A hazai élelmiszerboltokban 5 százalékkal nőtt az átlagár
Magyarországon 5 százalékkal nőtt az átlagár az éllelmiszerüzletekben az első negyedév során, a tavalyi hasonló periódushoz képest. Európában a drágulás átlagos mértéke 3 százalék. Ezt a 3 százalékot hazánk mellett további hat fejlett európai országban haladta meg az áremelkedés átlagos mértéke. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen jelentése az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum 2013. január-márciusi kiskereskedelmi trendjeiről.
Nálunk ebben az időszakban átlagosan 2 százalékkal nőtt az élelmiszerboltok bevétele, míg a vizsgált huszonegy európai országban átlag 3 százalékkal.
Az átlagárak legnagyobb mértékben, 9 százalékkal Törökországban emelkedtek, negyedéves összehasonlításban.Utána Magyarország és Hollandia következik 5-5 százalékkal, majd Finnország, Ausztria, Szlovákia, Csehország egyaránt 4 százalékkal.
– Továbbra is az árak befolyásolják az európai élelmiszer-kiskereskedelem növekedését – állapítja meg Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója. – Amíg a tavalyi második, harmadik és negyedik negyedévben azt láttuk, hogy a bolti forgalom növekedésének mértéke egyre csökken, addig ez a kedvezőtlen tendencia idén január-máricusban pozitívra változott.
Nominálisan az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom legnagyobb növekedését 12 százalékkal Törökország érte el az első negyedév során. Megelőzte Finnországot és Ausztriát, ahol 5-5 százalékos a mutató.
Viszont fordított ez a trend Írországban és Görögországban, ahol az élelmiszerüzletek bevétele 2-2 százalékkal csökkent, negyedéves összehasonlításban. Ezzel egyidőben a görögországi átlagárak is 2 százalékkal kisebbek lettek.
Jean-Jacqes Vandenheede rámutat egy másik kedvező változásra: – Amíg a vizsgált országok élelmiszer-kiskereskedelmében a mennyiségi eladás a tavalyi második, harmadik és negyedik negyedévben csökkent, a megelőző évi hasonló időszakokhoz képest, addig idén már emelkedett, ha csak kis mértékben is, 0,2 százalékkal. Kiemelkedően bővült az eladott mennyiség Norvégiában 3, Törökországban, Svédországban és Svájcban 2-2 százalékkal.A legnagyobb arányú, 6 százalékos csökkenést mennyiség szempontjából Írországban, 3 százalékost Magyarországon, 2 százalékot pedig Hollandiában regisztráltunk a vizsgált huszonegy európai ország közül.
Néhány európai országban az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmának trendjei az idei első negyedévben. Mindig a tavalyi első negyedévhez viszonyítva. Százalékban.
Ország |
Áremelkedés átlagos mértéke | Forgalom értékben, nominálisan | Mennyiségben |
Európai átlag | + 3,1 | + 3,3 | +0,2 |
Magyarország | + 5 | + 2 | – 3 |
Ausztria | + 4 | + 5 | + 1 |
Szlovákia | + 4 | + 4 | 0 |
Lengyelország | + 1 | + 1 | 0 |
Németország | + 3 | + 3 | 0 |
Görögország | – 2 | – 2 | 0 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató, vezető globális vállalat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >