A gabona éve volt a tavalyi
Agrár-külkereskedelmünk 2006-ban is sikeres évet zárt. A kivitel, az év derekán mutatott gyengülő növekedési periódus után, az év második felében magára talált. Végeredményben – a rekordot rekordra halmozó harmadik és negyedik negyedévi exportteljesítmény eredményeként – éves átlagban 10 százalékhoz közelítő exportbővülést produkált.Az import növekedési dinamikája ezzel szemben az év folyamán gyengült. Az év elején tapasztalt 18-20 százalékkal szemben az importbővülés éves átlaga végül is az export növekedésével közel azonos szintre (10,3 százalékra) állt be. Ilyen mértékű export-import növekményegyezőség sem a csatlakozást közvetlenül megelőző években, sem az azt követő időszakban nem fordult még elő.
Tizenharmadik havi agrárkivitel
A KSH most közzétett, előzetes éves külkereskedelmi statisztikai adatai szerint agrárkivitelünk 2006-ban hozzávetőlegesen egy teljes hónapnak megfelelő export nagyságrendjével lépte túl a 2005. évi kivitel szintjét. Agrárgazdaságunk 2006-ban is megőrizte nettó exportőri pozícióját. A 3,7 milliárd eurós exportárbevétel mintegy 35 százalékponttal haladta meg az agrár- és élelmiszertermék importját.
Agrártermékeink legjelentősebb felvevő piaca 2006-ban is az exportunk közel 70 százalékát felvásárló EU-25 tagállamai voltak. Jóllehet az EU-n belüli piacbővülés elsősorban a velünk együtt csatlakozott országoknak köszönhető, ez nem járt a háttérbe szorulásunkkal: az EU belső piacán vevőre talált termékeink 74 százaléka továbbra is az EU-15-ök piacaira került.
Importunk mintegy 90 százaléka származott 2006-ban az EU belső piacáról. A behozatal azonban sokkal inkább országcentrikus volt, mint a kivitelünk. Míg az öt legjelentősebb EU-beli vásárlónk az Európába irányuló kivitelünknek „csak” a felét kötötte le, addig az öt legjelentősebb importőr országból érkezett az Európából származó behozatal mintegy kétharmada.
Az export és import szaldójaként létrejött kereskedelmi mérlegtöbblet megközelítette az 1 milliárd eurót, így az agrár- és élelmiszer-gazdaság 2006-ban is jelentős pozitívummal járult hozzá az ország külkereskedelmi mérlegének javításához, pontosabban a kereskedelmi mérleghiány mérsékléshez.
Jobb áron adtunk el az év végén
Az agrárexport-bővülés forrásai között 2006-ban kiugróan fontos szerepet játszott a gabona és a gabonakészítmények kivitele. Az élelmiszer, ital, dohány árufőcsoport éves kiviteli értékének 22 százalékát (710 millió eurót) ez a termékkör adta. Kukoricából összességében 2,4, búzából 2,3 millió tonnát exportáltunk, ami rekordnak számít.
Az év végi szállítási csúcs jellemzéseként elmondható, hogy augusztustól az év végéig mintegy 1,6 millió tonna búza hagyta el az országot, kukoricából pedig egyedül a negyedik negyedévben több mint 1,1 millió tonnát exportáltunk. A gabona termékcsoport exportunkon belüli év végi térnyerését jellemzi, hogy a decemberi 380 millió eurós exportteljesítményből 105 millió euró árbevételt ez a termékcsoport adott.
A gabonatermékek kivitelének gyors, év végi felfutása a keresleti piac élénkülésének, az exportértékesítési átlagárak meredek emelkedésének köszönhető. Példaként említve a kukoricát: míg az októberi 240 ezer tonnás kiszállítás 102,9 euró/tonnás átlagáron kelt el, addig a novemberi 445 ezer tonnás kivitel 122, a decemberi 436 ezer tonnás export pedig 130,2 euró/tonna átlagáron értékesült. A búza augusztusi 105 eurós értékesítési exportátlagára decemberre 127 euróra nőtt.
A feldolgozatlan mezőgazdasági termékek exportunkon belüli felfutása elméletileg nem túl szerencsés, hiszen ilyen esetben alacsony hozzáadott értékű terméket, valójában nyersanyagot exportálunk. Ám a kínálkozó lehetőséget a 2006 elején már 6 millió tonnára duzzadt intervenciós gabona, főleg kukoricakészlet árnyékában ki nem használni bűn lett volna.
Második helyre csúszott vissza a hús
A gabonán kívül, a nagyságrendet képviselő termékkörök között kiemelt jelentőséggel bírtak még 642 millió euróval a hús és hústermékek (amely a gabona év végi hajrájának köszönhetően elvesztette vezető helyét), 580 millió euróval a zöldség-gyümölcsfélék, 294 millió euróval az állati takarmányok és 222 millió euróval a cukor és cukorkészítmények termékcsoportja. A növekedési jellemzőket szem előtt tartó rangsor azonban eltér az árbevétel nagyságrend szerinti rangsorától.
A leggyorsabban bővülő exportpiacok ugyanis sorrendben a dohány (58%), a kávé, tea (32%), a gabona (26,3%), a tej és tejtermékek (26%) és a cukor, illetve cukortermékek (25,3%) voltak.
Ebből is látható, hogy az összességében 10 százalékos exportnövekedés mögött jó néhány termékkör esetében rendkívül jelentős piacbővülés zajlott le 2006-ban. Ezzel szemben az olajosmag-export, az állati takarmányoknak, illetve a hús és húskészítményeknek a kivitele visszaesett.
A gabonakivitelt 2006-ban igen erőteljes éven belüli mennyiségi és értékbeni ingadozás jellemezte, ami a kereslet hullámzásán túl a termékek kivitelét drágító, a kiszállítást nehezítő logisztikai hiányosságokra is felhívja a figyelmet. Éppen ezért a versenyképességünket hátrányosan érintő magas szállítási költségek redukálására a támogatáspolitika nyújtotta eszközök felhasználásával gondot kellene fordítani. Kiváltképp a vasúti és vízi szállítást nehezítő körülmények és a logisztikai hátrányaink módszeres felszámolására.
Importnyomás Lengyelország felől
Az importbeáramlás decemberben tovább lanyhult, így az export- és importnövekmények közötti eltérés éves viszonylatban – a csatlakozás óta először – 1 százalékon belülre került.
Relációs összefüggéseket nézve megállapítható, hogy az EU-25-ök belső piacáról származó import átlag feletti mértékben, 12,3 százalékkal bővült. A velünk együtt csatlakozott országok továbbra is erős, mintegy 20 százalékkal bővülő importnyomás alatt tartják a magyar piacot. Kiváltképp Lengyelországot indokolt kiemelni, hiszen a Németország mögött második helyre szorult lengyelek 25 százalékot meghaladó mértékű fejlődést produkáltak 2006-ban irányunkban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >