Nielsen: A hazai fogyasztók 54 százaléka tervez online vásárlást
Egyharmaddal nőtt két év alatt Magyarországon az olyan fogyasztók aránya, 8 százalékra, akik élelmiszert és italt online terveznek vásárolni a következő félév során. Ennél jóval többen, a megkérdezett magyarok 46 százaléka tájékozódott a megkérdezés előtti hónapban élelmiszer vásárlása előtt Interneten, például árakról vagy más fogyasztók véleményéről. Többek között ezt állapítja meg meg 56 országban, köztük Magyarországon az a globális felmérés, amelyet idén és tavalyelőtt végzett a Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, ismereteket szolgáltató globális vállalat.
A felmérés az Internet hatását vizsgálta a fogyasztók élelmiszervásárlási döntéseire. Világszerte a válaszadók átlag 85 százaléka tervezi, hogy online vásárol valamilyen árucikket vagy szolgáltatást olyan eszközök segítségével, amelyekkel elérhetik az Internetet. Ez az arány három százalékponttal magasabb, mint a 2010. évi felmérésnél. Élelmiszert és italt online beszerezni szándékozók aránya negyvennégy százalékkal emelkedett, 26 százalékra.
A felmért ötvenhat ország átlagában a tervezett online vásárlás legnépszerűbb termékcsoportjai között a ruházati cikk került az élre, és 37 százalékos mutatóval megelőzte a könyvet/újságot (33). Utánuk utazással kapcsolatos menetjegy és szállodafoglalás következik, valamint belépőjegy szórakoztató rendezvényre (30-30). További sorrend: számítógépes és játékszoftver (29); mobil telefon vagy alkatrész (26); bőrápoló szer és kozmetikum, illetve számítógépes és játék hardver (25-25); videó és zene – CD, VCD, DVD – (23), stb.
– Amikor a fogyasztók online vásárlást terveznek, legnagyobb részük tartós fogyasztási cikket vagy szolgáltatást tart szem előtt. Jelenleg azonban érzékelhetően növekszik az Internet befolyása a napi fogyasztási cikkek beszerzésére. – állapítja meg John Burbank, a Nielsen stratégiai elnöke. – Ennek következtében egyre fontosabb megismerni azokat a fogyasztókat, akik használni kívánják a digitális eszközöket élelmiszer, ital, háztartási vegyiáru és kozmetikum megvételénél. Számukra a piaci szereplők fokozhatják a vásárlás élményét Internet révén is.
Magyarországon a tavalyelőtti 66-tal szemben idén a fogyasztók 54 százaléka tervezi, hogy online vásárol valamilyen árucikket vagy szolgáltatást a következő hat hónap során. Hazánkban az Interneten vásárlók között legnépszerűbb a könyv és újság, amelynél az online beszerzést tervezők aránya 40 százalékról 20-ra csökkent, kétéves összehasonlításban.
Amíg utazással kapcsolatos szolgáltatásokat, repülőjegytől szállodafoglalásig tavalyelőtt a megkérdezettek 15 százaléka szándékozott igénybe venni, addig legutóbb 14 százalék.
Szintén csökkenő trendet tapasztaltak a piackutatók a magyar fogyasztók körében öltözködéshez szükséges cikkek tervezett online vásárlásánál, kiegészítőkkel, cipővel és ékszerrel együtt (2012-ben a felmérésben részt vettek 12 százaléka), mobiltelefon vagy tartozékok beszerzésénél (12), szórakoztató rendezvényekre szóló jegyek vételénél (11) és számítógép vásárlásánál (10). A többi termékcsoportot vagy szolgáltatást 10 százaléknál kevesebben említették. Így például az élelmiszert és italt 8, bőrápoló szert és kozmetikumot 4 százalék.
– Az online vásárlás megfelel a fogyasztók olyan kulcsfontosságú elvárásainak, mint a kényelem, érték és választék – mutat rá John Burbank. – Igaz, az e-kereskedelem sikerét a napi fogyasztási cikkeknél jelentősen befolyásolják a különböző kategóriák sajátosságai. Egyes termékcsoportoknál a fogyasztók jobban kihasználják a többcsatornás beszerzés lehetőségeit, míg általában az online vásárlás inkább kiegészíti a hagyományos, malterral, téglából épült boltokra támaszkodó hagyományos kiskereskedelmet.
A Nielsen felmérése megállapította, hogy amíg világszerte a válaszadók átlag 61 százaléka tájékozódott a megkérdezés előtti hónapban élelmiszer vásárlása előtt Interneten, például árakról vagy más fogyasztók véleményéről, addig Magyarországon 46 százalék. Láncok szórólapjait olvasta a magyar válaszadók 27, valamely termékről tájékozódott 24, árakat hasonlított össze 20 százaléka, a felmérést megelőző hónap során. További 18 százalék vásárolt valamilyen árucikket, 13 kupont keresett, 7 pedig egy termék kategóriával kapcsolatban gyártók weboldalát böngészte.
Élelmiszer vásárlása előtt általában tájékozódik a neten a magyar válaszadók közül naponta 33, hetenként 40 százalék, havonta pedig a többiek. Gyakoriság szempontjából azok következnek, akik kupont keresnek: naponta 25, hetenként pedig 52 százalékuk. Egy-egy termékről tájékozódik online naponként 20, hetente 39 százalék. Árakat hasonlít össze az Interneten az érintettek 12 százaléka naponta, hetenként pedig 4 százaléka.
– A mai világban a fogyasztók márkaértékelését mind nagyobb mértékben befolyásolja a közösségi média és mások véleménye mellett többféle forrásból származó különböző értékelés. Ezekre gyártói oldalon rendkívül fontos a hiteles reagálás, ahogyan a márka támogatása is – hangsúlyozza a Nielsen stratégiai elnöke, John Burbank. – A piaci szereplőknek célszerű a fogyasztókat visszajelzésre biztatniuk, számukra speciális tapasztalatokat biztosítani, hogy növekedjen elkötelezettségük a márka iránt, amellyel kétirányú kapcsolat épüljön ki.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megugrott a FAO globális élelmiszerár indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Suppan Gergely: magasabb növekedési pályára állhat a gazdaság
Magasabb növekedési pályára állhat a magyar gazdaság 2025-től – mondta…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >