A gyermekek egészsége nem spórolás tárgya!

Szerző: Budai Klára Dátum: 2023. 03. 30. 16:31

A COVID-os időszak jelentős mértékben befolyásolta az eladásokat a gyermekvitaminok kategóriájában is. Jobban figyeltek a szülők arra, hogy a gyerekek immunrendszere erős legyen, ennek érdekében több vitaminkészítményt vásároltak.

2021-ben az internetes értékesítés nagyobb mértékben növekedett, hátrányba szorítva a patikai értékesítést. Amikor 2022 januárban a gyógyszerek forgalmazását megszüntették a weben, ismét előtérbe került a helyszíni vásárlás.

Régebben a hagyományos multivitaminok voltak forgalomban, most ezek mellett megjelentek a D-vitamint, C-vitamint és cinket tartalmazó különböző kombinációk.

– Nagy a választék, ami kombinációban kapható más-más néven és megjelöléssel. Egyes hatóanyagok több termékben is szerepelnek, így az összesített hatóanyagtartalmat kell figyelni, hogy elkerüljük a túladagolást – javasolják a Pingvin Patikák szakemberei.

Jelenleg főként az immunerősítő vitaminokat, omega-3 tartalmú étrend-kiegészítőket, illetve a multivitaminokat keresik az emberek gyermekeik számára. Ezen belül megfigyelhető az is, hogy a rágótablettákkal szemben megnőtt a gumivitaminok népszerűsége.

– 2022-ben az Ország Boltja Népszerűségi Díj első és Minőségi Díj harmadik helyezettjeként folytatjuk marketingaktivitásunk erősítését az adott termékkategóriában, előtérbe helyezve a vásárlóink igényeinek kiszolgálását.

A gyermekvitaminoknál a rágótablettákkal szemben megnőtt a gumivitaminok népszerűsége

Hódítanak a multivitaminok

Az IQVIA 2022-es adatok alapján, országosan a gyerek multivitaminok forgalma értékben átlagosan 8%-os, míg darabszámban 10%-os csökkenést mutatott a 2021-es évhez képest.

A babavitaminok forgalma átlagosan 5%-ot esett vissza, míg értékben az árak emelkedésének köszönhetően 1%-os növekedést ért el.

Zákány-Mercz
Krisztina
kereskedelmi vezető
Kulcspatikák

– Az országos adatokkal ellentétben a Kulcs Patikák forgalma darabszámban 5%-os, míg értékben 10%-os növekedést mutatott, ami egyrészt az árak emelkedésének, másrészt annak köszönhető, hogy a piaci igények a baba- és gyerekvitaminok esetében a drágább termékek irányába mutatnak, ezt pedig a célzott reklámtevékenységnek tudjuk be – avat be Zákány-Mercz Krisztina, a Kulcspatikák Zrt. kereskedelmi vezetője.

Egyre több gyártócég helyezte termékét az FMCG-szektorban kiemelt kihelyezéssel előtérbe, bekerült a polcokra a vitamin a szuper- és hipermarketekben is. Illetve teret hódítottak a saját márkás termékek is az FMCG-ben.

– Az FMCG-piacon való térhódítás ugyan befolyásolja a patikai piacon a forgalmi adatokat, de a drogériákhoz és szupermarketekhez képest a patikai szaktanácsadás jelentősége továbbra is kiemelkedő, így még mindig a patikai forgalom a jelentősebb – jegyzi meg Zákány-Mercz Krisztina.

Míg 2021–2022-ben előtérbe kerültek a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések, mostanra megmutatkozik némi elmozdulás a piacon a kisebb kiszerelések irányába. A baba-, gyerekvitaminok esetében még nem látszik az a piaci trend, amelyet a felnőtt vitaminpiacon már látni lehet, hogy visszaesett volna jelentősen a vitaminfogyasztás. Az emberek a gyerek- és babavitaminokra továbbra is áldoznak, és fontosnak tartják a betegségek megelőzését.

A gyerekvitaminok esetében nem annyira jellemzőek a mono-vitaminok, vagyis külön C-, D-vitamin, hanem a multivitaminokat választják a szülők szívesebben.

A kategórián belül megjelentek a csokoládéhoz és cukorkákhoz hozzáadott vitaminok, de ezek még mindig nem tudták megrengetni a tabletta- és gumivitaminok forgalmát. A termékeket próbálják az emocionális alapú kötődés kialakulása felé vinni, bejöttek a figurák, és olyan formák, amelyek kedveltek a gyerekek körében, mint például a Marslakócska, Vibovit stb.

– Újdonság az életünkben a Kulcs az Egészséghez című PodCast csatornánk, amelynek hirdetéseivel márciustól találkozhat a közönség. Ez a csatorna kifejezetten az aktív korú, főként kisgyerekes szülők számára dolgoz fel érdekes információkat. Ezenkívül visszatér a nagy sikerű Kérdezd a gyógyszerészt! című élő Face­book-műsorunk, amely sok ezer kisgyerekes szülőt is elért korábban alkalmanként – teszi hozzá a kereskedelmi vezető. //

 

A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.

Kapcsolódó cikkeink