A hazai élelmiszerboltokban 5 százalékkal nőtt az átlagár

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 05. 30. 12:00

Magyarországon 5 százalékkal nőtt az átlagár az éllelmiszerüzletekben az első negyedév során, a tavalyi hasonló periódushoz képest. Európában a drágulás átlagos mértéke 3 százalék. Ezt a 3 százalékot hazánk mellett további hat fejlett európai országban haladta meg az áremelkedés átlagos mértéke. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen jelentése az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum 2013. január-márciusi kiskereskedelmi trendjeiről.

Nálunk ebben az időszakban átlagosan 2 százalékkal nőtt az élelmiszerboltok bevétele, míg a vizsgált huszonegy európai országban átlag 3 százalékkal.

Az átlagárak legnagyobb mértékben, 9 százalékkal Törökországban emelkedtek, negyedéves összehasonlításban.Utána Magyarország és Hollandia következik 5-5 százalékkal, majd Finnország, Ausztria, Szlovákia, Csehország egyaránt 4 százalékkal.

– Továbbra is az árak befolyásolják az európai élelmiszer-kiskereskedelem növekedését – állapítja meg Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója. – Amíg a tavalyi második, harmadik és negyedik negyedévben azt láttuk, hogy a bolti forgalom növekedésének mértéke egyre csökken, addig ez a kedvezőtlen tendencia idén január-máricusban pozitívra változott.

Nominálisan az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom legnagyobb növekedését 12 százalékkal Törökország érte el az első negyedév során. Megelőzte Finnországot és Ausztriát, ahol 5-5 százalékos a mutató.

Viszont fordított ez a trend Írországban és Görögországban, ahol az élelmiszerüzletek bevétele 2-2 százalékkal csökkent, negyedéves összehasonlításban. Ezzel egyidőben a görögországi átlagárak is 2 százalékkal kisebbek lettek.

Jean-Jacqes Vandenheede rámutat egy másik kedvező változásra: – Amíg a vizsgált országok élelmiszer-kiskereskedelmében a mennyiségi eladás a tavalyi második, harmadik és negyedik negyedévben csökkent, a megelőző évi hasonló időszakokhoz képest, addig idén már emelkedett, ha csak kis mértékben is, 0,2 százalékkal. Kiemelkedően bővült az eladott mennyiség Norvégiában 3, Törökországban, Svédországban és Svájcban 2-2 százalékkal.A legnagyobb arányú, 6 százalékos csökkenést mennyiség szempontjából Írországban, 3 százalékost Magyarországon, 2 százalékot pedig Hollandiában regisztráltunk a vizsgált huszonegy európai ország közül.

Néhány európai országban az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmának trendjei az idei első negyedévben. Mindig a tavalyi első negyedévhez viszonyítva. Százalékban.

Ország

Áremelkedés átlagos mértéke Forgalom értékben, nominálisan Mennyiségben
Európai átlag + 3,1 + 3,3 +0,2
Magyarország + 5 + 2 – 3
Ausztria + 4 + 5 + 1
Szlovákia + 4 + 4 0
Lengyelország + 1 + 1 0
Németország + 3 + 3 0
Görögország – 2 – 2 0


Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató, vezető globális vállalat.

Kapcsolódó cikkeink