A hazai divatipart is elérte a zöldhullám
A magyarok érdeklődnek a fenntartható divat és hazai márkák iránt, de kevés információjuk van róluk – idéz a GLAMI második Fashion (Re)search kutatásából az mmonline.hu. A legtöbben a környezetbarát anyagokat keresik.
A Fashion (Re)search második kutatásának eredményei alapján megállapítható, hogy a magyarok érdeklődnek a divatipar világa, vagyis annak környezetre gyakorolt hatása vagy a munkakörülmények iránt, de nincsenek elegendő vagy biztos információik mindezekről (57%). Ennek tükrében elmondható, hogy minél több aktuális és érdemleges információra, adatra, valamint megfelelő tájékoztatásra van szükség ahhoz, hogy a divatipar folyamatainak ismerete befolyással legyen a döntési mechanizmusukra a vásárlást illetően. A kutatás szerint a válaszadók 63%-a leggyakrabban konkrét szándékkal vásárol, de alkalomadtán megvesz nem tervezett termékeket is. 80%-uk már megszokott, bevált üzleteket, webshopokat részesít előnyben, ahol főleg ready-to-wear termékeket választ, 14%-uk pedig használt ruha üzletekben vagy Facebook csoportokban (is) vásárol. Mindössze a válaszadók 2%-a költ luxusüzletekben és 1%-a magyar márkáknál.
A kutatásban részt vett alanyok legnagyobb százaléka (62%) a fenntarthatósági faktorok közül a környezetbarát anyagokat veszi figyelembe vásárláskor. 20%-uk egyáltalán nem figyel oda a fenntarthatóságra, a környezetbarát gyártási folyamat és a divatcikkeket készítők munkakörülményei a magyar fogyasztók 7-11%-át foglalkoztatják. Arra a kérdésre, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie egy terméknek, hogy fenntarthatónak tekinthessük, a legtöbben az organikus, lebomló, újrahasznosítható anyagokat említették (55%), a gyártási folyamatot 49%, a megfelelő munkakörülményeket 27%, a tanúsítványokat 41% tartja fontosnak. Mindebből az látszik, hogy a magyarok nagy része csupán a felhasznált anyagok mentén értelmezi a fenntarthatóságot.
A Fashion (Re)search válaszadóinak 44%-a az időtlen divat híve, de egyéni ruhagyűjteményeit olykor az aktuális trendek darabjaival egészíti ki. 29%-ukat főleg a divatirányzatok befolyásolják vásárláskor, de néha örökérvényű darabokat is választanak. A sérült darabokat a legtöbben (45%) megjavíttatják, egy részük otthon viseli (38%) vagy eladományozza (36%) azokat.
A magyarok 71%-a hajlandó lenne többet fizetni egy-egy ruhadarabért, ha tudná, hogy az fenntartható körülmények közt készült, és 67%-uk ignorálná azokat a márkákat, melyek tisztességtelen munkakörülményeket, gyártási folyamatokat alkalmaznak, vagy szennyezik a környezetet – amennyiben erről pontos információik vannak. Ugyanakkor a válaszadók 47%-a egy fenntartható márkát sem ismer; 27%-a hallott már Stella McCartneyról és 10%-uk ismeri a Patagoniát. A kutatás szerint a válaszadók 90%-a nyitott lenne a hazai és fenntartható divatmárkákra, hiszen 86%-uk jobb minőségűnek tartja a magyar termékeket, mint az Ázsiából importált divatcikkeket.
A GLAMI célja, hogy fenntartható és hazai divatmárkákat is képviseljen a közeljövőben, mely pozitív hatású lehet mind a vásárlók, mind a márkák, mind a környezetvédelem szempontjából. A magyar divattervezőket térítés nélkül fogja szponzorálni a vállalat, a fenntartható márkákat illetően pedig egy egyedi szűrő és egy speciális kiemelési funkció beépítésével segít abban, hogy könnyebben rátaláljanak a vásárlók az környezetbarát és etikus brandekre. Mivel a magyaroknak kevés ismeretük van a fenntartható divatmárkákkal kapcsolatban, a GLAMI egy listát is készít ezekről a vállalatokról, a jövőben pedig lehetővé teszi majd, hogy a vásárlók értékeljék is az egyes webshopokat és azok termékeit. Mindezek tükrében a GLAMI egy, a divatipar különböző szegmenseiről átfogó képet nyújtó, releváns információs és kereskedelmi csatornává válik a kelet-közép-európai régióban. (mmonline.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható takarmány a jövő mezőgazdaságához – fekete katonalégy lárvákból készül fehérjedús takarmány az Öregtölgy Farmon
A hazai mezőgazdaságban új, környezetbarát megoldás jelent meg: az Öregtölgy…
Tovább olvasom >Szennyeződés ellen, fenntarthatóság mellett
A tisztítószerek és takarítóeszközök piacán a fenntarthatóság, a technológiai fejlesztések…
Tovább olvasom >Még mindig hasít a zöld hitel
A vállalati zöld hitelek piaca 2025-ben is dinamikusan nő, miközben…
Tovább olvasom >További cikkeink
A szolgáltatások drágulása hajtja az inflációt – nem az élelmiszerek
Bár a közbeszédben és a kormányzati intézkedések fókuszában továbbra is…
Tovább olvasom >MLBKT: márciusban további fellendülést jelez a BMI
A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított márciusi értéke 51,2 – közölte…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: szükség van az árrésstopra
A keddi adatok is bizonyítják, hogy szükség van az árrésstopra…
Tovább olvasom >