A hazai tejipar a versenyképesség növeléséhez uniós forrásokra számít
A tejtermelési kvóta 2015. január elsején várható megszűnése új helyzetet teremt a piacon, amelyre a magyar tejgazdaságnak a versenyképesség növelésével kell felkészülnie – hangsúlyozta a Magyar Tejipari Egyesülés igazgatója csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten.
Besenyei Ferenc elmondta: az élelmiszeripart stratégiai ágazatnak tartja a kormány, és ez reményt ad a tejiparnak arra, hogy az uniós forrásokból nagyobb arányban részesedhetnek a tejfeldolgozó vállalatok innovatív fejlesztések megvalósításához.
A tejipari egyesülés igazgatója emlékeztetett arra, hogy a magyar tejfeldolgozóipar 2012-ben 7 milliárd forint adózás előtti veszteséget könyvelt el 220 milliárd forint árbevétel mellett, a jövedelmezőség javításához szükség lenne a hazai tejfogyasztás növelésére, és innovatív beruházásokra.
Kiss Beáta, a Magyar Tejipari Egyesülés elnökségi tagja arra hívta fel a figyelmet, hogy tej és a tejipari termékek alapvető élelmiszerek, az egészséghez elengedhetetlen összetevőket tartalmaznak. Európai összehasonlításban az látszik, hogy a magyar tejipari termékek 18 százalékos áfatartalma magasnak mondható az uniós 10 százalékos átlaghoz képest. Szerinte a tejtermékek forgalmi adójának csökkentése növelné a hazai fogyasztást, amely jelenleg éves szinten 175 liter tej személyenként.
Fórián Zoltán, az Agrár-Európa Kft. vezető kutatója arról számolt be, hogy az egyesülés megbízásából felmérték a hazai tejipart és lehetőségeit. Jelenleg a veszteségesen termelő hazai tejipar a harmadik legnagyobb ágazat az élelmiszeriparon belül, ezért szerinte mindenképpen beavatkozást igényel, hogy a helyzet változzon.
A tejipari szakemberek úgy látják, hogy az ágazat jövedelmezőségén az is segítene, ha az illegális gazdaság visszaszorulna, a fizetőképes kereslet erősödne. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gulyás Gergely: komplex akciótervvel készül a kormány az élelmiszerárak túlzott emelésének letörésére
Első lépésként komplex akciótervvel készül a kormány az infláció és…
Tovább olvasom >Meghittség, mosoly, marketing – 2024 legszebb karácsonyi reklámjai
A Trade magazin 2024-ben második alkalommal hirdette meg a Karácsonyi…
Tovább olvasom >Jó lehetőségek vannak a piacon a lakossági megtakarítások frontján
Új helyzetet hozott 2025 a lakossági megtakarítások területén azzal, hogy…
Tovább olvasom >