereskedelemben az online értékesítés tavaly már meghaladta a nettó 425 milliárd forintos éves forgalmat, ami brutális növekedésre utal egyetlen év alatt: 2017-hez képest ugyanis 17 százalékkal nőtt az e-kereskedelem. A nagyobb áruházláncok és az éttermek is sorra bővítik az internetes szolgáltatásaikat, a fogyasztók mára számos helyről tudnak ételt, friss és tartós élelmiszereket rendelni, legyen szó akár csak egy egyszeri beszerzésről vagy a teljes jövő heti menühöz szükséges nagy bevásárlásról.
A Budapesti Békéltető Testület ajánlást fogalmazott meg az internetes ételrendelések esetére a fogyasztóknak és a vállalkozásoknak, hogy ebben a termékkörben is elkerülhető legyen a félreértés, a hosszas vita, mi több, az anyagi kár. A békéltetők alapvetően arra figyelmeztetnek: az ennivalók házhoz rendelésénél még inkább oda kell figyelni, hiszen nem minden esetben jár az egyébként alapesetben érvényes 14 napos elállási jog lehetősége a vételtől. A 14 nap a portéka visszaküldésére az ételek, élelmiszerek esetén csak nagyon szűk körben érvényes, ami logikus is, például a készételek esetén. Így az étteremből rendelt pizza, saláta vagy frissensült esetén, amelyek romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termékek, nem küldhetők vissza, ahogy a kenyér sem vagy más, rövid ideig eltartható élelmiszer.
Nem kell zavarba jönni a hosszú ideig eltartható, vagyis a tartós élelmiszereknél, amelyek csomagolását még nem bontották fel a vásárlók. Ilyen a rizs, a tészta, az olaj, az ecet, a liszt, a cukor, a méz, a müzli, a gabonapehely, a lekvár, a konzervek, a savanyúságok, a fűszerek, a szószok, a mártások – ezek tipikusan lezárt csomagolású, dobozú ennivalók. Az egyedüli megkötés az, hogy a doboz, a csomagolás érintetlen, sértetlen legyen, mert ellenkező esetben egészségvédelmi okokból nincs lehetőség az indoklás nélküli elállásra. Akad még egy kivétel, amikor nem lehet élni a 14 napos joggal, a sokakat érintő ételkiszállítás esetén: amikor az otthonra, munkahelyre rendelt menüt előre kell igényelni, amire a cég rákészül.
Előfordul, hogy más ételt hoz a futár, az éhes fogyasztó pedig csalódott, ebben az esetben a problémát azonnal jelezni kell a kiszállításkor, főképp akkor, ha netán romlott az étel, vagy az áruházlánctól rendelt csomagban lejárt az élelmiszer minőségmegőrzési ideje vagy a fogyaszthatósági ideje. Ekkor a terméket nem kell átvenni, kifizetni, a futárnak vissza kell vinnie és a vállalkozásnak törekednie kell, hogy kárpótolja a vevőjét.
Ha csak később vették észre a fogyasztók, hogy nem azt hozták ki, amit kértek, vagy már lejárt, romlott az élelmiszer, ez esetben is lehet panaszt tenni utólag akár személyesen, telefonon vagy írásban is – mondta lapunknak Baranovszky György, a békéltető testület elnöke.
Tanácsa szerint érdemes megőrizni a blokkot, hiszen ez igazolja a cégnek, hogy nem egy másik áruházlánctól vásárolták a kifogásolt terméket. Ilyenkor a vevő azt kérheti az áruháztól, hogy elsősorban cseréljék ki az élelmiszert egy megfelelőre (ami nem romlott és nem járt le a fogyaszthatósági, minőségmegőrzési ideje, vagy pedig azt az érintett terméket szállítsák ki, amit megrendeltek), de ha ezt a cég nem vállalja, akkor akár a teljes vételárat is visszakérheti a fogyasztó.
Érdemes akkor is panaszt tenni, ha a család nagyobb tételben vásárolt be olyan élelmiszerből, ami gyorsan romlik és már nagyon közel van a lejárata, hiszen ekkor nem várható el, hogy azt akár egy-két napon belül elfogyasszák. A magyarok ugyanis a nagy bevásárlásaikat szeretik online intézni, amikor is eleve nem csak néhány napra, hanem előre akár egy-két hétre, egy hónapra tervezik meg az étkezésüket – jegyezte meg a szakértő.
Nagy a verseny
Az áruházaknak, ételkiszállító cégeknek alapvető kötelessége, hogy megfelelően tájékoztassák a fogyasztókat az indoklás nélküli elállás, illetve a visszaküldés esetén a lehetőségeikről, jogaikról. Az is a feladatuk, hogy a kötelező, előzetes tájékoztatásra vonatkozó fogyasztóvédelmi előírások betartása mellett további eszközökkel segítsék a vásárlókat, és törekedjenek az információk egyszerű, közérthető, és könnyen elérhető közlésére, kivonatos formában. Eleve el kellene kerülniük a hibás teljesítéseket, ha ez mégis bekövetkezik, akkor az online áruháznak biztosítania kell a megfelelő intézkedést a hiba megoldása érdekében. Az a vásárló, aki elégedett a szolgáltatással vagy a tapasztalt probléma orvoslásának módjával, az egyre fokozódó versenyben legközelebb is az érintett kereskedő szolgáltatását fogja választani. (Thurzó Katalin, Magyar Nemzet Online)
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >Új eladóvédelmi programot vezet be az Alibaba Európában
Az Alibaba Trade Assurance nevű szolgáltatásával új mércét állít fel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >