GfK: tovább romlott a fogyasztói hangulat
A GfK piackutató intézet felmérése szerint tovább romlott a fogyasztói hangulat Magyarországon, ezt jelzi a GfK komplex fogyasztói bizalmi indexe (FBI), amely 13 ponttal 117,5 pontra csökkent decemberre a szeptemberi felméréshez képest – közölte a GfK Hungária Piackutató Intézet pénteken az MTI-vel.
A Michigani Egyetem licensze alapján készülő FBI összegzi a háztartások tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó vásárlási hajlandóságát, a jelenlegi anyagi helyzetük megítélését az egy évvel korábbihoz viszonyítva, a jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásokat, az ország következő 12 hónapban és elkövetkező öt évben várható gazdasági helyzetének megítélését.
A fogyasztói várakozások mutatója (FVI) 21 pontot zuhant egy negyedév alatt és 119,4 pont volt decemberben. Ezen belül különösen a rövid távú, a 12 hónapra vonatkozó várakozások romlottak. A GfK megállapítása szerint a FVI a háztartások várható pénzügyi helyzetének és az ország várható gazdasági helyzetének megítélése miatt csökken.
Enyhén mérséklődött a vásárlási hajlandósági index (VHI), decemberben a 115,4 pontos érték 2,7 ponttal volt alacsonyabb a szeptemberi felmérés eredményénél.
A munkanélküliséget illetően 54 százalék számít annak növekedésére. A lakosság arányában az inflációs várakozás nem változott, 91 százalék számít átlagosan 9 százalékos drágulásra a következő 12 hónapban.
Továbbra is kedvezőtlenek a család reáljövedelmére vonatkozó várakozások: tízből hatan reáljövedelmük csökkenését várja.
A lakosság 23 százaléka gondolja úgy, hogy most nem alkalmas az idő hitelfelvételre, az előző felmérésnél ez az arány 28 százalék volt. Decemberben 71 százalék nyilatkozott úgy, hogy soha nem venne fel hitelt, míg szeptemberben ez az arány 69 százalék volt. Ezt magyarázza az, hogy a lakosság 55 százaléka a hitelkamatok emelkedésére számít a következő 12 hónapban.
A felmérésben 37 százalék volt bizonytalan azzal kapcsolatban, hogy felhasználja-e megtakarításait egy korábban tervezett vásárláshoz, 16 százalék szerint pedig most nem érdemes nagyobb háztartási eszközt venni.
Lakásának eladására az időt mindössze 5 százalék tartja érdemesnek, ugyanakkor 46 százalék venne lakást, s hasonló – 45 százalék – azoknak az aránya, akik jó befektetésnek tartják a lakásvásárlást. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >