A GKI szerint romlóak, de még mindig optimisták az üzleti várakozások
Novemberben négyhónapos emelkedés után kissé csökkent a GKI-Erste konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke, az üzleti várakozások romlása miatt.
A fogyasztói várakozások az idén októberben elért csúcsot jelentő szinten maradtak, az üzletiek viszont a szeptemberi tetőpontról az év eleji szintre estek vissza. A gazdasági várakozásokat mutató érték egy viszonylag szűk sávon belül mozog, de értékei folyamatosan optimizmust mutatnak – közölte az Európai Unió támogatásával végzett felmérésének eredményeit a GKI Gazdaságkutató Zrt.
A közlemény szerint a konjunktúraindex, a szezonális hatásoktól megtisztítva, novemberben mínusz 1,0 pontra romlott az októberben mért mínusz 0,8 pontról. Az üzleti bizalmi index az előző hónapban mért 5,8 ponthoz képest 4,6 pontra romlott, a fogyasztói bizalmi index pedig változatlanul mínusz 19,6 ponton állt novemberben.
Novemberben az üzleti várakozásokon belül az ipari és kereskedelmi bizalmi index hibahatáron belüli mértékben emelkedett, az építőipari és szolgáltatói viszont érezhetően esett. Az iparban az elmúlt időszak termelése és a készletek megítélése javult, a rendelésállományoké stagnált – ezen belül az exportrendeléseké romlott -, a termelési kilátásoké viszont kedvezőtlenebb lett. A válaszadók a beruházások idei csökkenését jelezték, jövőre viszont szerény növekedést terveznek.
Az építőipari bizalmi index október után novemberben is csökkent, értéke visszatért az augusztusi szintre, folytatódott az év egészére jellemző hullámzás. Novemberben az előző háromhavi termelés megítélése némileg, a rendelésállományé jelentősebben romlott.
A kereskedelmi bizalmi index értéke hibahatáron belüli mértékben emelkedett. Ezzel továbbra is az elmúlt, több mint 1,5 évet jellemző viszonylag keskeny sávban maradt, de tavaly december óta nem volt ilyen magas. Az eladási pozíció és az elmúlt időszak teljesítményének megítélése romlott, míg a várható rendeléseké kissé kedvezőbb lett. A szolgáltatói bizalmi index csökkenésében az általános üzletmenet, az elmúlt negyedévi és a várható forgalom megítélésének romlása egyaránt szerepet játszott.
A foglalkoztatási várakozások a kereskedelem kivételével minden ágazatban és a lakosság körében is valamelyest javultak.
Az áremelési törekvés a kereskedelemben és az iparban valamivel erőteljesebb lett, novemberben az emelésre számítók aránya már az utóbbiaknál is meghaladta a csökkenést várókét. Az építőiparban az áremelésre és árcsökkenésre számító cégek aránya most is szinte azonos. A szolgáltatók áremelési törekvése gyengült. Mérséklődött a fogyasztók inflációs várakozása is.
A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban – különösen az iparban – kedvezőbb lett, és az építőipar kivételével mindenhol a javulásra számítók kerültek szerény többségbe. A fogyasztók véleménye nem változott.
A GKI fogyasztói bizalmi index novemberben az októberi jelentős javulást követően stagnált. A lakosság saját várható pénzügyi helyzetét valamivel jobbnak, várható megtakarítási képességét sokkal kedvezőtlenebbnek vélte, mint októberben. (hirado.hu)
Kapcsolódó cikkeink
A GKI 2-2,5%-os gazdasági növekedést vár 2025-ben
A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2025-re 2-2,5%-os GDP-növekedést prognosztizál, amely a külpiaci…
Tovább olvasom >GKI elemzés: A kereskedelemben 6-szor gyorsabban nőtt a termelékenység 2010 óta, mint a feldolgozóiparban
A nemzetgazdasági ágazatok munkatermelékenységet vizsgáló sorozatunk harmadik részeként a feldolgozóipar…
Tovább olvasom >Márciusban stagnált a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az élelmiszerbiztonságra is kihathat a ragadós száj- és körömfájás-járvány
Miközben a hatóságok versenyt futnak az idővel, hogy megfékezzék a…
Tovább olvasom >Több mint 10 ezer tonna élelmiszert mentett meg az Élelmiszerbank 2024-ben
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület 2024-ben összesen 10 359 tonna lejáratközeli…
Tovább olvasom >Kiderült, melyik a reklámpiac legerősebb hónapja
Továbbra is a november a legerősebb hónap a reklámpiacon –…
Tovább olvasom >