A GVH Digitális Tudatosság Programja segít felismerni a trükköket, amikkel a reklámok befolyásolnak

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 09. 11. 11:06
🎧 Hallgasd a cikket:

 A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Digitális Tudatosság Programjának keretében több fontos témára is felhívja az iskolások, gyerekek, illetve a szülők figyelmét. Most egy edukációs kampány keretében, négy héten keresztül a közösségi médiában is fókuszba állítja a digitális világban rejlő veszélyeket.

A digitális térben, a tévében és a játékok közben egyre több reklám veszi célba a gyerekeket. Ezek a hirdetések sokszor megtévesztőek, trükkökkel próbálják befolyásolni a döntésüket. Így elérve azt, hogy akár olyan terméket vagy szolgáltatást is megvásároljanak, amire valójában nincs szükségük. A GVH Digitális Tudatosság Programjának egyik célja, hogy a gyerekek felismerjékhogy milyen eszközökkel (pl. sürgetés) manipulálnak a reklámok, hogyan próbálják befolyásolni a döntéseinket egy-egy termék vagy szolgáltatás megvásárlásánál.

Milyen trükkökkel manipulálnak a reklámok?

  • Sürgetés és FOMO („fear of missing out”)

„Már csak 2 db elérhető!”, „Most épp 10-en nézik ezt a terméket!” – ezekkel a mondatokkal azt próbálják elérni, hogy gyorsan döntsünk a vásárlás mellett, nyomást gyakorolnak ránk. Pedig az egész gyakran csak egy trükk és a visszaszámláló óra újraindul, az elérhető termékek száma is ugyanannyi marad.

  • Rejtett költségek

Egy termék először olcsónak tűnik, aztán a vásárlás végén kiderül, hogy ehhez jön még a csomagolási díj, biztosítási költség, kezelési költség és hirtelen már nem is olyan kedvező az ár.

  • „Ingyenesség”

Az „ingyenes próbaidőszak” is gyakran csapda: ha nem figyelünk, az előfizetés automatikusan elindul, a kártyánkról pedig levonják a pénzt. A leiratkozást ráadásul sokszor szándékosan megnehezítik.

  • Fogyasztói értékelések – mindig megbízhatóak?

A fogyasztói értékelések egyre fontosabbak egy vásárlásnál, sokszor ezek alapján döntünk egy-egy termék vagy szolgáltatás megvásárlásánál. Azonban vannak hamis vélemények is, amit gyakran MI-vezérelt botok generálnak. Legyen gyanús az értékeléseknél, ha szinte mindenki 5 csillagot ad, ha a szöveg nagyon általános („Szép termék”), vagy ha sok az ismétlődő, hibás mondat.

  • Burkolt reklámok – influenszereknél

Amikor egy influenszer kedvenc termékét ajánlja, könnyen elhisszük neki, hiszen személyes hangvételben beszél. Azonban előfordulhat, hogy ez valójában egy fizetett reklám, amit a tartalom készítője köteles lenne jelezni, hiszen ez fontos a döntésünk szempontjából.

A Digitális Tudatosság Program keretében a GVH szakemberei többek között a megtévesztő reklámokról is részletesen beszélnek az interaktív előadásokon. Az ingyenes programra folyamatosan lehet jelentkezniA GVH oldalán elérhető a program leírása és diákoknak szóló, illetve a pedagógusok munkáját támogató útmutatók, jó tanácsok is. A GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben a szervezők részletesen is bemutatják a programot és beszámolnak az eddigi tapasztalatokról és az oktatási anyag tartalmáról.

A mesterséges intelligencia témaköre megkerülhetetlen a fiatalok körében is, ezért a GVH   országos pályázatot hirdetett 5-8. osztályos gyerekeknek. Ezzel lehetőséget ad a gyerekek számára, hogy közvetlenül kifejezhessék véleményüket, érzéseiket és elképzeléseiket a mesterséges intelligencia jövőjéről. Pályázni előadással, rövid videóval és plakáttal lehet.

A GVH nagy hangsúlyt helyez a vállalkozások edukációjára is, ezért Digitális fogyasztóvédelem 2025 címmel rendez szakmai konferenciát 2025. szeptember 25-én. A rendezvény központi témaköreit a mesterséges intelligencia, az úgynevezett sötét mintázatok és az influenszer marketing adják majd.

Kapcsolódó cikkeink