A GVH engedélyezte az eMAG és az Extreme Digital egyesülését
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Dante International Kft. (eMAG.hu) irányításszerzése az Extreme Digital Zrt. (edigital.hu) felett nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt a műszaki termékek kereskedelmének piacán.
A Hivatalhoz érkezett bejelentés szerint az eMAG.hu online áruházat működtető Dante International Kft. irányítást kívánt szerezni az edigital.hu online áruházat, valamint országszerte 16 boltot üzemeltető Extreme Digital Zrt. felett.
A tranzakcióban résztvevő társaságok által üzemeltetett online áruházak forgalma – különösen a műszaki termékek hazai online kiskereskedelmét tekintve – kiemelkedő, ezért a GVH részletes (ún. teljes körű) eljárásban vizsgálta az összefonódás lehetséges káros versenyhatásait. A Hivatal a felek által benyújtott adatok elemzése mellett megkeresett versenytársakat, beszállítókat és piackutató társaságokat is.
A most zárult eljárásban a hatóság arra a következtetésre jutott, hogy a műszaki cikkek vonatkozásában az online és a hagyományos bolti (offline) kereskedelemi szegmensek nem különülnek el, azok egységes piacot alkotnak. Ezt az indokolta, hogy az online és offline módon is kereskedő szereplők jellemzően országosan egységes árakat, feltételeket alkalmaznak, illetve, hogy a magyar fogyasztók kiemelt jelentőséget tulajdonítanak az online boltok fizikai felkereshetőségének is. Az egységes piac-meghatározást támogatta a megkeresett piaci szereplők és beszállítók többsége, valamint egy piackutató által készített tanulmány is. Az így meghatározott piacon a felek együttes részesedése alacsonyabb 20%-nál, és e küszöb alatt a GVH gyakorlata (lásd 7/2017. sz. közlemény) szerint nem kell számolni a beavatkozására okot adó negatív hatásokkal.
A Hivatal álláspontja szerint ugyanakkor az összefonódásnak várhatóan akkor sem lennének káros hatásai, ha a vizsgálat a műszakicikk-kiskereskedelem online szegmensére lenne szűkítve: azaz, valószínűsíthetően nem emelkednek majd az árak. Ezt a következtetést támasztja alá a piaci árak átláthatósága, az online vásárlók árérzékenysége, a megmaradó versenytársak által támasztott versenynyomás és a piac támadhatósága is. A GVH nem tartotta reálisnak azt a piaci szereplők által felvetett aggályt sem, hogy a nagyobb beszerzési volumenre építve az egyesülő vállalat ki tudná szorítani a versenytársait alacsony áraival, mert nem kerül erőfölényes pozícióba a beszállítókkal szemben, emellett a jelenlévő versenytársak piaci potenciálja és a piacra lépés lehetősége is akadályozná ezt.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/14/2019.
Budapest, 2019. október 17.
Gazdasági Versenyhivatal
Kapcsolódó cikkeink
Újra vizsgálja a GVH a Wizz Air vállalásait – lejárt a kompenzációs kötelezettség öt éve
Utóvizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Wizz Air Hungary…
Tovább olvasom >Tovább szárnyal az online kereskedelem Romániában
Az online költések összege Romániában tavaly elérte a 11,7 milliárd…
Tovább olvasom >GVH: már 100 termékkategória érhető el az online Árfigyelőben
Újabb 22 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fókuszban a fenntartható élelmezési rendszerek támogatása: megjelent a Nestlé közös értékteremtési összefoglalója
A Nestlé elhivatottan dolgozik azon, hogy világszerte fenntartható, kiegyensúlyozott és…
Tovább olvasom >Jägermeister Orange: jéghideg újdonság a szicíliai narancs aromájával
1400 órányi szicíliai napfény, 56 gyógynövény és három narancs aromája…
Tovább olvasom >Újra vizsgálja a GVH a Wizz Air vállalásait – lejárt a kompenzációs kötelezettség öt éve
Utóvizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Wizz Air Hungary…
Tovább olvasom >