A háború kockázatai a turizmus fellendülésére
A fogyasztói bizalom csökkenése, az infláció növekedése, az orosz és az ukrán piac kiadásainak csökkenése, a hagyományos és a feltörekvő úti célokra gyakorolt hatás – olvastuk a VIMOSZ hírlevelében. – Többek között ezekkel a következményekkel járhat az ukrajnai háború a nemzetközi turizmus idei fellendülésére a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) jelentése szerint.

A külföldi turistaérkezések 50-63%-os visszaesést produkáltak 2019-hez képest (fotó: Vimosz.org)
„Még túl korai lenne felmérni az ukrajnai háború hatásait, de a nemzetközi turizmus számára komoly kockázatot jelent, amely késleltetheti az ágazat amúgy is gyenge és egyenetlen fellendülését” – figyelmeztet az UNWTO, amely két, egyáltalán nem biztató forgatókönyvet mutat be: a külföldi turistaérkezések 50-63%-os visszaesése 2019-hez képest. E tekintetben a konfliktus lassíthatja a kezdődő újraindulást, annak ellenére, hogy számos ország feloldotta vagy enyhítette a COVID utazási korlátozásokat.
A szervezet hat olyan hatást azonosít, amelyet a háború az ágazatra gyakorolhat:
1. A turizmus gyenge és egyenetlen fellendülésének további kockázata.
2. Utazási zavarok az orosz és ukrán piacokon, amelyek a globális turisztikai kiadások 3%-át, mintegy 14 milliárd dollárt tettek ki 2020-ban. Emlékezni kell arra, hogy 2019-ben a nemzetközi utazásokra fordított orosz kiadások 36 milliárd dollárt, az ukrán kiadások pedig 8,5 milliárd dollárt tettek ki.
3. A fogyasztói bizalom csökkenése, különösen a kockázatra érzékenyebb piacokon és szegmensekben. Az Egyesült Államok és az ázsiai országok kiutazó piacai érintettek lehetnek, különösen az Európába irányuló utazások esetében, mivel ezek a piacok hagyományosan aggályosabbak vagy kockázatra érzékenyebbek.
4. Hatás a hagyományos úti célokra, de a feltörekvő úti célokra is, különösen a szigetekre és a tengerparti úti célokra.
5. A gyengébb gazdasági növekedés és a magasabb olajárak miatti növekvő infláció, a közelmúltbeli kamatemeléssel párosulva, ami magasabb fogyasztói utazási költségekhez és a vállalkozásokra, különösen a kkv-kra nehezedő nyomás növekedéséhez vezet.
6. A fentiek együttesen veszélyt jelentenek a foglalkoztatásra és a turisztikai vállalkozásokra
Kapcsolódó cikkeink
Visit Hungary: csaknem 100 ezer vendéget fogadtak a fővárosi szállodák a Forma–1 versenyhétvégén
Az idei Forma–1 versenyhétvégén a fővárosi szállodák majdnem 100 ezer…
Tovább olvasom >Újabb vizsgálatot indított a GVH a Booking.com szállásfoglaló platform ellen
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Booking.com B.V…
Tovább olvasom >Romániában kevesebb vendég valamivel több éjszakát töltött júniusban a szálláshelyeken, mint tavaly
Júniusban 2,2 százalékkal kevesebb turista szállt meg idegenforgalmi szálláshelyen Romániában,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új irányt vesz az Auchan: kisebb boltokkal lépne szintet a hipermarketlánc
Az Auchan Magyarország új stratégiát hirdetett: a következő években kisebb…
Tovább olvasom >Jelöljön Ön is, ki kapja a Gundel-díjat 2025-ben!
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete Gundel Károly vendéglős és gasztronómiai szakíró…
Tovább olvasom >