A fuvarozók a 18 éves korhatár visszaállítását kérik az Európai Bizottságtól
Az Európai Bizottsághoz (EB) fordul a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), hogy a gépjárművezető- hiány megszüntetése és a folyamatos utánpótlás érdekében tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a belföldi fuvarozásban – közölte az érdekképviselet az MTI-vel. Az ágazatból a szervezet adatai szerint jelenleg 6800 járművezető hiányzik.
A szervezet a kérdés kivizsgálását és a probléma soron kívüli megoldását kéri, mivel az valószínűleg több uniós tagállamot is érint.
Az EB közlekedési biztosához írt levelükben kiemelik: a személyszállításban és az árufuvarozásban egyaránt súlyos problémát okoz az utánpótlás, az egész országban állnak tehergépjárművek és autóbuszok azért, mert nincs elég gépjárművezető. A problémát tovább fokozza, hogy a kötelező uniós jogharmonizáció miatt a C és a D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18-ról 21 évre, illetve 21-ről 24 évre emelkedett.
Azt szeretnék, ha kizárólag a belföldi forgalomban lehetőség nyílna a hivatásos gépjárművezető jelöltek részére a C kategóriás jogosítványt 18, a D kategóriás jogosítványt pedig 21 éves korban megszerezni.
Információik szerint több uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így ez a kérés nem példa nélküli – írták. Azt a korábbi baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban.
A szervezet felmérése szerint konkrét munkáltatói igénnyel, azonnali munkakezdéssel 6800 C és D kategóriás gépjárművezető képzésére van szükség Magyarországon, hogy a haszongépjárművek és autóbuszok újra munkába állhassanak.
A NiT Hungary számításai szerint a következő 5 évben kizárólag az engedéllyel közúti szolgáltatásokat végző vállalkozásokat számítva a C kategóriában 35 750, D kategóriában 3270 gépjárművezetői képesítési igazolvánnyal (GKI képesítéssel) is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon.
Az érdekképviselet kitér egy, a Bizottság által végzett tavalyi felmérésre is, miszerint Németországban a következő években százezres nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, aminek kiszámíthatatlan hatása lesz a környező országok munkaerőpiacára. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
EUDR országértékelések – avagy melyek az erdőirtás szempontjából kockázatos országok
Az Európai Bizottság május 23-án közzétette az EUDR (erdőírtás mentes…
Tovább olvasom >Shein ellen indított közös vizsgálatot az Európai Unió – súlyos fogyasztóvédelmi aggályok merültek fel
Közösen indított eljárást a kínai Shein webáruház ellen az Európai…
Tovább olvasom >Módosul a szabályozás – enyhül a GDPR-szigor
Az Európai Bizottság a GDPR enyhítését tervezi a 750 főnél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >