A hazai borfogyasztó
A 18 év feletti népesség megközelítőleg fele tekinthető borfogyasztónak. Heti szinten a magyar lakosság mintegy ötöde fogyaszt bort. Ugyanakkor minden második honfitársunk szinte sosem iszik ebből az alkoholos italból. A bor kedveltsége a 20 és 60 év közötti korosztályban lényegében egyenletes. Azonban a fogyasztás gyakoriságában már összefüggés figyelhető meg a korcsoporttal: a hetente többször is bort fogyasztók aránya egyenletesen nő az életkor emelkedésével – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézetnek a Nemzeti Bormarketing Program keretén belül 2008-ban elkészített borfogyasztókat, fogyasztási szokásokat leíró tanulmányából, a Consumer Tracking felmérésének adataiból, valamint a legfrissebb, 2009-es Étkezési szokások tanulmányából.
Napjainkban a borfogyasztáshoz – fogyasztói jelentős részénél – kellemes közérzet, könnyed ellazulás kapcsolódik. Sok borfogyasztónál a bor ivása a kis, akár családi közösségek „összehozó” itala is egyben, amit a beszélgetések alapvető részének tekintenek. A bor előnye a többi alkoholhoz képest, hogy minden évszakban megfelelő választás, télen a forralt bor kellemesen melegíti az embert, míg nyáron egy fröccs kiválóan oltja a szomjat. A bor ivása több fogyasztónál ebédek, főként pedig a vacsorák részét képezi.
A bor volumenének legnagyobb részét vendégségben és otthon fogyasztjuk el. A borfogyasztási alkalmakból is kitűnik, hogy mennyire fontos az otthoni helyszín, hiszen az ünnepnapok, vendégségek tere is döntően az otthon. Emellett a válaszolók 25 százaléka nyilatkozott úgy, hogy legalább alkalmanként fogyaszt bort étteremben, vendéglőben. Az itt elfogyasztott bormennyiség körülbelül a 10 százalékát teszi ki a teljes fogyasztott volumennek.
A fogyasztók borfogyasztáshoz kapcsolódó ismeretei nagyon hiányosak. A többség jelenleg még nehezen vállalkozik új ízek megismerésére, ehelyett a régi, jól bevált márkákat választja a jól ismert borvidékekről.
A borfesztiválok kifejezetten vonzóak a borok iránt érdeklődő, igényesebb szegmensbe tartozó fogyasztóknak, illetve egy-egy alkalommal az átlagfogyasztóknak is. E fesztiválok népszerűségét illetően növekedés figyelhető meg, ugyanakkor a résztvevők informáltsága ezzel kapcsolatosan jelentősen korlátozott.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >