A fuvarozók a 18 éves korhatár visszaállítását kérik az Európai Bizottságtól
Az Európai Bizottsághoz (EB) fordul a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), hogy a gépjárművezető- hiány megszüntetése és a folyamatos utánpótlás érdekében tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a belföldi fuvarozásban – közölte az érdekképviselet az MTI-vel. Az ágazatból a szervezet adatai szerint jelenleg 6800 járművezető hiányzik.
A szervezet a kérdés kivizsgálását és a probléma soron kívüli megoldását kéri, mivel az valószínűleg több uniós tagállamot is érint.
Az EB közlekedési biztosához írt levelükben kiemelik: a személyszállításban és az árufuvarozásban egyaránt súlyos problémát okoz az utánpótlás, az egész országban állnak tehergépjárművek és autóbuszok azért, mert nincs elég gépjárművezető. A problémát tovább fokozza, hogy a kötelező uniós jogharmonizáció miatt a C és a D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18-ról 21 évre, illetve 21-ről 24 évre emelkedett.
Azt szeretnék, ha kizárólag a belföldi forgalomban lehetőség nyílna a hivatásos gépjárművezető jelöltek részére a C kategóriás jogosítványt 18, a D kategóriás jogosítványt pedig 21 éves korban megszerezni.
Információik szerint több uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így ez a kérés nem példa nélküli – írták. Azt a korábbi baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban.
A szervezet felmérése szerint konkrét munkáltatói igénnyel, azonnali munkakezdéssel 6800 C és D kategóriás gépjárművezető képzésére van szükség Magyarországon, hogy a haszongépjárművek és autóbuszok újra munkába állhassanak.
A NiT Hungary számításai szerint a következő 5 évben kizárólag az engedéllyel közúti szolgáltatásokat végző vállalkozásokat számítva a C kategóriában 35 750, D kategóriában 3270 gépjárművezetői képesítési igazolvánnyal (GKI képesítéssel) is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon.
Az érdekképviselet kitér egy, a Bizottság által végzett tavalyi felmérésre is, miszerint Németországban a következő években százezres nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, aminek kiszámíthatatlan hatása lesz a környező országok munkaerőpiacára. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az agrártanácsnak meg kell mutatnia a 2027 utáni agrárpolitika fő irányait
Az Európai Unió Tanácsa féléves magyar elnökségének célja, hogy az…
Tovább olvasom >NiT Hungary – Magyarország is csatlakozik az e-CMR egyezményhez
Budapest, 2024.07.10. Magyarország Kormánya hivatalosan is kinyilvánította szándékát az elektronikus…
Tovább olvasom >Horvátországban találhatóak Európa legtisztább természetes fürdővizei
Horvátország rendelkezik Európa legtisztább természetes fürdővizeivel az Európai Bizottság (EB)…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >