A hazai mezőgazdasági termékek külföldre juttatása közös feladat
A magyar agrárium helyzetéről, az agrár-külkereskedelem és a nemzetközi együttműködés eredményeiről, jövőbeli elképzelésekről, kitűzött célokról adott tájékoztatást hazánk külföldre akkreditált misszióvezetőinek Farkas Sándor, az Agrárminisztérium miniszterhelyettese.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/09/Webes-rogzites_6-9-2023_201256_kormany.hu_-300x177.jpeg)
(Fotó: AM/Vermes Tibor)
Az agrártárca célja a korábbi külpiaci kapcsolatok megtartása és megerősítése mellett újabb üzleti kapcsolatok és együttműködések elősegítése a hazai agrárvállalkozások és a külföldi cégek között. A Külgazdasági és Külügyminisztériumban megtartott eseményen Farkas Sándor ehhez kérte a jelenlévő diplomaták segítségét. Mint fogalmazott, a 2027-ig tartó uniós költségvetési ciklus forrásaihoz Magyarország soha nem látott mértékű, 80 százalékos nemzeti kiegészítő finanszírozást biztosít. Ennek köszönhetően a Közös Agrárpolitika (KAP) átmeneti éveinek mondott 2021-ben és 2022-ben nagyszabású beruházási programok indultak. A mezőgazdasági és élelmiszeripari beruházásokat támogató felhívásoknál több mint 11 ezer pályázat részesült 1452 milliárd forintot meghaladó támogatásban 2021 óta. Így jó reményünk lehet arra, hogy a korábbinál háromszor több forrással az élelmiszeripar, azon belül a tejfeldolgozó-üzemek, a húsüzemek, a konzervgyárak, hűtőházak meg tudnak újulni. A fejlesztések hatására az élelmiszerágazat exportképes, magasabb feldolgozottságú árualapot teremthet. Lesz tehát elég külföldön eladható magyar termék – fogalmazott.
Farkas Sándor az elmúlt év agráriumát érő nehézségek felvázolása kapcsán szólt két termékkörről, a búzáról és a mézről
Ezek az exportfejlesztés kiemelt területei, ebben is számít az agrártárca a külképviseletek segítségére. Hangsúlyozta, hogy a hazai méhészetnek most rendkívül nagy szüksége van az export erősítésére és új piacokra való kijutásra, mivel jelenleg a hagyományos értékesítési csatornák szinte teljesen bedugultak az Európai Unióba dömpingszerűen érkező kétes minőségű mézek miatt, melyek a felvásárlási árakat is letörik 30-40 százalékkal.
A gabonakereskedelemben észlelhető piaci zavarok kapcsán megemlítette, hogy a szolidaritási folyosók nem megfelelő működése is jelentősen csökkentette a gabonaárakat
Az érintett tagállamok – Bulgária, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia – közös fellépését követően az Európai Bizottság 2023 májusától szeptember 15-ig megtiltotta az ukrán kukorica, búza, napraforgó és repce piacra kerülését az Ukrajnával szomszédos tagállamokban, miközben a tranzitszállításokat továbbra is engedélyezi. A helyzet megoldása érdekében Magyarország a másik 4 tagállammal közösen gyakorol nyomást a Bizottságra az intézkedés 2023. december 31-ig történő meghosszabbítás érdekében. Javasoltuk továbbá, hogy az EU nyújtson pénzügyi támogatást a tranzit szállítási költségekhez. Közös felelősségünk ugyanis, hogy az ukrán mezőgazdasági termékek visszatérjenek hagyományos exportpiacaikhoz és eljussanak a rászoruló harmadik országokba. Az agráriumot érintő egyes területeken a nemzetközi együttműködések elmélyítésében, újak kezdeményezésében és megvalósításában az Agrárminisztérium a továbbiakban is számít a külföldön dolgozó diplomatákra- zárta előadását a miniszterhelyettes.
AM
Kapcsolódó cikkeink
Főleg erjesztett és szálas tömegtakarmányokkal etették az állatokat 2023-ban
Magyarországon az állatok etetésére 2023-ban a szarvasmarhák esetében 7598 ezer…
Tovább olvasom >Az agrártanácsnak meg kell mutatnia a 2027 utáni agrárpolitika fő irányait
Az Európai Unió Tanácsa féléves magyar elnökségének célja, hogy az…
Tovább olvasom >Sütve, főzve is ízletes a friss magyar csemegekukorica
A csemegekukorica a nyár egyik slágerzöldsége. Kevesen tudják azonban, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Új termékigazgatót nevezett ki az Auchan
Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói…
Tovább olvasom >