A Google és a GE a legaktívabb lobbisták között Brüsszelben
A Transparency International (TI) felmérése szerint a Google és a General Electric (GE) lobbistái több mint ötven találkozón vettek részt az Európai Bizottság legmagasabb rangú tisztségviselőivel Brüsszelben, valamint együttesen 6,75 millió eurót (2 milliárd forintot) költöttek érdekérvényesítésre fél év alatt, saját bevallásuk alapján..
A TI első alkalommal publikált felmérésében 4318 érdekérvényesítési célú találkozót elemzett, amelyeket az érintett bizottsági tisztviselők közöltek.
A találkozók 75 százalékát vállalati lobbistákkal folytatták, 18 százalékát civil szervezetekkel, 4 százalékát agytrösztökkel (think tank), 2 százalékukban pedig önkormányzatok vettek részt rajtuk.
Daniel Freund, a TI szakértője a közlemény szerint elmondta: az eredmények szerint szoros kapcsolat van a lobbizásra költött pénz és a találkozók száma között. A nagyobb lobbiköltségvetésű cégek több találkozót, jobb hozzáférést kapnak, főként a pénzügyi, digitális valamint az energiaügyi területen – mutatott rá.
A tájékoztatás idézi Carl Dolant, a TI európai igazgatóját, aki hangsúlyozta: elismerés illeti a bizottságot, hogy betekintést adott a magas rangú tisztviselők lobbizási tevékenységébe, azonban az alsóbb szinteken dolgozó tisztviselőket is megkeresik a lobbisták. Növelni kellene az átláthatóságot, hogy a közvélemény meggyőződhessen az uniós döntéshozatal integritásáról – jegyezte meg.
Az unió önkéntes alapon működő átláthatósági nyilvántartásába – a lobbisták jegyzékébe – 7908 szervezet regisztrálta magát, közülük 4879-nek deklarált célja, hogy befolyásolja az uniós politikai döntéshozatalt a vállalati érdekek mentén. A felmérésből kiderült, hogy a 20, brüsszeli irodával is rendelkező nagy ügyvédi iroda közül 14 nem regisztrálta magát. Számos bank, amelynek képviselői részt vettek találkozókon a tőkepiaci unió reformcsomag előkészítése során, szintén nem regisztrálta magát a nyilvántartásban.
A TI azt ajánlja, hogy tegyék kötelezővé az átláthatósági nyilvántartást, mivel így szankcionálni lehetne azokat a szervezeteket, amelyek nem tartják be a lobbizás szabályait. Javasolja továbbá, hogy az uniós döntéseket lássák el „jogi lábnyommal” (legislative footprint), amelyből kiderül, mekkora hatásuk volt a lobbistáknak az adott jogszabályra. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
EU: a nemzetközi jog alkalmazása kötelezettség a kibertérben is
Az Európai Unió Tanácsa nyilatkozatot hagyott jóvá a nemzetközi jog…
Tovább olvasom >Lengyel kormányfőhelyettes: az EU-Mercosur együttműködési szerződés veszélyezteti a lengyel mezőgazdaságot
Az Európai Unió és a dél-amerikai Mercosur szabadkereskedelmi övezet tagállamai…
Tovább olvasom >A Schwarz Csoport és a Google együttműködése új szintre emeli a kiberbiztonságot Európában
A Lidl és Kaufland márkákat birtokló Schwarz Csoport hosszú távú…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >