A gyönge font miatt egyezkedett a Tesco és az Unilever
Órákig szüneteltette csütörtökön a Unilever több tucatnyi termékének online nagy-britanniai árusítását a Tesco, miután a fogyasztási, háztartási cikkeket és élelmiszereket árusító óriásvállalat jelentősen emelni akarta nagybani árait a font meredek értékvesztésére és ennek importdrágító hatására hivatkozva. A Unilever és a Tesco csütörtök este bejelentette, hogy a vitát sikerült rendezni.
A Tesco – a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat – internetes értékesítési felületéről csütörtökre húsz Hellmann's márkájú majonéz- és szószféleség, számos Flora margarinkészítmény, Persil mosóporok, valamint dobozos fagylaltok, tisztálkodószerek, fogkrémek tűntek el. A legnagyobb visszhangot azonban a Nagy-Britanniában rendkívül népszerű, élesztőkivonat-alapú szószkészítmény, a Marmite forgalmazásának leállítása keltette.
A Tesco online vásárlási oldalán az „Elnézést kérünk, e termék jelenleg nem kapható” felirat volt olvasható még csütörtök este is az érintett cikkek képe alatt.
A Unilever – a legnagyobb brit fogyasztásicikk-gyártó vállalatcsoport – azonban bejelentette, hogy az „ellátási helyzetet” sikerült megoldani. Csütörtök este a Tesco is rövid közleményben tudatta, hogy a két cég megállapodásra jutott, de azt egyikük sem részletezte, hogy az egyezség mit tartalmaz.
A vita előzményeként a Unilever jelentősen – piaci források szerint egyes esetekben 10 százalékkal – emelni kívánta nagybani értékesítési árait, amit a Tesco nem fogadott el.
A Unilever érintett termékeit a másik három nem diszkontjellegű országos brit áruházlánc, a Sainbury's, a Morrisons és a Waitrose is árulja. E cégek csütörtök estig hivatalosan nem kommentálták a Unilever áremelési szándékát, de a médiának nyilatkozó piaci források szerint e szupermarket-hálózatok is vitában álltak a brit-holland fogyasztóicikk-óriással.
A brit kiskereskedelemben folyamatos és ádáz árháború dúl, és a Brit Kiskereskedelmi Szövetség (BRC) e héten kiadott állásfoglalásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a font gyengülése és az elmúlt évek élelmiszerár-deflációja után a szektor képtelen pótlólagos költségeket érvényesíteni a fogyasztói árakban.
A font 17 százalékkal gyengült az euróval szemben, kereskedelmi súlyozású árfolyamindexe pedig – amely a brit gazdaság legfőbb kereskedelmi partnereinek devizakosarához méri a font értékét – mélységi rekordra süllyedt azóta, hogy a brit EU-tagságról június 23-án tartott népszavazáson a többség a kilépésre voksolt.
Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics a font megpróbáltatásairól összeállított legutóbbi tanulmányában kiemelte: az ázsiai kereskedésben múlt pénteken bekövetkezett „villámkrach” óta – amikor a font két perc alatt 6 százalékot zuhant, mielőtt valamelyest visszakapaszkodott volna – a befektetők most már attól tartanak, hogy a font további esése akár potenciális fontválsághoz is vezethet.
Jóllehet a hirtelen zuhanást később több piaci szereplő egy hibás kereskedési algoritmussal magyarázta, a font azóta sem tért vissza korábbi árfolyamszintjére, és a piacon már megfigyelhető, hogy a befektetők egyre több védőpozíciót vesznek fel a font további zuhanása ellen – hangsúlyozták a Capital Economics londoni elemzői. (MTI, Kertész Róbert)
Kapcsolódó cikkeink
A Shopper Park Plus Nyrt. Szlovákiában felvásárolt egy kiskereskedelmi park portfóliót
A Shopper Park Plus Nyrt. (SPP) felvásárolt Szlovákiában egy Tesco-központú…
Tovább olvasom >Együttműködést szorgalmazó platformot hoz létre a Tesco a menstruációs szegénység felszámolásáért
A menstruációs szegénység felszámolását zászlajára tűző platform létrehozását jelentette be…
Tovább olvasom >2,3 millió szavazat juttatta célba a Tesco újonnan startolt, 57 millió forintos programját
Több mint 2,3 millió voksot adtak le a Tesco vásárlói…
Tovább olvasom >További cikkeink
Németországban havi szinten lassult, éves összevetésben gyorsult a nagykereskedelmi árak emelkedése februárban
Németországban februárban havi szinten lassult, éves összevetésben gyorsult a nagykereskedelmi…
Tovább olvasom >Egyensúly és szépség a mindennapokban – A Balance by Béres Alexandra termékei már elérhetők a Rossmannban
Béres Alexandra Balance márkája új szépségápolási termékekkel debütált a Rossmannban,…
Tovább olvasom >Március 14-én fogyasztóvédelmi napot tartanak az Auchan áruházak
Az Auchan Magyarország 2017-től a Covid járvány megjelenéséig minden évben…
Tovább olvasom >